ITPB3/423-492/13/PST

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-492/13/PST

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowejw Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków w związku z otrzymaniem dofinansowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków w związku z otrzymaniem dofinansowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2012 r. A. podpisał umowę o dofinansowanie Projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki z Województwem (Urzędem Marszałkowskim Województwa) zwanym Instytucją Pośredniczącą.

Projekt szkoleniowy "..." dotyczy szkoleń współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 8.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1. "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw", Priorytet VIII "Regionalne Kadry Gospodarki".

Projektem zarządza firma zewnętrzna, która została wyłoniona na podstawie przeprowadzonego postępowania konkursowego.

Okres realizacji Projektu to 01.03.2013-28 lutego 2015 rok. W trakcie trwania Projektu przeszkolonych zostanie około 955 pracowników firmy A. Myślą przewodnią Projektu jest dbałość o rozwój ludzki, doskonalenie zawodowe oraz podnoszenie świadomości organizacyjnej i zawodowej pracowników.

Zgodnie z zapisami umowy, Instytucja Pośrednicząca przyznała A. dofinansowanie na realizację ww. projektu w kwocie stanowiącej nie więcej niż 60% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:

* płatność ze środków europejskich oraz

* dotację celową z budżetu krajowego.

Beneficjent (A.) zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 40% wydatków kwalifikowanych Projektu. Wkład własny zostanie wniesiony w formie wynagrodzeń uczestników szkoleń oraz w gotówce. Środki na realizację Projektu będą przekazanena rachunek Spółki transzami w 2013, 2014 i 2015 r. Dofinansowanie na realizacjęww. projektu jest wypłacane w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dofinansowanie może być wypłacane w formie refundacji kosztów poniesionych przez Beneficjenta. Harmonogram płatności może podlegać aktualizacji pod warunkiem akceptacji Instytucji Pośredniczącej. Na dzień składania wniosku, na rachunek bankowy Spółki wpłynęły 2 transze dotacji unijnej związanej z realizacją ww. projektu szkoleniowego.

Poszczególne transze dofinansowania wpływające na rachunek Spółki, księgowane są jako pozostałe przychody operacyjne.

Poniesione przez A. wydatki dofinansowane ze środków europejskich oraz z dotacji celowej, dotyczą:

* zakupu usług szkoleniowych (wraz z wyżywieniem i całodzienną przerwą kawową dla trenerów i uczestników szkolenia, noclegami uczestników szkolenia, wynajęciem sali szkoleniowej, opracowaniem materiałów szkoleniowych),

* kosztów zarządzania projektem (wsparcie, rozliczanie i sprawozdawczość projektu)

* wynagrodzeń koordynatora Projektu,

* wizualizacji miejsc realizacji szkoleń (plakaty),

* opłat bankowych związanych z prowadzeniem subkonta dot. Projektu oraz dokonywaniem przelewów.

Powyższe koszty, z uwagi na wysokie prawdopodobieństwo rozliczenia w ramach dofinansowania, Spółka wykazuje jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, mimo iż poszczególne transze dofinansowania wpływają w terminie późniejszym na rachunek bankowy Spółki.

Odmienne podejście w zakresie momentu uznania wydatków jako niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wiązałoby się dla Spółki z korektą rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych za poprzednie okresy, zapłatą zaniżonego podatku oraz konsekwencją wpłaty odsetek. W przypadku, gdyby ostatecznie poniesione wydatki nie zostały zakwalifikowane do "wydatków kwalifikowanych" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki przez Spółkę lub w wyniku weryfikacji Instytucji Pośredniczącej - Spółka będzie miała prawo do uznania tych wydatków jako koszt uzyskania przychodów i odpowiedniego skorygowania swoich rozliczeń CIT za okresy, w których wydatki zostały poniesione.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W którym momencie należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów wydatki opisane we wniosku, które zostaną pokryte ze środków pomocowych w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki - w momencie ujęcia ich w księgach rachunkowych, czy też dopiero z chwilą otrzymania dofinansowania.

Zdaniem Spółki, zgodnie z przepisami Art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2011.74.397) - wolne od podatku są "dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach".

Stosownie do Art. 17 ust. 1 pkt 52 wolne od podatku są "płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców".

Mając powyższe na uwadze, środki które Spółka otrzymała i otrzyma na dofinansowanie projektu szkoleniowego w formie dotacji celowej oraz pochodzących ze środków Unii Europejskiej będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Konsekwencją zastosowania powyższych zwolnień jest brak możliwości zaliczenia wydatków sfinansowanych z dotacji do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl Art. 16 ust. 1 pkt 58, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów "wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23,24,42,47,48,52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie".

Zdaniem Wnioskodawcy problem może pojawić się, gdy w momencie zakupu nie wiemy jeszcze kiedy wydatek będzie zrefundowany ze środków pomocowych, czy w roku poniesienia wydatku, czy też w kolejnym roku podatkowym

Zdaniem Spółki, do kosztów uzyskania przychodów nie należy zaliczać wydatków kwalifikowanych Projektu już w dacie ich poniesienia, a nie dopiero w momencie otrzymania dofinansowania. Jeżeli podatnik na dzień poniesienia wydatku posiadał wiedzę, że wydatekten zostanie sfinansowany np. ze środków pochodzących z dotacji, to poniesiony wydatek nie powinien być uznawany za koszt uzyskania przychodu.

Nie ma w tym wypadku znaczenia, iż poszczególne transze dotacji wpłyną na rachunek bankowy w terminie późniejszym (kolejnym roku podatkowym).

Reasumując, poniesione przez A. wydatki dofinansowane ze środków europejskich oraz z dotacji celowej, dotyczące:

* zakupu usług szkoleniowych,

* kosztów zarządzania projektem,

* wynagrodzeń koordynatora Projektu,

* wizualizacji miejsc realizacji szkoleń,

* subkonta dot. Projektu oraz przelewów,

można uznać za wydatki niestanowiące kosztów podatkowych już w momencie ich poniesienia (ujęcia w księgach rachunkowych), a nie dopiero w momencie faktycznego otrzymania dofinansowania do projektu szkoleniowego.

Takie podejście do rozliczeń w zakresie wydatków opisanych we wniosku, nie będzie wiązało się dla Spółki z korektą rozliczeń podarku dochodowego od osób prawnych za poprzednie okresy, zapłatą zaniżonego podatku oraz konsekwencją wpłaty odsetek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm. - dalej: "ustawa"), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Powołany przepis ma charakter ogólny (tzw. klauzula generalna). Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Kosztami uzyskania przychodów są wyłącznie takie koszty, które spełniają kumulatywnie warunki określone w cytowanym art. 15 ust. 1, tj.:

* zostały poniesione przez podatnika,

* ich poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

* nie zostały wyłączone z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku, tj. przyjmując za Wnioskodawcą, że otrzymane środki będą dla Spółki wolne od podatku, należy także wskazać, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy, nie uznaje za koszty uzyskania przychodów - wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych opisanych wydatków objętych dofinansowaniem.

Z powołanego wyżej przepisu wynika więc, że podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów te wydatki, które w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie są kosztem podatkowym - powinien je z tych kosztów wyeliminować.

Jednocześnie, jeżeli podatnik na dzień poniesienia wydatku posiadał wiedzę, że wydatek ten zostanie sfinansowany np. z dofinansowania/dotacji, to poniesiony wydatek nie powinien był być uznawany za koszt uzyskania przychodu już w momencie poniesienia tego wydatku.

Zauważyć bowiem należy, że skoro określone wydatki są lub będą podatnikowi zwracane, podatnik to ujmowanie tych wydatków w ciężar kosztów podatkowych w miesiącach po podpisaniu umowy o dofinansowanie a przed otrzymaniem środków pieniężnych nie znajduje nie tylko prawnego, ale również racjonalnego uzasadnienia. W takim przypadku podatnik ma pewność, że będzie miał zrefundowany poniesiony wcześniej wydatek. Zatem ostatecznie podatnik nie poniesie ciężaru finansowego związanego z tymi wydatkami (w tym przypadku są to wydatki: zakupu usług szkoleniowych, kosztów zarządzania projektem, wynagrodzeń koordynatora Projektu, wizualizacji miejsc realizacji szkoleń, subkonta dot. Projektu oraz przelewów).

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że opisane we wniosku wydatki jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów powinny zostać wyłączone z kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia.

Reasumując stanowisko Spółki wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należy uznać za prawidłowe.

Końcowo koniecznym jest zauważyć że, pytanie (pytania) Wnioskodawcy zadane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wyznacza przedmiotowy zakres postępowania interpretacyjnego (por. J. Brolik, Urzędowe interpretacje prawa podatkowego, Warszawa 2010, s. 61). Pogląd ten został zaaprobowany przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 lipca 2010 r., sygn. akt II FSK 944/10 czy też w wyroku NSA z dnia 16 września 2011 r., sygn. akt II FSK 497/10.

W związku z powyższym, charakter pytania determinuje zakres wniosku, tj. w przedmiotowej sprawie odnosi się wyłącznie do zasad zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków w związku z otrzymaniem dofinansowania. Tym samym ocenie nie podlegała kwestia ewentualnego zwolnienia przedmiotowego dotyczącego przychodu z tytułu dofinansowania a za podstawę rozstrzygnięcia przyjęto za stanem faktycznym wskazanym przez Wnioskodawcę, że dofinansowanie podlega zwolnieniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl