ITPB3/423-460/12/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-460/12/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym na formularzu ORD-IN z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 17 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi odpisów na fundusz remontowy oraz zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi odpisów na fundusz remontowy oraz zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa planuje wykonanie remontu elewacji wraz z warstwą dociepleniową ścian zewnętrznych budynków będących w zasobach Wnioskodawcy. Zadanie Spółdzielnia zamierza częściowo sfinansować z zaciągniętego kredytu bankowego przeznaczonego na ten cel. Spłata zaciągniętego kredytu następować będzie w ramach funduszu remontowego poszczególnych budynków będących jednocześnie jednymi z zabezpieczeń spłaty kredytu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 17 października 2012 r.) Wnioskodawca wskazuje, że planuje wykonać prace polegające na remoncie elewacji wraz z przywróceniem właściwej izolacyjności termicznej ścian, zakwalifikowane jako remont przez specjalistę z dziedziny budownictwa. Remont zostanie wykonany przez firmę zewnętrzną (Spółdzielnia nie posiada własnej ekipy budowlanej). Remont zostanie wykonany w oparciu o kredyt z (...). Spłata kredytu będzie dokonywana z wyodrębnionego funduszu remontowego tworzonego na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W budynku wielolokalowym mieszkalnym, którego dotyczy opisane zdarzenie zaplanowane, są trzy typy własności lokali mieszkalnych:

1.

lokatorskie

2.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu

3.

prawo odrębnej własności lokalu.

Prace - roboty remontowe zasobów mieszkaniowych spółdzielni są finansowane z wyodrębnionego funduszu remontowego, który w myśl ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie jest objęty podatkiem dochodowym od osób prawnych CIT-8. Odpisy na fundusz remontowy obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy wszystkich właścicieli lokali mieszkalnych, a więc: członków spółdzielni, właścicieli nie będących członkami spółdzielni oraz osób nie będących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokalu. Prace, które spółdzielnia zamierza przeprowadzić zostały zakwalifikowane jako remont, a więc polegające na odtworzeniu stanu pierwotnego, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż użyto w stanie pierwotnym (budynki mają około 20-30 lat), spełniających obecne normy i właściwości termiczne.

Zasoby mieszkaniowe w przyjętej technologii będą docieplane z zewnątrz, w technologii lekkiej mokrej z uwzględnieniem wymiany parapetów zewnętrznych i remontem balkonów, loggii oraz malowaniem ścian zewnętrznych. W budynkach, które spółdzielnia zamierza poddać procesowi termoizolacji nie znajdują się lokale użytkowe i inne. Spółdzielnia nie dokonuje odpisów na fundusz remontowy lokali użytkowych.

W związku z powyższym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi, odpisów na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, z którego spłacany będzie kredyt przeznaczony na wykonanie remontu elewacji wraz przywróceniem właściwej izolacji termicznej ścian zewnętrznych budynków - w świetle art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Czy wydatkowane środki z funduszu remontowego na spłatę kredytu spełnią wymogi do objęcia ich zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółdzielnia Mieszkaniowa wskazuje, że zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Wnioskodawca tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpis na fundusz remontowy obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi (art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Fundusz remontowy jest funduszem celowym (art. 16 ust. 1 pkt 9w. ustawy) przeznaczonym na remonty budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale o statusie spółdzielczego i własnościowego prawa do lokalu, jak również lokale z wyodrębnioną własnością.

Spółdzielnia przeprowadza na bieżąco remonty zasobów mieszkaniowych polegające na utrzymaniu ich w niepogorszonym stanie, a także na odtworzeniu stanu pierwotnego i usuwaniu istniejących wad technologicznych, przy czym dopuszcza się stosowania wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (odpowiadającym aktualnym standardom technicznym).

Spółdzielnia przeprowadzi remont elewacji budynku mieszkalnego wraz z dołożeniem warstwy dociepleniowej. Finansowaniem tych prac (nakładów remontowych) będzie kredyt, który zasili fundusz remontowy oraz wkład własny (środki z funduszu remontowego).

Zdaniem Spółdzielni fundusz remontowy jest funduszem celowym, tworzonym w ciężar kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zgodnie z zapisem art. 6 znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Remonty zasobów mieszkaniowych, polegające na przywróceniu stanu pierwotnego budynku i usuwaniu wad finansowane są z funduszu remontowego, tworzonego obligatoryjnie przez każdą spółdzielnią zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Na poczet tego funduszu zgodnie z art. 4 tej ustawy członkowie i osoby niebędące członkami dokonują comiesięcznych wpłat.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Ponieważ zgromadzone środki na fundusz remontowy zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym, to ich wydatkowanie, zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych również nie rodzi obowiązku w podatku dochodowym od osób prawnych. Dodatkowo w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zakwalifikowanie poniesionych wydatków jako ulepszenie zwiększyłoby wartość budynku, a spółdzielcze zasoby mieszkaniowe (m.in. budynki mieszkalne) nie podlegają amortyzacji - art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - tylko umorzeniu. Spółdzielnia uważa, że wobec uchylenia art. 61 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, koszty termoizolacji (ocieplenia) począwszy od wejścia w życie nowelizacji tej ustawy (31 lipca 2007 r.) powinny być traktowane jako koszty remontu i obciążać fundusz remontowy. Wykonanie zamiany elewacji poprzez dołożenie warstwy ociepleniowej w budynku mieszkalnym ma na celu poprawę izolacyjności cieplnej budynku, a tym samym wpłynie na obniżenie kosztów ogrzewania. Biorąc pod uwagę powyższe:

* odpis na fundusz remontowy, z którego będą ponoszone nakłady, obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi (art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) i stanowi koszty uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),

* koszty ocieplenia zostaną rozliczone z członkami Spółdzielni jak również z nieczłonakmi posiadającymi odrębną własność w sposób określony w art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, tzn. z funduszu remontowego (bezwynikowo).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 17 października 2012 r.) Wnioskodawca informuje, że tworzy wyodrębniony fundusz remontowy (art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych), z którego wykonuje remonty swoich zasobów. Odpis na fundusz obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Fundusz remontowy wnoszą wszyscy właściciele lokali. Fundusz nie jest opodatkowany podatkiem od osób prawnych CIT-8. Przywrócenie właściwej izolacyjności termicznej ścian jest remontem na podstawie kwalifikacji dokonanej przez specjalistę z dziedziny budownictwa, na podstawie art. 3 ust. 6 prawa budowlanego. Nie stanowi zatem wzrostu wartości mieszkań, jest przywróceniem - odtworzeniem stanu pierwotnego przy zastosowaniu materiałów posiadających parametry spełniające obecne wymagania i normy. Spółdzielcze zasoby nie podlegają amortyzacji (art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Wobec powyższego planowany remont, finansowany z wyodrębnionego funduszu remontowego (jako spłaty rat kredytu) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT-8).

Spółdzielnia planując roboty remontowe - termoizolacyjne polegające na przywróceniu właściwej izolacyjności termicznej ścian, ma zamiar zaciągnąć w Banku kredyt, z którego to wyżej wymieniony remont zostanie sfinansowany. Zabezpieczeniem spłat rat kredytu dla Banku kredytującego jest wyodrębniony fundusz remontowy, tworzony zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych z wnoszonych odpisów na ten fundusz przez właścicieli mieszkań lokatorskich, własnościowych oraz posiadających odrębną własność w ramach comiesięcznych opłat za lokal mieszkalny. Jak wynika z przytoczonego art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiącego, że dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi są wolne od podatku.

W związku z powyższym wszystkie planowane roboty remontowe związane z zasobami mieszkaniowymi w spółdzielni są finansowane z funduszu remontowego, z którego będą spłacane raty zaciągniętego kredytu i spółdzielnia nie musi odprowadzić podatku CIT-8 od spłacanych rat kredytu dla lokali mieszkalnych. Wydatkowany fundusz remontowy na spłatę rat kredytu jest ustawowo zwolniony od podatku CIT-8 w częściach przypadających na roboty remontowe związane z lokalami mieszkalnymi. Spółdzielnia w ramach zaciągniętego kredytu będzie remontować tylko zasoby mieszkaniowe. Odpisy na fundusz remontowy są kosztem uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), zatem odpisy na fundusz remontowy w części przeznaczonej na spłatę kredytu stanowią koszty uzyskania przychodu, a więc są zwolnione z wnoszenia podatku CIT-8 przez spółdzielnię.

Wobec powyższych przytoczonych faktów spółdzielnia zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów podatkowych, które jednoznacznie określają czy spłata rat kredytu z funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych podlega opodatkowaniu i CIT-8, czy też nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy przedmiotem działalności spółdzielni jest:

* budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, np: ustanawiania na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, ustanawiania na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

* budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

* udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

* budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu,

* obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Jak wynika z art. 4 cytowanej ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych określono zasady i cele działalności spółdzielni mieszkaniowych, a także prawa i obowiązki ich członków.

Zaznaczyć należy w tym miejscu, iż spółdzielnie mieszkaniowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W konsekwencji, spółdzielnie mieszkaniowe podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem, środki pieniężne jakie wpływają na rachunek Spółdzielni stanowią co do zasady jej przychody podatkowe.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7. ust. 1). Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa planuje wykonać prace polegające na remoncie elewacji wraz z przywróceniem właściwej izolacyjności termicznej ścian, zakwalifikowane jako remont przez specjalistę z dziedziny budownictwa. Remont zostanie wykonany przez firmę zewnętrzną i zostanie wykonany w oparciu o kredyt z (...). Spłata kredytu będzie dokonywana z wyodrębnionego funduszu remontowego tworzonego na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W budynku wielolokalowym mieszkalnym, którego dotyczy opisane zdarzenie, są trzy typy własności lokali mieszkalnych: lokatorskie, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz prawo odrębnej własności lokalu. W budynkach, które Spółdzielnia zamierza poddać procesowi termoizolacji nie znajdują się lokale użytkowe i inne. Spółdzielnia nie dokonuje odpisów na fundusz remontowy lokali użytkowych.

Wątpliwości Spółdzielni dotyczą możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi odpisów na fundusz remontowy, z którego spłacany będzie kredyt przeznaczony na wykonanie remontu elewacji wraz z przywróceniem właściwej izolacji termicznej ścian zewnętrznych budynków w świetle art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz, czy należy odprowadzić podatek dochodowy od spłaty zaciągniętego kredytu, która sfinansowana będzie z funduszu remontowego, czy też sytuacja ta objęta jest zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że wpłaty właścicieli lokali zasilające fundusz remontowy odpowiadające kwocie spłacanej pożyczki wraz z odsetkami, stanowić będą przychody podatkowe Wnioskodawcy.

Obowiązujący od dnia 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 r. - zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnot mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych", określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie "zasób mieszkaniowy" należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.

Na tle przytoczonych definicji słownikowych, odnoszących się do potocznego rozumienia użytych w ustawie podatkowej sformułowań trzeba poczynić zastrzeżenie, że korzystając z przywołanych w nich znaczeń pojęć wyjaśniających ich potoczne, a nie prawne rozumienie należy przyjąć zasadę, iż analizując przepis podatkowy nie można opierać się wyłącznie na literalnym brzmieniu języka potocznego, bez odwołania się do funkcjonujących w systemie prawa podatkowego zasad opodatkowania. Jedną z nich, jest powszechnie akceptowana w orzecznictwie i piśmiennictwie zasada ścisłego interpretowania przepisów wprowadzających ulgi i zwolnienia podatkowe. Skutkiem stosowania tych przepisów jest bowiem ingerencja w inną, mającą podstawowe znaczenie w prawie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania uzyskiwanych dochodów, której przejawem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest jej art. 3 ust. 1 stanowiący, iż podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wobec tego, definiując czy też ustalając znaczenie sformułowania "gospodarka zasobami mieszkaniowymi", nie można czynić tego w oderwaniu od innych regulacji funkcjonujących w systemie prawa podatkowego.

Jeśli zatem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza zwolnienie od podatku, uzależniając je od źródła dochodu jakim jest dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, to oznacza, że nie każda aktywność wspólnoty mieszkaniowej generująca powstanie dochodu może korzystać ze zwolnienia. Wobec tego nie wszystkie racjonalne, uzasadnione ekonomicznie i gospodarczo działania podejmowane przez wspólnotę mieszkaniową skutkujące powstaniem dochodu powodują, iż zwolniony jest on od podatku, ale tylko te, których efektem jest uzyskanie dochodu wyłącznie (ściśle) z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Będą to więc przede wszystkim te dochody, których źródłem są opłaty i czynsze związane z użytkowaniem lokali mieszkalnych oraz przynależnych do nich pomieszczeń, a także korzystaniem z urządzeń infrastruktury technicznej, wodno - kanalizacyjnej, energetycznej, ciepłowniczej itp.

Z interpretacji językowej wynika bowiem, że przez pojęcie "zasób mieszkaniowy" należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne. Do zasobów tych zaliczyć należy również pomieszczenia pozostałe i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Reasumując, związane z wymienionymi pomieszczeniami, obiektami i urządzeniami opłaty - oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W konsekwencji, na tle przedstawionych okoliczności wskazać należy, że przychody uzyskane z tytułu wpłat właścicieli lokali będą mieć wpływ na wielkość dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem wpłaty te zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, tzn. na fundusz remontowy, z którego spłacany będzie kredyt zaciągnięty na remont zasobów mieszkaniowych.

Wskazać należy w tym miejscu, że stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.

Powyższy przepis dotyczy podstawowych odpisów i wpłat na poczet funduszy, jeżeli po pierwsze obowiązek lub możliwość ich tworzenia określają odrębne ustawy, tj. musi istnieć akt prawny (ustawa), która określa obowiązek, ewentualnie możliwość utworzenia przez podatnika danego funduszu. Po drugie, aby zastosować tę regulację w ustawie tej musi znaleźć się zapis, iż odpisy i wpłaty na ten fundusz stanowią koszty podatnika.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Powyższy przepis koresponduje zatem z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiąc o obowiązku tworzenia funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych w spółdzielni mieszkaniowej i wskazując, iż odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Uwzględniając więc zakres pojęcia "zasoby mieszkaniowe" należy więc stwierdzić, że odpisy na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, dokonane przez właścicieli lokali mieszkalnych i przeznaczone na spłatę kredytu zaciągniętego na remont budynku mieszkalnego stanowić będą koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a w konsekwencji stanowić będą koszty uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i będą w konsekwencji miały również wpływ na wielkość dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji stanowisko Spółdzielni, w świetle którego odpis na fundusz remontowy, w części przeznaczonej na spłatę kredytu, obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi (art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) i stanowi koszty uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i jednocześnie wpływa na ustalenie dochodu zwolnionego z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy - jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl