ITPB3/423-492/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-492/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Izba Pielęgniarek i Położnych jest posiadającą osobowość prawną jednostką organizacyjną samorządu pielęgniarek i położnych, działającą na podstawie ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 z późn. zm.).

Działanie samorządu jest oparte wyłącznie na regulacji powołanej ustawy oraz innych ustaw, w tym ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 z późn. zm.).

Izba nie posiada statutu.

Funkcjonowanie Izby oparte jest na uchwałach podejmowanych przez organy samorządu, którymi na szczeblu okręgowym są w szczególności zjazdy pielęgniarek i położnych oraz rady pielęgniarek i położnych (art. 12 ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych), a na szczeblu krajowym - Krajowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych oraz Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych (art. 13 powołanej ustawy).

Szczegółowe zasady funkcjonowania organów Izby Pielęgniarek i Położnych określa Regulamin Organów IPiP, stanowiący Załącznik nr 1 do uchwały Zjazdu Izby Pielęgniarek i Położnych z dnia 27 marca 2004 r. w sprawie regulaminów organów Izby Pielęgniarek i Położnych.

Dochody Izby pochodzące ze składek członkowskich, z mocy art. 17 ust. 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są zwolnione z podatku dochodowego.

W dniu 27 marca 2004 r. Zjazd Pielęgniarek i Położnych podjął uchwałę. Postanowienie paragrafu 17 ust. 6 Załącznika nr 2 do tej uchwały wskazuje, iż Rada Pielęgniarek i Położnych może prowadzić kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Dochody Izby uzyskane z prowadzenia kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych w całości będą przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem samorządu pielęgniarek i położnych, tj. cele określone w art. 1, 4 i in. ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych. Dochody te nie mogą zostać podzielone między członków samorządu ani też nie mogą zostać przeznaczone na cele, które nie są związane z funkcjonowaniem samorządu pielęgniarek i położnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody osiągane z tytułu prowadzenia kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych przez Izbę Pielęgniarek i Położnych są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też nie korzystają z tego zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane z prowadzenia kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych będą wykorzystywane wyłącznie dla realizacji ustawowych celów samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych. Samorząd ten funkcjonuje wyłącznie w oparciu o przepisy powszechnie obowiązujących aktów prawnych oraz uchwał podejmowanych przez organy samorządu na szczeblu krajowym oraz okręgowym.

Izba Pielęgniarek i Położnych nie posiada statutu, jednak uchwały podejmowane przez Izbę w zakresie wynikającym w szczególności z regulacji ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych, stanowią odpowiednik statutu istniejącego w podmiotach, dla których akty prawne stanowiące podstawę prawną ich tworzenia przewidują uchwalenie takiego dokumentu, mającego istotną moc prawną.

W tej sytuacji dochody uzyskane z przedmiotowej działalności są zwolnione od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem dotyczą realizacji celu naukowego i oświatowego, a dochody będą przeznaczone na realizację celów funkcjonowania samorządu pielęgniarek i położnych, określonych w ustawie o samorządzie pielęgniarek i położnych oraz uchwałach podejmowanych przez organy samorządu na podstawie tej ustawy i związane wyłącznie z działaniem tego samorządu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Mocą art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 z późn. zm.) został utworzony samorząd pielęgniarek i położnych dla reprezentowania zawodowych, społecznych i gospodarczych interesów tych zawodów. Izba pielęgniarek i położnych jest jednostką organizacyjną samorządu posiadająca osobowość prawną (art. 1 ust. 2 tej ustawy).

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż zadaniem samorządu jest w szczególności:

1.

sprawowanie pieczy i nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu pielęgniarki i położnej,

2.

ustalanie i upowszechnianie zasad etyki zawodowej oraz sprawowanie nadzoru nad ich przestrzeganiem,

3.

ustalanie standardów zawodowych i standardów kwalifikacji zawodowych pielęgniarek i położnych obowiązujących na poszczególnych stanowiskach pracy, zatwierdzanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,

4.

opiniowanie programu kształcenia zawodowego,

5.

współdziałanie w ustalaniu kierunków rozwoju pielęgniarstwa,

6.

integrowanie środowiska pielęgniarek i położnych,

7.

obrona godności zawodowej pielęgniarek i położnych,

8.

reprezentowanie i ochrona zawodu pielęgniarki i położnej,

a.

udzielanie informacji na temat uznawania kwalifikacji zawodowych, uregulowań prawnych dotyczących ochrony zdrowia, w tym zawodu pielęgniarki lub położnej, ubezpieczeń społecznych oraz zasad etyki zawodowej w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej,

9.

zajmowanie stanowiska w sprawach stanu zdrowia społeczeństwa, polityki zdrowotnej państwa oraz organizacji ochrony zdrowia,

10.

szerzenie oświaty zdrowotnej,

11.

współpraca z towarzystwami naukowymi, szkołami wyższymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą,

12.

współpraca z samorządem lekarskim oraz z samorządami innych zawodów medycznych w kraju i za granicą,

13.

organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych i innych form pomocy materialnej dla pielęgniarek, położnych i ich rodzin,

14.

zarządzanie majątkiem własnym,

15.

prowadzenie działalności wydawniczej,

16.

uznawanie kwalifikacji pielęgniarek i położnych będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, zamierzających wykonywać zawód pielęgniarki lub położnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Samorząd - zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy - wykonuje swoje zadania w szczególności przez:

1.

stwierdzanie prawa wykonywania zawodu pielęgniarki i prawa wykonywania zawodu położnej oraz prowadzenie rejestru pielęgniarek i rejestru położnych,

2.

negocjowanie warunków pracy i płac,

3.

opiniowanie i wnioskowanie w sprawach kształcenia przed-i podyplomowego, a w szczególności specjalizacji zawodowej pielęgniarek i położnych,

4.

przewodniczenie komisjom konkursowym na stanowiska pielęgniarek naczelnych, przełożonych i pielęgniarek oddziałowych oraz uczestnictwo w konkursach na inne kierownicze stanowiska w służbie zdrowia,

5.

opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących ochrony zdrowia i wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej,

6.

orzekanie w zakresie odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych oraz sprawowanie sądownictwa polubownego.

Wnioskodawca posiada osobowość prawną, tak więc jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie nie został wymieniony przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji, izba pielęgniarek i położnych - tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną - podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że ustala dochód, który stanowi, osiągnięta w roku podatkowym, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b tej ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Omawiane zwolnienie dotyczy więc takich podmiotów jak: fundacje, stowarzyszenia, organizacje społeczne, jednostki badawczo-rozwojowe oraz inne osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, których cele statutowe są tożsame z celami wymienionymi w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c tej ustawy.

Z przepisu tego wynika wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na precyzyjnie określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczyć.

Jednocześnie taki zbieżny z wymienionym w ustawie cel musi zostać wyraźnie wskazany w statucie podatnika. Nie będzie zatem wystarczające jego wskazanie w innych dokumentach (deklaracjach programowych, uchwałach).

Podkreślić także należy, iż analizowane zwolnienie ma charakter warunkowy, tzn. skorzystanie z niego jest zależne od przeznaczenia i późniejszego wydatkowania dochodu na cele wskazane w ustawie, a jednocześnie zawarte w statucie. Powinna przy tym występować zgodność deklarowanego celu na jaki przeznaczony jest dochód, z celem statutowym oraz celem ustawowym.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, zadanego pytania i stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca - w analizowanej sytuacji - nie może skorzystać ze zwolnienia dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl