ITPB3/423-442/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-442/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 24 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 21 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie skutków podatkowych dotyczących utraty statusu Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2010 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie skutków podatkowych dotyczących utraty statusu Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jako Jednoosobowa Spółka Skarbu Państwa (od dnia 1 kwietnia 1996 r.) była zobowiązana do zaliczkowych (kwartalnych) wpłat z zysku w ciągu roku obrotowego - w wysokości 15% osiągniętego zysku brutto. Ostateczne rozliczenie wpłat z zysku zgodnie z obowiązującymi przepisami następowało 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy. Spółka na koniec 2009 r. osiągnęła zysk brutto i ustaliła należną wpłatę za rok obrotowy 2009, złożyła również deklarację roczną WZS-1R. W dniu 15 grudnia 2009 r. została jednak zawarta umowa o przeniesieniu praw z akcji z Ministerstwa Skarbu Państwa do A. S. A. (załącznik pismo Ministerstwa Skarbu Państwa), przez co Jednostka utraciła status Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w aspekcie zaistniałego stanu faktycznego Spółka powinna dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za 2009 rok, jeżeli w trakcie roku utraciła status Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa.

2.

Jeśli tak to w jaki sposób dokonać rocznego rozliczenia z tytułu wpłat z zysku. Deklaracje zaliczkowe (kwartalne) zostały złożone i wpłacone należne zaliczki.

Ad. 1.)

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie powinna dokonywać ostatecznego rocznego rozliczenia wpłat z zysku za 2009 rok, ponieważ na dzień 31 grudnia 2009 r. nie była Jednoosobową Spółką Skarbu Państwa.

Ad. 2.)

Wnioskodawca uważa, iż deklarację WZS-1R powinien złożyć, ale nie uwzględniać wyniku finansowego za miesiąc grudzień 2009 r., bowiem dnia 15 grudnia 2009 r. utracił status Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa. Zdaniem Spółki, powinna ona dokonać rozliczenia wpłat z zysku za okres od miesiąca stycznia do miesiąca listopada 2009 r. (tekst jedn.: za 11 miesięcy 2009 r.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), spółki o których mowa w art. 1, tj. spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa. W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3). Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 powołanej ustawy, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5). Zgodnie natomiast z art. 4 tej ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Szczegółowe zasady realizacji ww. obowiązków normuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.).

Zgodnie natomiast z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, Spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach miesięcznych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do dnia 28 każdego miesiąca roku obrotowego za miesiąc poprzedni, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia (deklaracja WZS - 1M). Wpłaty z zysku na rzecz budżetu państwa za ostatni miesiąc roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 tego miesiąca w wysokości jak za miesiąc poprzedni (§ 2 ust. 2).

Z treści § 3 ust. 1 tego rozporządzenia wynika z kolei, iż spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach kwartalnych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału roku obrotowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (deklaracja WZS - 1K). Wpłaty z zysku za ostatni kwartał roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 ostatniego miesiąca tego kwartału, przy czym zysk ostatniego miesiąca tego kwartału przyjmuje się w wysokości miesiąca poprzedniego (§ 3 ust. 2).

Na podstawie § 5 ww. rozporządzenia, Spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia (deklaracja WZS - 1R), w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania.

Reasumując, wpłaty z zysku stanowią należności budżetowe. Obowiązkiem ich przekazywania na rzecz budżetu państwa obciążone są dwa rodzaje podmiotów: jednoosobowe spółki Skarbu Państwa i spółki, w których własnością Skarbu Państwa są wszystkie akcje (udziały) poza akcjami (udziałami) nieodpłatnie udostępnionymi pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Obowiązek ten jest ściśle związany z osiąganiem przez nie zysku.

Zaznaczyć należy w tym miejscu, iż obowiązek wnoszenia wpłat z zysku ciąży na ww. spółkach przez cały okres ich bytu. Zgodnie bowiem z art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, obowiązek wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), prywatyzacja, w rozumieniu ustawy, polega na:

* obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa,

* zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach,

* rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komercjalizacji na zasadach określonych ustawą przez:

* sprzedaż przedsiębiorstwa,

* wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,

* oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

Reasumując, ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przewiduje 3 sposoby prywatyzacji:

1.

obejmowanie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,

2.

zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach,

3.

rozporządzeniem wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi przedsiębiorstwa państwowego.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika natomiast, iż w dniu 15 grudnia 2009 r. została zawarta umowa o przeniesieniu praw z akcji z Ministerstwa Skarbu Państwa do A. S. A., przez co Jednostka utraciła status Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa. W konsekwencji doszło więc do prywatyzacji w drugi z ww. sposobów.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności oraz treść art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, wskazać należy, iż obowiązek wpłat z zysku w przypadku Wnioskodawcy ustał z końcem miesiąca grudnia 2009 r., a więc z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji na rzecz A. S. A.

Reasumując, w pierwszej kolejności Spółka, niezależnie od miesięcznego lub kwartalnego rozliczania wpłat z zysku (o ile rokiem obrotowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy), powinna w ostatniej deklaracji WZS - 1M lub WZS - 1K uwzględnić miesiąc grudzień 2009 r., przyjmując zysk dla tego miesiąca w wysokości miesiąca poprzedniego stosownie do treści § 2 ust. 2 lub § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji.

Następnie, stosownie do treści § 5 ww. rozporządzenia, Wnioskodawca powinien dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa za cały 2009 rok, a więc za 12 kolejnych miesięcy (pomimo, iż na dzień 31 grudnia 2009 r. nie był już Jednoosobową Spółką Skarbu Państwa), na podstawie deklaracji WZS - 1R, w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje w Spółce obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania. Niezależnie bowiem od utraty statusu Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa w trakcie trwania roku podatkowego, wpłaty z zysku dokonywane w ciągu roku mają charakter zaliczek, co oznacza, iż nie są wpłatami w należnej, tj. w ostatecznej wysokości.

W związku z powyższym stanowisko Spółki, zgodnie z którym Jednostka nie powinna dokonywać ostatecznego rocznego rozliczenia wpłat z zysku za 2009 rok, ponieważ na dzień 31 grudnia 2009 r. nie była Jednoosobową Spółką Skarbu Państwa oraz że deklaracja WZS-1R nie powinna uwzględniać wyniku finansowego za miesiąc grudzień 2009 r., jak również, że Spółka powinna dokonać rozliczenia wpłat z zysku za okres od miesiąca stycznia do miesiąca listopada 2009 r. (tekst jedn.: za 11 miesięcy 2009 r.), uznać należy za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl