ITPB3/423-481c/11/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-481c/11/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu: 20 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionego pismem Spółki z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu: 21 listopada 2011 r.), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku objęcia jej dochodów ze sprzedaży nowowybudowanych lokali mieszkalnych w systemie deweloperskim zakresem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie braku objęcia dochodów Spółki ze sprzedaży nowowybudowanych lokali mieszkalnych w systemie deweloperskim zakresem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek został uzupełniony - w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 9 listopada 2011 r. znak ITPB3/423-481/11-2/MT - poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego (stanów faktycznych), pismem Spółki z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu: 21 listopada 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Spółka z o.o. powstało w 2001 r. z przekształcenia Zakładu Budżetowego w celu zaspakajania potrzeb mieszkaniowych społeczności Miasta. Gmina Miasto wniosła do Spółki aportem nieruchomości i do lutego 2006 r. była jedynym właścicielem. Obecnie struktura własności wynosi: 98,79% - Gmina Miasto i 1,21% - miejska spółka komunalna OPEC. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest zarządzanie nieruchomościami na zlecenie (PKD 6832), wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi (PKD 6820), kupno i sprzedaż nieruchomości własnych (PKD 6810). Uzyskuje on dochody z wynajmu lokali mieszkalnych, użytkowych, administrowania oraz sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca w zakresie dochodów z wynajmu lokali mieszkalnych korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44, pozostałe dochody z wynajmu lokali użytkowych, administrowania i sprzedaży nieruchomości opodatkowuje.

Wątpliwości Spółki dotyczą opodatkowania dochodów ze sprzedaży nieruchomości wymienionych poniżej. Czy spółka prawidłowo opodatkowuje dochody z nw. sprzedaży. Sprzedaż nieruchomości dzieli się na trzy grupy:

1.

sprzedaż nieruchomości: budynki mieszkalne wielorodzinne są zbywane przez Spółkę w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, Kodeks spółek handlowych, zapisy umowy Spółki oraz regulamin sprzedaży, w trybie postępowania przetargowego. W związku z tym, Rada Nadzorcza oraz Zgromadzenie Wspólników Spółki podejmują stosowne uchwały. Podobne działania są podejmowane przy sprzedaży niezasiedlonych lokali mieszkalnych - pustostanów po cenach rynkowych.

2.

sprzedaż lokali mieszkalnych z 70% bonifikatą: każdy najemca lokalu mieszkalnego może ubiegać się o wykup najmowanego lokalu za 30% wartości na podstawie obowiązujących przepisów prawnych:

* uchwała Rady Miejskiej z dnia 27 października 2004 r. w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych w budynkach stanowiących własność Gminy - Miasto i wniesionych aportem do Przedsiębiorstwa Spółka z o.o.,

* uchwała Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia 29 marca 2006 r., która zobowiązuje Prezesa Zarządu Spółki do stałego nadzoru ilości zbywanych lokali mieszkalnych z bonifikatą, tak aby sprzedaż nie przynosiła strat,

* uchwała Zarządu Spółki z dnia 3 stycznia 2011 r. w sprawie ustalenia zasad i kryteriów prowadzenia sprzedaży lokali mieszkalnych z bonifikatą,

* a także roszczeń wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Wnioskodawca jako spółka prawa handlowego nie ma obowiązku przestrzegania w pełnym zakresie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z umową Spółki został jedynie zobowiązany do respektowania roszczeń wynikających z przywołanej podstawy prawnej np. w przypadku zbywania nieruchomości Spółka ma obowiązek wystąpić do najemców z prawem pierwszeństwa nabycia wynajmowanych mieszkań.

3.

sprzedaż nowych lokali mieszkalnych w systemie deweloperskim: Spółka zbywa lokale na nowo wybudowanym osiedlu mieszkaniowym bezprzetargowo, za zgodą Zgromadzenia Wspólników w formie uchwały, w której została zawarta minimalna wartość metra kwadratowego powierzchni przeznaczonej do sprzedaży. Działania te zostały ze strony Wnioskodawcy w ten sposób ustalone z uwagi na niewielkie zainteresowanie tymi lokalami.

Podstawami prawnymi w działalności Spółki są: ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, umowa Spółki oraz uchwały Zarządu Spółki.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółka doprecyzowała stan faktyczny:

1.

w części dotyczącej pierwszej grupy sprzedaży nieruchomości, wskazując:

a.

zbywane nieruchomości (budynki mieszkalne) i lokale mieszkalne (pustostany) stanowią własny zasób mieszkaniowy Spółki, otrzymany na podstawie aktu notarialnego z dnia 29 czerwca 2001 r. i późniejszych, w których Gmina Miasto w celu pokrycia udziałów w Spółce wniosła do niej tytułem aportu prawo własności nieruchomości;

b.

dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości opisane w punkcie pierwszym przeznaczane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółki;

2.

w części dotyczącej drugiej grupy sprzedaży nieruchomości, wskazując:

a.

zbywane lokale mieszkalne ich najemcom z udzieleniem bonifikaty stanowią własny zasób mieszkaniowy Spółki, otrzymany na podstawie aktu notarialnego z dnia 29 czerwca 2001 r. i późniejszych, w których Gmina Miasto w celu pokrycia udziałów w Spółce wniosła do niej tytułem aportu prawo własności nieruchomości;

b.

dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości opisane w punkcie pierwszym przeznaczane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółki;

3.

w części dotyczącej trzeciej grupy sprzedaży nieruchomości, wskazując: dochody uzyskane ze sprzedaży nowowybudowanych lokali mieszkalnych w systemie deweloperskim przeznaczane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, w tym lokali mieszkalnych za 100% wartości w drodze przetargu (opisane w pkt 1) osobom trzecim nie będących najemcami tych lokali podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych czy są zwolnione z tego podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44.

2.

Czy dochody uzyskane ze sprzedaży lokali mieszkalnych z bonifikatą najemcom tych lokali (opisane w pkt 2) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych czy są zwolnione z tego podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44.

3.

Czy dochody uzyskane ze sprzedaży nowowybudowanych lokali mieszkalnych w systemie deweloperskim (opisane w pkt 3) na wolnym rynku podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych czy są zwolnione z tego podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego. Wniosek Spółki w pozostałym zakresie stanowi przedmiot odrębnych rozstrzygnięć.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskane ze sprzedaży nowowybudowanych lokali mieszkalnych na wolnym rynku nie korzystają ze zwolnienia z dotyczącego zasobów mieszkaniowych art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania trzeciego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl