ITPB3/423-49/14/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-49/14/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku składania informacji podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku obowiązku składania informacji podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (druk CIT-ST).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca -Sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie produkcji, przesyłu i dystrybucji energii cieplnej na terenie gminy X i gminy Y. Siedziba Spółki mieści się w X. W związku z prowadzoną działalnością Spółka posiada m.in. majątek trwały w Y, tj. kotłownię wraz z całą infrastrukturą, niezbędną do produkcji, przesyłu i dystrybucji energii cieplnej. Posiadany majątek trwały w Y ma odzwierciedlenie w ewidencji księgowej, a produkcja i sprzedaż energii cieplnej w przychodach i kosztach z tego tytułu. Fakturowanie z tytułu sprzedaży energii cieplnej dotyczącej Y następuje w siedzibie Spółki, gdzie sprzedawcą jest Q. Spółka nie posiada również odrębnego rachunku bankowego dla działalności na terenie Y.

Ponadto, Spółka sporządza jedno sprawozdanie finansowe z całości prowadzonej działalności. Umowy o pracę zawarte są pomiędzy pracodawcą, tj. Sp. z o.o. w X a pracownikiem. Miejscem wykonywania pracy przez pracowników obsługujących produkcję i przesył Spółki na terenie X i Y zgodnie z zapisami umów o pracę jest "teren działalności Spółki". Całość dokumentacji pracowniczej i wszelkie rozliczenia pracowników wykonujących pracę w Y prowadzone są w siedzibie Spółki. Produkcja, przesył i dystrybucja energii cieplnej w Y nie jest dla Spółki wyodrębnionym zakładem czy oddziałem, a tym bardziej jednostką posiadającą oddzielny NIP, REGON. Ponadto w schemacie organizacyjnym Spółki kotłownia w Y wraz z całą infrastrukturą nie jest wyodrębnioną jednostką czy komórką organizacyjną. Pracownicy świadczący prace na terenie Y podlegają pod kierownika produkcji, przesyłu i dystrybucji w X. W żadnych dokumentach rejestrowych Spółki kotłownia w Y wraz z całą infrastrukturą nie występuje jako zakład czy oddział Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Spółka jest zobowiązana składać formularz CIT-ST, tj. informację podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 10 ustawy z dn. 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.) w oparciu o opisany stan faktyczny.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest zobowiązany do składania formularzy CIT-ST, gdyż warunkiem koniecznym do powstania tego obowiązku jest posiadanie zakładu (oddziału) na terenie innej jednostki samorządu terytorialnego niż właściwa dla jego siedziby.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "Podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych." Ww. przepis ustawy nie zawiera definicji "zakładu (oddziału"). Jednak zawiera ją ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o działalności gospodarczej

(Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), zgodnie z której art. 5 pkt 4 (oddział) zakład stanowi "wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalność gospodarczej, wykonywanej przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności".

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Spółka nie posiada oddziałów czy zakładów charakteryzujących się wyodrębnieniem organizacyjnym, a tym bardziej samodzielnością działania. Spółka MEC nie zatrudniała nowych pracowników do prowadzenia działalności na terenie Y. Poza tym działalność na terenie Y nie charakteryzuje się wyodrębnieniem finansowym, tj. nie posiada wyodrębnionego rachunku bankowego, jak również nie sporządza się odrębnego sprawozdania finansowego. W dużej mierze jej działalność zależy od ruchów poczynionych i decyzji podjętych w siedzibie Spółki, tj. na terenie gminy X. Kierownik produkcji, przesyłu i dystrybucji w X decyduje, którzy pracownicy zostaną przydzieleni do pracy w Y i niekoniecznie co miesiąc muszą być to ci sami pracownicy.

Zdaniem Spółki, definicję ujętą w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r.o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zgodnie z którym "Zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika." nie należy rozpatrywać oddzielnie, gdyż jest ona ściśle powiązana z art. 10 ww. ustawy, a w szczególności jego ust. 1, zgodniez którym "Jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.".

Powyższy przepis jednoznacznie wskazuje na to, że art. 10 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego posługuje się pojęciem oddziału (zakładu) w znaczeniu zgodnym z definicją zawartą w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, tj. jako wyodrębnionej jednostki organizacyjnej danego podmiotu gospodarczego - jako że tylko

w tak rozumianym "oddziale (zakładzie)" mogą być zatrudnieni pracownicy. Z tego punktu widzenia, zdaniem Spółki, art. 10 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego pełni wyłącznie funkcję precyzującą tzn. wskazuje sposób określenia lokalizacji oddziału, jak również przesądza, że regulacje art. 10 dotyczą wyłącznie tych oddziałów, w których zatrudnieni są pracownicy - co koresponduje z regulacją art. 10 ust. 1, zgodnie

z którą podstawą ustalenia udziału danej jednostki samorządu terytorialnego we wpływach z tytułu podatku dochodowego uiszczanego przez danego podatnika jest liczba pracowników zatrudnionych w poszczególnych oddziałach (zakładach). Natomiast brak jest podstaw do uznania, że samo wskazanie w umowie o pracę innego miejsca pracy niż miejsce siedziby podatnika kreuje oddział (zakład) w rozumieniu art. 10 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym bardziej, że treść miejsca wykonywania pracy w umowach o pracę w przypadku Spółki brzmi: "na terenie działalności Spółki", co oznacza, że miejsce to nie jest dokładnie sprecyzowane.

Ponadto na formularzu CIT-ST należy wpisać nazwę zakładu (oddziału), a kotłowniaw Y wraz z całą infrastrukturą nie posiada takiej nazwy, a jej położenie nie dotyczy jednej ściśle określonej lokalizacji. Ponadto zrównanie zakładu (oddziału) z miejscem wykonywania pracy zdaniem Spółki w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest bezzasadne. Art. 4a pkt 4 ww. ustawy rozpatruje jedynie "zorganizowaną część przedsiębiorstwa jako organizacyjne i finansowo wyodrębnioną w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania", lecz nadal ten artykuł wprost nie odnosi się do miejsca wykonywania pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Tymi odrębnymi przepisami, o których mowa w powyższym przepisie jest ustawao dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz wydane na podstawie tej ustawy rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 230, poz. 1693). Zgodnie z treścią § 4 ust. 1 rozporządzenia, informacja podatnika zawiera:

1.

wykaz zakładów, ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze te zakłady są położone,

2.

liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach, ustaloną według stanu:

a.

na ostatni dzień miesiąca, za który przypada zaliczka na podatek - dla rozliczenia dochodów, o których mowa w § 2 ust. 1, w trakcie roku podatkowego,

b.

na ostatni dzień roku podatkowego, za który składane jest zeznanie o wysokości dochodu (straty), osiągniętego w roku podatkowym - dla ostatecznego rozliczenia dochodów, o których mowa w § 2 ust. 1, za ostatni miesiąc roku podatkowego.

Innymi słowy, wzór i terminy składania ww. "informacji podatnika" określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.), jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę.

Przywołana wyżej ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera własną definicję "zakładu (oddziału)", którą należy stosować dla potrzeb tej ustawy. W związku z powyższym w przedmiotowym zakresie nie występuje konieczność odwoływania się do definicji "zakładu" wynikającej z ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Przepis art. 10 ust. 4 cytowanej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek sporządzania i przekazywania do urzędów skarbowych informacji, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) - ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których są położone te zakłady.

Zatem o istnieniu zakładu (oddziału) w rozumieniu art. 28 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji o konieczności składania informacji

CIT-ST decyduje określone w umowie o pracę miejsce świadczenia pracy pracownika.

Jak wynika z powyższego, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że - dla potrzeb ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych - wyodrębnionym organizacyjnie zakładem (oddziałem) jest określone w umowie o pracę z konkretnym pracownikiem miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia, czy w danym miejscu świadczenia pracy znajduje się biuro oddziału (zakładu). Istotnym jest natomiast, aby miejsce świadczenia pracy określone było w umowie o pracę i aby położone było na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Konsekwencją tego jest konieczność raportowania nie tylko klasycznych zakładów (np. filii i oddziałów spółek położonych w różnych miejscowościach), ale także wskazanie w formularzu pracowników świadczących pracę, np. w domu położonym na terenie jednostki samorządu terytorialnego innej niż ta, w której znajduje się siedziba spółki.

Określenie zatem przez pracodawcę (w umowie o pracę) miejsca świadczenia pracy przez konkretnego pracownika, przesądza o tym, która gmina, powiat i województwo uzyska odpowiedni, procentowo określony udział w podatku dochodowym od osób prawnych, zapłaconym przez tego pracodawcę (podatnika).

Odnośnie miejsca położenia zakładu (oddziału) - w przypadku, kiedy pracownicy, w umowach o pracę, miejsce świadczenia pracy mają określone w ramach dwóch gmin (kilku jednostek samorządu terytorialnego), a praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, rozstrzygającym w takiej sytuacji jest, w którym miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę (w jej zasadniczym, podstawowym zakresie wynikającym z nałożonych przez pracodawcę obowiązków). Wyłącznie w przypadku, kiedy wskazanie takiego miejsca nie jest możliwe, pracownicy powinni być zaliczeni do gminy na terenie której mieści się siedziba Spółki. Zatem, jeśli miejsce pracy pracownika zostanie zakwalifikowane jako siedziba pracodawcy - wówczas nie istnieje obowiązek sporządzania informacji na druku CIT-ST.

W oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym określone w umowach o pracę zawieranych z pracownikami, jako miejsce wykonywania pracy ("miejscem wykonywania pracy przez pracowników obsługujących produkcję i przesył Spółki na terenie Xa i Y zgodnie z zapisami umów o pracę jest teren działalności Spółki"), oznacza posiadanie przez Spółkę w tym Y zakładu (oddziału) w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jest to równoznaczne z obowiązkiem Spółki sporządzania informacji CIT-ST - "Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych" w odniesieniu do tych pracowników, którzy zostaną przydzieleni do pracy w Y (w oparciu o kryterium, w którym miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę (w jej zasadniczym, podstawowym zakresie wynikającym z nałożonych przez pracodawcę obowiązków).

Tym samym w zakresie braku obowiązku składania informacji CIT-ST stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego

Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia,w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl