ITPB3/423-508/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-508/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podatkowego otrzymanych środków z dotacji rozwojowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podatkowego otrzymanych środków z dotacji rozwojowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie ze szczegółowym opisem osi priorytetowej "Przedsiębiorczość" przyjętym uchwałą Zarządu realizowany będzie projekt pod nazwą "Dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych i poręczeniowych" w ramach Poddziałania 1.2.2 - Fundusze pożyczkowe i poręczeniowe, Działania 1.2 - Wzrost potencjału instytucji otoczenia biznesu, który został ujęty w indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Beneficjentami w przedmiotowym projekcie zgodnie ze szczegółowym opisem osi priorytetowej "Przedsiębiorczość" będą instytucje otoczenia biznesu, tj. osoby prawne posiadające siedzibę na terytorium województwa. W chwili obecnej trwają przygotowania w celu rozpoczęcia realizacji ww. projektu. W związku z tym pojawiły się wątpliwości dotyczące opodatkowania przekazywanych środków jako dotacji rozwojowej (w 100% pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) na dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych i poręczeniowych.

Zgodnie z przyjętą koncepcją projekt będzie realizowany przez konsorcja funduszy pożyczkowych i poręczeniowych. W skład konsorcjum funduszy pożyczkowych wejdą instytucje prowadzące fundusze pożyczkowe i odpowiednio w skład konsorcjum funduszy poręczeniowych wejdą instytucje prowadzące fundusze poręczeniowe, które będą realizować usługi udzielania pożyczek oraz poręczeń na rzecz przedsiębiorców. Lista członków obu konsorcjów jest już ustalona. W przypadku konsorcjum funduszy pożyczkowych przedstawia się następująco: Agencja R. S.A., Fundacja R., Fundacja W., Stowarzyszenie C., Fundacja "N." oraz Zrzeszenie P. W każdym z konsorcjów wyłoniono lidera będącego bezpośrednio odpowiedzialnym przed Instytucją Zarządzającą za realizację projektu. Rolę Instytucji Zarządzającej w tym przypadku pełni Zarząd. Zgodnie z indykatywnym wykazem indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, stanowiącym załącznik do uchwały Zarządu z dnia 20 lipca 2008 r., Agencja R. S.A. została wskazana jako lider konsorcjum funduszy pożyczkowych. Umowa o dofinansowanie projektu zostanie zawarta pomiędzy Instytucją Zarządzającą a liderem konsorcjum, natomiast pomiędzy członkami konsorcjum i wybranym z ich grona liderem zostanie zawarta umowa konsorcjum, regulująca warunki funkcjonowania konsorcjum i realizacji projektu.

Po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu Instytucja Zarządzająca planuje jednorazowo przekazać liderowi konsorcjum (beneficjentowi) środki pieniężne (dotację rozwojową) na realizację projektu. Następnie lider konsorcjum rozdysponuje te środki do poszczególnych członków konsorcjum (w tym Wnioskodawcy) poprzez przekazywanie ich w wysokości ustalonej w umowie konsorcjum oraz w załączniku do umowy z Instytucją Zarządzającą, na rachunki bankowe poszczególnych członków konsorcjum. Umowa pomiędzy Instytucją Zarządzającą a liderem konsorcjum będzie regulowała wszystkie, również finansowe, zasady realizacji projektu obowiązujące wszystkich członków konsorcjum.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy środki pieniężne otrzymane przez lidera konsorcjum na realizację projektu, następnie przekazywane przez lidera konsorcjum członkom konsorcjum (w tym Wnioskodawcy), będą przez cały czas miały charakter środków publicznych, a także, czy zaistnieje obowiązek podatkowy po stronie członków konsorcjum (Wnioskodawcy) z tytułu otrzymanych środków.

2.

Czy w przypadku, kiedy członek konsorcjum zwróci na rachunek bankowy lidera konsorcjum niewykorzystane środki, które następnie lider konsorcjum ponownie rozdysponuje pomiędzy pozostałych członków konsorcjum, wystąpi konieczność opodatkowania tych środków.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane przez lidera konsorcjum na realizację projektu, a następnie przekazywane przez lidera konsorcjum członkom konsorcjum (Fundacji)) pozostaną przez cały czas środkami publicznymi, a także nie zaistnieje obowiązek podatkowy po stronie członków konsorcjum (Wnioskodawcy) z tytułu otrzymanych środków.

W przypadku, kiedy członek konsorcjum (Fundacja) zwróci na rachunek bankowy lidera konsorcjum niewykorzystane środki, które następnie lider konsorcjum ponownie rozdysponuje pomiędzy pozostałych członków konsorcjum, nie wystąpi konieczność opodatkowania tych środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne na realizację projektu "Dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych i poręczeniowych", które będą pochodzić z budżetu państwa i stanowić dotację rozwojową. Środki te zostaną przekazane Fundacji przez Instytucję Zarządzającą za pośrednictwem lidera konsorcjum funduszy pożyczkowych.

Rozważając charakter otrzymywanych przez Fundację środków, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Ustawa o finansach publicznych, w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

1.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3.

środki:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,

3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

d.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

e.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

f.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4.

inne środki.

Dochodami budżetu państwa są - w myśl art. 96 pkt 16 tej ustawy - środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wydatki budżetu państwa są przeznaczone na dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami (art. 97 pkt 8 ustawy o finansach publicznych).

Norma zawarta w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych stanowi, iż dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (m.in. przekazanych przez Komisję Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, tj. funduszu strukturalnego Unii Europejskiej), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4.

Zgodnie z art. 205 ust. 1 tej ustawy, samorząd województwa otrzymuje z budżetu państwa dotację rozwojową na realizację regionalnego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja zarządzająca lub krajowego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja pośrednicząca.

Dotacja ta - stosownie do art. 205 ust. 2 pkt 2 - stanowi dochód samorządu województwa i może być przeznaczona na dotacje rozwojowe dla beneficjentów programów, instytucji pośredniczących oraz dla podmiotów, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów, w tym jednostek samorządu terytorialnego. Dotacje rozwojowe mogą być przekazywane beneficjentom regionalnych programów operacyjnych także za pośrednictwem instytucji pośredniczących oraz przez podmioty, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (ust. 3 tegoż przepisu).

Środki dotacji rozwojowej, o której mowa w ust. 3, przekazane instytucjom pośredniczącym lub podmiotom, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych przeznaczonych do obsługi tych środków. Dotacje rozwojowe, o których mowa w ust. 3, nie stanowią przychodów instytucji pośredniczących lub podmiotów, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Dotacje rozwojowe stanowią przychód instytucji pośredniczących lub podmiotów, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów, w części, w jakiej środki te są przeznaczone na realizację projektów przez te instytucje - art. 205 ust. 4-6 ustawy o finansach publicznych.

Należy również zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu (art. 5 ust. 1 tej ustawy).

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 - są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W kontekście powyższego, otrzymane przez beneficjenta środki z dotacji rozwojowej są przychodem podatkowym w dniu jej otrzymania, na mocy cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślić jednakże trzeba, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje zwolnienie środków stanowiących dotacje otrzymane z budżetu państwa, zgodnie bowiem z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Reasumując, środki pieniężne z tej dotacji otrzymane przez Wnioskodawcę (członka konsorcjum) od lidera konsorcjum będą przychodem podatkowym z chwilą ich otrzymania, podlegającym zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Adekwatna kwalifikacja odnosi się do kwestii (poruszonej w pytaniu drugim) ponownego przekazywania środków przez lidera konsorcjum. W dalszym ciągu korzystają u beneficjentów ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl