ITPB3/423-44b/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-44b/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnej kosztów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnej kosztów podatkowych. Pismem z dnia 11 marca 2009 r. Nr ITPB3/423-43/09-2/MT, ITPB3/423-44/09-2/AW, ITPB3/423-45/09-2/AM wezwano Agencję do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Niniejsze zostało dokonane pismem z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest beneficjentem projektu pt. "Szansa 45+ - technologia informacyjna w aktywizacji zawodowej".

W dniu 26 marca 2008 r. Agencja zawarła umowę dofinansowanie projektu z Województwem (Urzędem Pracy) zwanym Instytucją Wdrażającą w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działania 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, z okresem realizacji umowy od 1 kwietnia 2008 r. do 31 stycznia 2009 r.

Na podstawie zawartej umowy, Agencja świadczy bezpłatne usługi w zakresie szkoleń informatycznych dla pracowników przedsiębiorstw w regionie.

Dotacja rozwojowa jest przekazywana przez Urząd Pracy na wyodrębniony rachunek bankowy w formie zaliczki w transzach na pokrycie kosztów kwalifikowanych projektu. Pierwsza transza dotacji rozwojowej została przekazana na początku realizacji projektu, a następne uzależnione były od wcześniejszego wydatkowania przez Agencję, co najmniej 70% kwoty otrzymanej w ramach transz dotacji rozwojowej i wykazania ich we wnioskach o płatność.

W 2008 r. Wnioskodawca dokonał rozliczenia dwóch transz dotacji. Rozliczenie trzeciej transzy dotacji za okres od 1 października 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. nastąpiło w miesiącu styczniu 2009 r. Kwoty poniesionych kosztów kwalifikowanych są wyższe niż otrzymana trzecia transza dotacji. Koszty zostały sfinansowane z transzy zaliczki i środków własnych.

Wydatkami związanymi z realizacją projektu "Szansa 45+ - technologia informacyjna w aktywizacji zawodowej", nieuwzględnionymi w budżecie projektu (koszty niekwalifikowane) są poniesione w 2008 r. koszty dotyczące zakupu materiałów biurowych do realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana w 2008 r. trzecia transza dotacji rozwojowej za okres od 1 października 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. w formie zaliczki, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu pt. "Szansa 45+ - technologia informacyjna w aktywizacji zawodowej" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zawarta przez Wnioskodawcę z Województwem (Urzędem Pracy) z okresem realizacji umowy od 1 kwietnia 2008 r. do 31 stycznia 2009 r. jest - w świetle przepisów art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w 2008 r. przychodem wolnym od podatku, a koszty sfinansowane z tej transzy dotacji, do jej wysokości, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy. Czy też należy traktować otrzymaną kwotę jako zaliczkę, a w związku z tym przychody wolne od podatku dochodowego powstaną w dacie akceptacji wniosku o płatność przez Urząd Pracy (w 2009 r.), natomiast koszty tego projektu poniesione w 2008 r. będą stanowiły koszty uzyskania przychodów roku 2008 i korekta podstawy opodatkowania nastąpi w dacie akceptacji wniosku o rozliczenie wydatków (w 2009 r.).

2.

Czy koszty materiałów biurowych nie uwzględnione w budżecie projektu (koszty niekwalifikowane) są kosztami uzyskania przychodów w 2008 r. do celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Odpowiedź na pytanie pierwsze zostanie udzielona odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania drugiego - koszty poniesione w związku z realizacją projektu nie sfinansowane ze środków dotacji rozwojowej i nie uwzględnione w budżecie projektu (tzw. koszty niekwalifikowane) stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Wiąże się to z koniecznością każdorazowej indywidualnej oceny prawnej poniesionego przez podatnika wydatku. Wyjątkiem będzie jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu. Kosztem uzyskania przychodów będą zarówno wydatki, których poniesienie jest powiązane z konkretnie określonym przychodem, jaki osiągnął podatnik, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale wiążą się z całokształtem działalności prowadzonej przez podatnika i ogólnie określonymi przychodami osiąganymi z tytułu prowadzenia tej działalności.

Z powyższego przepisu wynika, że nie wszystkie wydatki poniesione przez podatnika są kosztami podatkowymi. Kosztami uzyskania przychodów są - po wyłączeniu kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy - wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Ponoszone koszty należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Zauważyć należy, iż zdefiniowanie celu osiągnięcia przychodu nie może być traktowane jedynie w kategoriach formalnych, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy nie wymaga wykazania, że konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu. Możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku, jako kosztu uzyskania przychodów uzależniona jest dlatego od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ponosi szereg kosztów związanych ze świadczeniem bezpłatnych usług w zakresie szkoleń informatycznych dla pracowników przedsiębiorstw w regionie. Większość tych wydatków, jako koszty kwalifikowane została objęta projektem pt. "Szansa 45+ - technologia informacyjna w aktywizacji zawodowej" i finansowana z budżetu. Część wydatków poniesionych w 2008 r. dotyczących zakupu materiałów biurowych do realizacji projektu stanowi koszty niekwalifikowane, nieuwzględnione w budżecie projektu. Sfinansowane one zostały ze środków własnych Spółki.

Poniesione przez Spółkę koszty zakupu materiałów biurowych nie są bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Moment potrącania kosztów podatkowych uznanych za inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, wskazany został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. - uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Nadmienić przy tym należy, iż zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 omawianej ustawy podatkowej, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Ponadto - w myśl punktu 3 tego przepisu - przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, (...).

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15 - 950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl