ITPB3/423-425/11/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-425/11/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu, uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2011 r., ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza nabyć licencje na używanie nowego programu komputerowego, który zostanie zaliczony do wartości niematerialnych i prawnych. W związku z zakupem licencji Spółka zamierza skorzystać z ulgi podatkowej od osób prawnych. Licencja wymaga wdrożenia.

W tym celu Spółka zamierza zawrzeć umowę i ponieść wydatki na zakup licencji i wdrożenie oprogramowania w 2012 i 2013 r. Spółka zamierza ponieść wydatki na nabycie nowej technologii w 2012 r. stanowiące zaliczki na nabycie nowej technologii, w tym dokonanie zapłaty za licencje i częściowo zapłaty za częściowe wykonanie usług wdrożeniowych. Wydatki te wchodzą do wartości licencji jako wartości niematerialnej i prawnej. Pozostałe należności za zakup licencji i wdrożenie zostaną uregulowane w 2013 r.

Licencje zostaną wprowadzone do ewidencji w 2013 r. i w tym roku Spółka ma zamiar skorzystać z ulgi na nowe technologie.

Spółka w roku podatkowym nabycia ani w latach poprzedzających nie prowadziła i nie zamierza prowadzić działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Ponadto, nie ubiega się o dofinansowanie zakupu licencji z funduszy Unii Europejskiej ani o zwrot wydatków na nowe technologie z innych źródeł w jakiejkolwiek formie.

Podatnik dysponuje kserokopią opinii o technologii potwierdzającą innowacyjność rozwiązania technologicznego stanowiącego podstawę dla programu O. wydaną przez Politechnikę z dnia 3 stycznia 2011 r. na wniosek przedsiębiorstwa "U." Sp. z o.o.

Celem uzyskania licencji jest usprawnienie i podniesienie efektywności działalności Spółki poprzez usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów gospodarczych. Produkt wspomaga zarządzanie realizacją usług komunalnych, a zwłaszcza komunikację z zaawansowanymi systemami pokładowymi, takimi jak: wagi na pojazdach, systemy identyfikacji pojemników i kontenerów oraz terminale pokładowe.

Oprogramowanie O. jest przystosowane do współpracy z systemami instalowanymi w pojazdach, a w szczególności są to:

* systemy wagowe na mechanizmach wrzutowych śmieciarek pozwalające na precyzyjny pomiar masy każdego z pojemników bez opóźniania pracy załogi,

* systemy wagowe pod zabudowę mogą być stosowane w dowolnych typach pojazdów zabierających kontenery lub odpady wielkogabarytowe,

* systemy identyfikacji pojemników i kontenerów,

* terminale pokładowe - służące do komunikacji z załogą zawierające listę zleceń pozwalające na elektroniczną dokumentację wykonania usługi w pojeździe,

* terminale ręczne służące do inwentaryzacji środków trwałych w terenie - pojemników i kontenerów,

* systemy monitorowania pojazdów GPS z pełnym monitoringiem pracy zabudowy i podwozia.

Dane pozyskiwane z systemów pokładowych i mobilnych poprzez korzystanie z systemów wagowych i identyfikacji pojemników pozwolą na automatyczne rozliczanie klientów z masy odpadów, a także obniżą się koszty związane z wprowadzaniem tych danych. System O. zasila systemy pokładowe danymi o zleconych usługach. Terminale pokładowe i ręczne pozwalają kierowcy określić kolejne punkty wykonania usług wraz ze szczegółami dotyczącymi rodzaju usługi czy pojemnika.

Dzięki wdrożeniu opisanego innowacyjnego rozwiązania technologicznego będzie możliwe oferowanie klientom Spółki lepszych usług poprzez poprawę:

* szybkości świadczenia usług,

* dokładności świadczenia usług,

* jakości poprzez monitorowanie ich wykonania w zakresie jakości i terminowości.

Na podstawie opinii można stwierdzić, iż w skali świata po raz pierwszy zastosowano takie rozwiązania w 2010 r. System O. jest w pełni innowacyjnym systemem technologiczno-organizacyjnym umożliwiającym optymalne wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa do wykonania zleconych zadań. Wysoki poziom integracji z systemami pokładowymi, wsparcie prezentacją danych na mapie czy możliwość kontroli i weryfikacji wykonanych zadań to niewątpliwie narzędzia przy pomocy których cel został osiągnięty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatków na nabycie licencji na oprogramowanie wraz z kosztami ich wdrożenia, w wysokości 50% wartości tych wydatków - jako wydatków na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawych z dnia 15 lutego 1992 r.

2.

Czy wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych w postaci licencji na oprogramowanie powinny zwiększać koszty jej wdrożenia, poniesione do momentu przyjęcia tych licencji do używania.

3.

Czy podstawa zastosowania ulgi może być posiadanie przez spółkę kserokopii lub potwierdzonej przez sprzedawcę kserokopii opinii niezależnej jednostki naukowej. Czy wymagane jest, aby opinia jednostki naukowej była opinią wydaną na indywidualne zamówienie spółki.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania trzeciego zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Wnioskodawca wskazał, że w świetle art. 18b ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych wydatki poniesione na nabycie nowych technologii podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Zgodnie z tym przepisem za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, a w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług, która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej jednostki naukowej.

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nowa technologie wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku po nim następującym, która nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Przedpłaty na poczet wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii do wyżej wymienionej ewidencji uznaje się za poniesione w roku wprowadzenia jej do ewidencji.

Zdaniem Wnioskodawcy, oznacza to, iż łączną podstawę ustalenia wielkości odliczenia są wydatki dokonane w 3 kolejnych latach z tym, że wprowadzenie do ewidencji powinno mieć miejsce nie później niż w roku następującym po roku, w którym poniesiono zaliczki na poczet wydatków na nabycie nowych technologii. Wydatki wchodzą do wartości licencji jako wartości niematerialnej i prawnej.

Wysokość wydatków ustala się na podstawie dokumentów, z których wynika kwota wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii. Przyjmuje się, iż są to te wydatki, które mieszczą się w wartości początkowej licencji jako wartości niematerialnej i prawnej w rozumieniu art. 16g ust. 3 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W wartości początkowej mieszczą się wszelkie kwoty wydatkowane na nabycie wartości niematerialnej i prawnej, w tym zaliczki, przedpłaty na poczet licencji, a także płatności częściowe.

Do uznania licencji za nowa technologie wymagana jest opinia niezależnej jednostki naukowej. Podatnik dysponuje kserokopią takiej opinii wydanej przez Politechnikę na zlecenie firmy wytwarzającej oprogramowanie, która ocenia pozytywnie innowacyjność technologii informatycznej zawarte w produkcie O. Zdaniem Spółki dla celów zastosowania ulgi na nowe technologie wystarczające jest, gdy opinia dotyczy technologii informatycznej zawartej w tym programie.

Przepisy stanowią bowiem, iż za nowe technologie uważa się wiedze technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu z ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.

Przepisy nie rozstrzygają jednoznacznie co powinna zawierać taka opinia.

Z treści przepisu wynika, iż powinna potwierdzać wiedzę technologiczną umożliwiającą wytwarzanie udoskonalonych usług, która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Z powyższego wynika, iż opinia powinna koncentrować się na tym, iż np. oprogramowanie zawiera taki element przez co całość może być uznana za nową technologię. Nie wynika z tego, iż opinia powinna potwierdzać, iż wszystkie elementy oprogramowania powinny być innowacyjne.

W odniesieniu do formy dokumentu, w przypadku gdy sprzedawca sprzedaje wiele licencji wystarczającym dowodem potwierdzającym możliwość skorzystania z odliczenia jest kserokopia lub potwierdzona przez sprzedawcę kserokopia opinii niezależnej jednostki naukowej.

Wynika z tego, iż do skorzystania z ulg nie jest wymagane, aby opinia jednostki naukowej była opinią wydaną na indywidualne zamówienie spółki. W zakresie dowodu potwierdzającego możliwość odliczenia w podobnej sprawie wydał interpretację z dnia 27 listopada 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie, znak 1US.PO/423/4/EK/2006. Ponadto w zakresie pytań spółki na podobne pytania innych podmiotów gospodarczych wydały już interpretacje Izba Skarbowa w Katowicach, znak IBPBI/2/423-1830/10/JD z dnia 9 marca 2011 r. i Izba Skarbowa w Poznaniu znak ILPB3/423-613/08-2/ŁM z dnia 19 grudnia 2008 r.

W ocenie spółki istnieją podstawy do skorzystania z ulgi na nowe technologie w związku z nabyciem licencji na oprogramowanie i jej wdrożenie. Podstawę do kalkulacji ulgi stanowić będą zarówno wydatki na nabycie licencji oraz jej wdrożenie poniesione zarówno w roku 2012 jak i w 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2 (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2010 r.), za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważało się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484).

Z dniem 1 października 2010 r. powyższa regulacja uległa zmianie i stanowi, że za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Wskazać należy, że w myśl art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w art. 26c ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 oraz w art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 4 ustawy, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (ust. 5 art. 18b).

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5 (...). (art. 18b ust. 6). Co istotne, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).

W odniesieniu zaś do kwestii zawartej przez Wnioskodawcę w pytaniu drugim, wskazać należy, że stosownie natomiast do brzmienia art. 16b ust. 1 pkt 5 ww. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Licencje na korzystanie z systemu informatycznego, stanowią jeden ze szczególnych rodzajów utworów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zgodnie z art. 74 ust. 1 tej ustawy, programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie (...). W sytuacji nabycia licencji do programów komputerowych przez jednostkę w celu wykorzystywania ich w działalności gospodarczej, a przewidywany okres ich ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, ujmowane powinny być więc w ewidencji bilansowej jako wartości niematerialne i prawne na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odpowiednio natomiast do treści art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Za cenę nabycia natomiast, zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z kolei, zgodnie z art. 16g ust. 14 niniejszej ustawy, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Wdrożenie systemu stanowi natomiast pewien proces, mający na celu jego zaadaptowanie na potrzeby jednostki. Będą to wszelkie działania polegające na instalacji oprogramowania oraz mające na celu dostosowanie oprogramowania do potrzeb podatnika, sprawdzenie poprawności działania systemu informatycznego u podatnika, czy też wprowadzenie ewentualnych poprawek przez firmę udzielającą licencji na użytkowanie systemu. Dopiero wiec jego zakończenie spowoduje, że podmiot uzyskuje możliwość użytkowania oprogramowania w bieżącej działalności. Powyższe przesądza, że do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej jaką jest licencja na program komputerowy zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu, ale także inne wydatki związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania.

Zatem, kwota należna sprzedającemu licencję, jak również wydatki związane z wdrożeniem nowej technologii są elementem wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Tak ustalona wartość początkowa będzie wielkością podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym jednostka wprowadzi wartość niematerialną i prawną do ewidencji.

Reasumując, odliczenie wskazane w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę zachęty podatkowej i ma na celu zwiększenie ilości przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne rozwiązania technologiczne, a co za tym idzie - zwiększenie innowacyjności całej gospodarki - przy jednoczesnym wzroście nakładów ponoszonych przez przedsiębiorstwa na badania, których efektem są nowe technologie.

Odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, czyli po uwzględnieniu odliczeń przewidzianych w tym przepisie, podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych - szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych - nabyte przez podatnika. Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat. Podkreślenie wymaga, że okres stosowania - a nie istnienia - takiej wiedzy musi również potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną jednostkę naukową.

Zaznaczyć należy również, że przepis art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki określa, że jednostkami naukowymi są jednostki prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

* podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

* jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),

* instytuty badawcze,

* międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* Polską Akademię Umiejętności,

* inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a)-e), posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę i ponieść wydatki na zakup licencji i wdrożenie oprogramowania w 2012 i 2013 r. Spółka zamierza ponieść wydatki na nabycie nowej technologii w 2012 r. stanowiące zaliczki na nabycie nowej technologii, w tym dokonanie zapłaty za licencje i częściowo zapłaty za częściowe wykonanie usług wdrożeniowych. Wydatki te wchodzą do wartości licencji jako wartości niematerialnej i prawnej. Pozostałe należności za zakup licencji i wdrożenie zostaną uregulowane w 2013 r.

Licencje zostaną wprowadzone do ewidencji w 2013 r. i w tym roku Spółka ma zamiar skorzystać z ulgi na nowe technologie.

Spółka w roku podatkowym nabycia ani w latach poprzedzających nie prowadziła i nie zamierza prowadzić działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Ponadto, nie ubiega się o dofinansowanie zakupu licencji z funduszy Unii Europejskiej ani o zwrot wydatków na nowe technologie z innych źródeł w jakiejkolwiek formie.

Podatnik dysponuje kserokopią opinii o technologii potwierdzającą innowacyjność rozwiązania technologicznego stanowiącego podstawę dla programu O. wydaną przez Politechnikę z dnia 3 stycznia 2011 r. na wniosek przedsiębiorstwa "U." Sp. z o.o.

Celem uzyskania licencji jest usprawnienie i podniesienie efektywności działalności Spółki poprzez usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów gospodarczych. Produkt wspomaga zarządzanie realizacją usług komunalnych, a zwłaszcza komunikację z zaawansowanymi systemami pokładowymi, takimi jak: wagi na pojazdach, systemy identyfikacji pojemników i kontenerów oraz terminale pokładowe.

Na podstawie opinii można stwierdzić, że w skali świata po raz pierwszy zastosowano takie rozwiązania w 2010 r. System O. jest w pełni innowacyjnym systemem technologiczno-organizacyjnym umożliwiającym optymalne wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa do wykonania zleconych zadań. Wysoki poziom integracji z systemami pokładowymi, wsparcie prezentacją danych na mapie czy możliwość kontroli i weryfikacji wykonanych zadań to niewątpliwie narzędzia przy pomocy których cel został osiągnięty.

Wskazać należy w tym miejscu, że ze statutu Politechniki wynika, że jest ona uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz statutu. Wydział Mechaniczny jest podstawową jednostką organizacyjną w strukturze Politechniki. W konsekwencji, opisana w stanie faktycznym opinia potwierdzająca innowacyjność nabytego systemu, stanowić będzie jedną z przesłanek umożliwiających Wnioskodawcy odliczenie wydatków na nabycie nowych technologii od podstawy opodatkowania.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego okoliczności, system który ma zostać nabyty będzie:

* stanowić wartość niematerialną i prawną (licencję), która w 2013 r. zostanie wprowadzona przez Spółkę do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych,

* wydatki składające się na wartość początkową oprogramowania będą ponoszone w latach 2012-2013 i obejmowały wdrożenie oprogramowania (instalacja), udzielenie licencji na oprogramowanie,

* wydatki na nabycie systemu nie zostaną Spółce zwrócone w żadnej formie,

* Spółka nie będzie prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności, stwierdzić należy, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na nabycie systemu na podstawie zawartej umowy, będą kwalifikować się jako wydatki na nabycie nowej technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spełniając zatem kumulatywnie warunki określone w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka będzie miała prawo do zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, wydatków na nabycie nowych technologii, w wysokości określonej w art. 18b ust. 7 ustawy, a więc wydatków poniesionych w roku poprzedzającym rok wprowadzenia przedmiotowej wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, tj. w roku 2012, które stanowić będą zaliczki na nabycie nowej technologii, w tym dokonanie zapłaty za licencje i częściowo zapłaty za częściowe wykonanie usług wdrożeniowych, oraz wydatków poniesionych w roku wprowadzenia jej do tej ewidencji, tj. wydatków poniesionych w 2013 r., które stanowić będą pozostałe należności za zakup licencji i wdrożenie.

Dodatkowo należy również zwrócić uwagę na treść art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

W konsekwencji w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznać należy za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl