ITPB3/423-432a/10/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-432a/10/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19 sierpnia 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym w dniu 11 października 2010 r. - dotyczącej sposobu rozliczenia dochodu zwolnionego w związku ze zmianą jego przeznaczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - uzupełniony w dniu 11 października 2010 r. - dotyczącej sposobu rozliczenia dochodu zwolnionego w związku ze zmianą jego przeznaczenia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca działa w oparciu o ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie portem morskim. Dochody Spółki osiągane w poszczególnych latach korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który to brzmi "Wolne od podatku są: dochody podmiotów zarządzających portami lub przystaniami morskimi w części przeznaczonej na budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz na realizację zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 44 i Nr 121, poz. 770 oraz z 1999 r. Nr 62, poz. 685). Zgodnie z uchwałami Zgromadzenia Wspólników zysk za poszczególne lata przeznaczany był w całości na kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz na realizację zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich.

W ostatnim czasie pojawiła się koncepcja większościowego udziałowca spółki o zmianie przeznaczenia zysków za lata 2005, 2006, 2007 2008 i 2009 na dywidendę. Decyzja powyższa będzie skutkowała zmianą uchwał Zgromadzenia Wspólników w sprawie przeznaczenia zysku za poszczególne lata, o których mowa wyżej, w taki sposób że zyski zostaną przeznaczone na wypłatę dywidendy dla Wspólników.

Spółka w latach 2005, 2006, 2007 2008 i 2009 poniosła wydatki na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Były to wielkości w roku 2005 -19.000,00 zł, w roku 2006 - 74.100,00 zł, w roku 2007 - 18.732.00 zł, w roku 2008 - 481.511,18 zł, w roku 2009 - 862.114,65 zł Łączna suma wydatków wyniosła 1.455.457,83 zł.

W związku z powyższym, zadano następujące pytania.

1.

Czy należy dokonać otwarcia poprzednich lat podatkowych, dokonać korekt deklaracji CIT-2 (do końca 2006 r.) i CIT-8.

2.

Czy w takiej sytuacji powstanie zaległość podatkowa za poprzednie lata podatkowe.

3.

Który moment jest momentem powstania obowiązku podatkowego: moment podjęcia uchwał zmieniających brzmienie uchwał Zgromadzenia Wspólników dotyczących podziału zysków za poprzednie lata, czy też moment wypłaty dywidendy.

4.

Czy obliczając dochód do opodatkowania za każdy kolejny rok Spółka powinna pomniejszyć go o kwotę wydatków już poniesionych na inwestycje.

5.

Czy ustalając zmianę i przypis podatkowy w deklaracjach CIT-8 za lata 2005-2009 wystąpią odsetki od tego przypisu.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze i czwarte przedstawione we wniosku, natomiast w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpoznana odrębnymi pismami.

W odniesieniu do pytania pierwszego Spółka wskazała, że należy naliczyć podatek dochodowy od osób prawnych i dokonać korekt deklaracji CIT-8 za lata 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, co spowoduje powstanie przypisu podatkowego. Stanowisko to wynika z faktu, iż w momencie zmiany przeznaczenia zysku, dochód wypracowany w poszczególnych latach utraci prawo do zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W odniesieniu natomiast do pytania czwartego wskazano, iż obliczając dochód do opodatkowania za lata 2005 - 2009 Spółka powinna pomniejszyć go o kwotę wydatków już poniesionych na inwestycje w trybie realizacji postanowień ustawy o portach i przystaniach morskich i art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki na inwestycje były bowiem realizowane zgodnie z zapisami ww. ustaw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są: dochody podmiotów zarządzających portami lub przystaniami morskimi w części przeznaczonej na budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz na realizację zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 44 i Nr 121, poz. 770 oraz z 1999 r. Nr 62, poz. 685).

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Przytoczone przepisy statuują zwolnienie od podatku polegające na tym, iż uzyskiwany przez dany podmiot dochód może korzystać ze zwolnienia, o ile dochód ten zostanie przeznaczony i wydatkowany na określone cele. Przy czym dzięki przeznaczeniu danego dochodu na wskazane cele podatnik nie płaci od niego podatku dochodowego od osób prawnych, co jednakże nie zwalnia go z obowiązku odpowiedniego wydatkowania dochodu.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego w zdarzeniu przyszłym należy zauważyć, iż Spółka w latach w których uzyskała dochód przeznaczyła go na cele podlegające zwolnieniu, deklarując jednocześnie chęć dokonania tego przeznaczenia w złożonych deklaracjach podatkowych. W związku z powyższym Spółka nabyła prawo do korzystania ze zwolnienia z tymże bez spełnienia warunku wydatkowania przeznaczonych na stosowne cele dochodów.

Zgodnie natomiast z art. 25 ust. 4 omawianej ustawy w brzmieniu obecnie obowiązującym, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Innymi słowy z uwagi na fakt, iż Spółka zadeklarowała przeznaczenie w pierwotnie składanych deklaracjach, bez znaczenia dla korzystania ze zwolnienia jest to, że później zmieniła to przeznaczenie, na tym etapie bowiem istotne jest to w jaki sposób Spółka wydatkuje dochody uprzednio zadeklarowane jako dochody przeznaczone na cele skutkujące zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji dopiero w momencie niezgodnego z pierwotnym przeznaczeniem wydatkowania Spółka powinna dokonać rozliczenia omawianego dochodu. Tym samym nie jest konieczne składanie korekt za lata poprzednie, gdyż z punktu widzenia ówcześnie obowiązujących przepisów prawa oraz stanu faktycznego Spółka miała prawo bazując na podjętej uchwale o przeznaczeniu zysku/dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do ujęcia określonego dochodu w deklaracji CIT-8 jako dochodu zwolnionego.

Odnosząc się do pytania czwartego należy wskazać, iż w kontekście stanowiska organu dotyczącego pytania pierwszego, a w szczególności faktu, iż Spółka nie będzie musiała składać korekt deklaracji podatkowych za lata 2005-2009, należy stwierdzić, iż nie będzie również zachodziła konieczność pomniejszenia dochodu o kwotę wydatków już poniesionych na inwestycje. Zgodnie bowiem z zasadami korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa dochód przeznaczony na określone cele powinien zostać rozliczony w deklaracjach składanych przez Spółkę w poprzednich latach, natomiast dochód, który nie został wydatkowany stosownie do jego przeznaczenia będzie opodatkowany na zasadach określonych w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl