ITPB3/423-415/08/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-415/08/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2008 r. (data wpływu 24 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie podstawy naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku, podstawy wyliczenia wpłat z zysku należnych za 2008 r. oraz powstania w związku z powyższym nadpłaty w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie podstawy naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku, podstawy wyliczenia wpłat z zysku należnych za 2008 r. oraz powstania w związku z powyższym nadpłaty w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie kierowania i zarządzania operacyjnego majątkiem sieciowym elektroenergetycznego systemu przesyłowego. W dniu 21 maja 2008 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Grupy S.A. wówczas jedynego akcjonariusza Wnioskodawcy, przyjęło uchwałę o wypłacie na rzecz Skarbu Państwa dywidendy rzeczowej w postaci akcji Spółki. W rezultacie, z dniem 21 maja 2008 r. Spółka stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tym samym od dnia 21 maja 2008 r. Spółka podlega przepisom ustawy o wypłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

W dniu 20 czerwca 2008 r. Spółka, złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze kwartalnej formy wpłacania zaliczek na poczet wpłat z zysku.

Co do zasady, rokiem obrotowym Spółki jest rok kalendarzowy, z tym że w związku ze zmianą formy prawnej Spółki, która miała miejsce w dniu 2 stycznia 2008 r. rok obrotowy 2008 rozpoczął się w dniu 2 stycznia 2008 r. i zakończy się dnia 31 grudnia 2008 r.

Prawdopodobne jest, że przed dniem 31 grudnia 2008 r. akcje Spółki zostaną wniesione przez Skarb Państwa jako wkład niepieniężny na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego "O." S.A. W konsekwencji przed 31 grudnia 2008 r. Spółka utraci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa (zbycie nastąpi w trybie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

W związku z powyższym, zadano następujące pytania.

1.

Jaka jest podstawa naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku należnych od Spółki za okres od dnia 21 maja 2008 r. do dnia 30 września 2008 r. (pierwszy okres rozliczeniowy Spółki z tytułu zaliczek na poczet wpłat z zysku), tj. czy podstawą będzie zysk osiągnięty od dnia 21 maja 2008 r. do dnia 30 września 2008 r., czy też zysk osiągnięty w okresie od dnia 2 stycznia 2008 r. do dnia 30 września 2008 r., mimo że Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa od dnia 21 maja 2008 r....

2.

Jaka jest podstawa do wyliczenia wypłat z zysku należnych od Spółki za 2008 r., w sytuacji gdy Spółka nabywa i traci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie roku obrotowego 2008.

3.

Czy zaliczki na poczet wpłat z zysku uiszczane od zysku osiągniętego w okresie, w którym Spółka nie miała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa będą stanowiły nadpłatę w rozumieniu art. 72 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz czy Spółka będzie się mogła ubiegać o zwrot nadpłaty z tytułu wpłat z zysku w trybie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.

W zakresie pytania pierwszego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawą do wyliczenia zaliczki należnej na poczet wpłat z zysku za pierwszy okres rozliczeniowy (tj. za trzeci kwartał 2008 r.) będzie zysk, po opodatkowaniu, osiągnięty w okresie od dnia 2 stycznia 2008 r. do dnia 30 września 2008 r.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, spółki te zobowiązanie są składać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby spółki deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, oraz wpłacać na rachunek tego urzędu skarbowego, zaliczki (miesięczne lub kwartalne) na poczet wpłat z zysku należnych Skarbowi Państwa. Zgodnie z przywołanym przepisem zaliczki na poczet wpłat z zysku za dany okres rozliczeniowy stanowią różnicę między wpłatami z zysku należnymi od zysku osiągniętego od początku roku obrotowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie okresy rozliczeniowe (miesiące lub kwartały).

Powyższy przepis wprost wskazuje, iż wyliczenie wysokości zaliczki na poczet wpłat z zysku należnej za dany okres rozliczeniowy następuje w oparciu o zysk osiągnięty od początku roku obrotowego. Tak wyliczony zysk należy pomniejszyć o sumę zaliczek należnych za poprzednie okresy rozliczeniowe. Przepisy ww. ustawy nie wprowadzają szczególnych zasad obliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku w sytuacji, gdy Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie roku obrotowego. W świetle powyższych regulacji należy przyjąć, iż w każdym przypadku, niezależnie od momentu, w którym Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa podstawą wyliczenia wysokości zaliczek powinien być zysk osiągnięty od początku roku obrotowego.

W omawianym stanie faktycznym, oznacza to, iż Spółka uiszczając pierwszą zaliczkę kwartalną, będzie zobowiązana do obliczenia wysokości zaliczki w oparciu o zysk osiągnięty od początku roku obrotowego, w którym Spółka stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa, czyli od dnia 2 stycznia 2008 r.

W praktyce oznacza to jednak, iż Spółka zobowiązana będzie do uiszczenia zaliczki od wpłat z zysku również w odniesieniu do zysku osiągniętego w okresie między dniem 2 stycznia a 20 maja 2008 r., a więc w okresie, w którym Spółka nie posiadała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa i nie była zobowiązana od uiszczenia zaliczek na poczet wpłat z zysku osiągniętego w tym okresie.

W zakresie pytania drugiego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku należnych za danych rok obrotowy, będzie zysk (po odliczeniu należnego podatku) obliczony za okres od dnia 21 maja 2008 r. do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji w Spółce przez Skarb Państwa i tym samym Spółka utraci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Natomiast w przypadku, gdy Skarb Państwa nie dokona zbycia akcji w Spółce, podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku należnych za danych rok obrotowy, będzie zysk (po odliczeniu należnego podatku) obliczony za okres od dnia 21 maja 2008 r., do dnia 31 grudnia 2008 r.

Przepisy ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa nie regulują sytuacji, w której uzyskanie i utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa następuje w trakcie tego samego roku obrotowego. W tej sytuacji zasady dotyczące sposobu wyliczenia zysku będącego podstawą rozliczenia wpłat z zysku należy wyinterpretować z ogólnych przepisów wyznaczających zakres zastosowania ustawy, tzn. wskazujących, iż obowiązek dokonywania wpłat z zysku dotyczy jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.

Artykuł 1 ww. ustawy wskazuje, iż przepisu ustawy stosuje się m.in. do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, które to spółki (art. 2 powołanej ustawy) są zobowiązane do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, iż okresem, w którym spółka podlega obowiązkowi w zakresie wpłat z zysku jest, co do zasady okres w którym spółka posiadała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, a zysk wypracowany w danym roku obrotowym, ale w okresie poprzedzającym uzyskanie statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa nie powinien podlegać obciążeniu wpłatami z zysku.

W omawianym stanie faktycznym Spółka podlega przepisom ww. ustawy, i tym samym obowiązkowi podatkowemu w zakresie wpłat z zysku od dnia 21 maja 2008 r., tj. od dnia, w którym "P." wypłaciło na rzecz Skarbu Państwa dywidendę rzeczową w formie wszystkich akcji Spółki, w wyniku czego Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. W związku z powyższym, ustalenie wysokości wpłat z zysku należnych Skarbowi Państwa powinno nastąpić w oparciu o zysk osiągnięty od dnia 21 maja 2008 r., czyli od dnia, w którym Spółka została objęta zakresem ww. ustawy.

Zgodnie z art. 3 cytowanej ustawy w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustaje z dniem końca miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, iż Spółka, która w trakcie roku obrotowego utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Padwa w sposób w nim wskazany, powinna podczas dokonywania rozliczenia rocznego wziąć pod uwagę także zysk netto za okres od dnia, w którym utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, do końca miesiąca, w którym nastąpiła utrata tego statusu.

Przedstawione powyżej argumenty wskazują, iż podstawą rocznego rozliczenia wpłat z zysku, w przypadku Wnioskodawcy powinien być okres od dnia 21 maja 2008 r. do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji w Spółce przez Skarb Państwa, bądź do dnia 31 grudnia 2008 r., w przypadku gdyby Skarb Państwa nie dokonał zbycia akcji Spółki.

W świetle powyższego konieczne jest ustalenie sposobu wyliczenia zysku osiągniętego we wskazanym powyżej okresie, będącego podstawą obliczenia wpłat z zysku należnych za rok obrotowy, w trakcie którego nastąpiło zarówno uzyskanie jak i utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, wypłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych, a ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji, jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są zobowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, a w przypadku gdy zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania, w terminie 14 dni od jego sporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji w której spółka podlega przepisom ww. ustawy tylko przez część roku obrotowego, w celu prawidłowego obliczenia należnych wpłat z zysku spółka powinna ustalić za ten rok obrotowy na podstawie zatwierdzonego sprawozdania finansowego zysk za okres, w którym podlegała przepisom powołanej ustawy. W omawianym przypadku Spółka będzie objęta przepisami ustawy w okresie od dnia 21 maja 2008 r. do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji w spółce przez Skarb Państwa, (lub do dnia 31 grudnia 2008 r. w przypadku gdy Skarb Państwa nie dokona zbycia akcji w Spółce). Następnie tak policzony zysk należy pomniejszyć o podatek należny od dochodu osiągniętego za ten sam okres. Wyliczony w ten sposób zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym będzie podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku należnych za 2008 r.; (por. interpretacja z dnia 12 września 2007 r. wydana przez Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego, sygn. DP/423-117/07/AP).

Spółka zwraca uwagę, iż sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych w praktyce nie pozwala na wyliczenie rzeczywiście osiągniętego zysku za okres obejmujący cześć miesiąca, tj. zysku osiągniętego w poszczególnych dniach. W związku z tym, zdaniem Spółki, zysk za okres wynoszący niepełny miesiąc powinien być obliczony proporcjonalnie do liczby dni, w których Spółka podlegała przepisom Ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy w praktyce należy więc, podzielić zysk za dany miesiąc przez liczbę dni przypadających w danych miesiącu a następnie tak wyliczony "zysk dzienny" pomnożyć przez ilość dni, w których Spółka pozostawała jednoosobową spółką Skarbu Państwa. W omawianym stanie faktycznym oznacza to, iż zysk za okres od dnia 21 maja do 31 maja 2008 r. powinien wynieść 11/31 zysku osiągniętego przez Spółkę w maju 2008 r.

Ponadto, Spółka stoi na stanowisku, iż wyliczenie zysku netto za okres, w którym Spółka podlegać będzie obowiązkowi dokonywania wpłat z zysku, nie wymaga sporządzenia i zatwierdzenia odrębnego sprawozdania finansowego obejmującego okres, w którym Spółka pozostawała jednoosobową spółką Skarbu Państwa.

W świetle powyższego Spółka w deklaracji rocznej WZS-1R w pozycjach 4 i 5 powinna wskazać rzeczywisty okres za jaki składana jest deklaracja, pomimo iż we wzorze deklaracji zawarte jest sformułowanie, iż jest to deklaracja za rok obrotowy. A zatem w pozycji 4 deklaracji należy wpisać datę 21 maja 2008 r. Natomiast w pozycji 5 deklaracji należy wpisać ostatni dzień miesiąca, w którym Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, bądź też 31 grudnia 2008 r., w przypadku gdy nie dojdzie do zbycia przez Skarb Państwa akcji Spółki w 2008 r.

W zakresie pytania trzeciego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zaliczki zapłacone od zysku za okres od dnia 2 stycznia do dnia 20 maja 2008 r. będą stanowiły nadpłatę w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa i Spółka będzie się mogła ubiegać o zwrot nadpłaty z tytułu uiszczonych zaliczek ponad kwotę należną za okres, w którym objęta była przepisami ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 6 ww. ustawy do wpłat z zysku stosuje się przepisy o zobowiązaniach podatkowych za wyjątkiem sytuacji, w których Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, na wniosek organu reprezentującego Skarb Państwa, zwolni z obowiązku dokonywania wpłat z zysku jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wykonujące w całości lub części zadania na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa, lub przyzna tym spółkom ulgi we wpłatach z zysku.

Spółka nie została zwolniona przez Radę Ministrów z obowiązku dokonywania wpłat z zysku, ani też nie została jej przyznana ulga podatkowa w tym zakresie. Zatem w omawianej sytuacji zastosowanie znajdą przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, w tym m.in. przepisy rozdziału 9 ww. ustawy dotyczące nadpłaty.

Jak wskazuje art. 72 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego, lub nienależnie zapłaconego podatku. Natomiast zgodnie z art. 73 § 2 pkt 3 wskazanej ustawy, w przypadku wpłat z zysku należnych od jednoosobowych spółek Skarbu Państwa nadpłata powstaje z dniem złożenia deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy. Zdaniem Wnioskodawcy powyższe przepisy jednoznacznie wskazują na możliwość powstania nadpłaty z tytułu wpłat z zysku.

Podkreślić należy, iż art. 73 § 2 pkt 3 dotyczy każdej sytuacji, w której nadpłatę w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, stanowi różnica między kwotą zobowiązania z tytułu wpłat z zysku, a kwotą fizycznie uiszczonych zaliczek na poczet wpłat z zysku. Powyższy przepis nie rozróżnia przyczyn dla których kwota zobowiązania z tytułu wpłat z zysku jest niższa od kwoty uiszczonych zaliczek na poczet wpłat z zysku. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy także zaliczki na poczet wpłat z zysku, uiszczone od zysku wypracowanego w okresie, w którym Spółka nie miała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, będą stanowić nadpłatę.

Wnioskodawca zwrócił również uwagę, iż sposób rozliczania zaliczek uiszczonych w trakcie roku obrotowego na poczet wpłat z zysku, jest analogiczny dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa do sposobu rozliczania zaliczek w podatkach dochodowych. W podatkach tych zaliczki uiszczone w trakcie roku podatkowego zostają rozliczone dopiero w zeznaniu rocznym, a więc w identyczny sposób jak ma to miejsce we wpłatach z zysku. Przy przyjęciu powyższego systemu rozliczania zaliczek powstawanie nadpłaty z tytułu nadpłaconych zaliczek ma niejako charakter systemowy i jest immanentnie związane z konstrukcją podatku.

Potwierdzenie zastosowania przez ustawodawcę analogicznego systemu rozliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku potwierdza również umieszczenie przepisu określającego moment powstania nadpłaty we wpłatach z zysku oraz w podatkach dochodowych w art. 73 § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Przepis ten określa bowiem moment powstania nadpłaty w podatkach, w których nadpłata ma charakter systemowy.

Podsumowując, Spółka wskazuje, iż kwotę nadpłaconych zaliczek na poczet wpłat z zysku, za okres w którym Spółka nie miała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, uznać należy za nadpłatę w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa. A zatem, podobnie jak ma to miejsce w przypadku podatków dochodowych, spółka objęta obowiązkiem w zakresie wpłat z zysku może, zdaniem Spółki, ubiegać się o zwrot nadpłaconych zaliczek, po złożeniu rocznej deklaracji o wpłatach z zysku należnych za rok obrotowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), spółki o których mowa w art. 1, tj. spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa. W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3). Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 powołanej ustawy, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5). Zgodnie natomiast z art. 4 tej ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż decyzją Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Grupy S.A. przyjęto uchwałę o wypłacie na rzecz Skarbu Państwa dywidendy rzeczowej w postaci akcji Spółki. Zatem w momencie objęcia wszystkich akcji (udziałów) przez Skarb Państwa Spółka stała się podmiotem, o którym mowa w art. 1 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa i od tego dnia podlega obowiązkowi dokonywania wpłat z zysku na podstawie przedmiotowej ustawy.

Stosownie natomiast do treści § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996 r. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.) o wyborze okresu, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy, spółki, o których mowa w art. 1 ustawy, zawiadamiają właściwy miejscowo urząd skarbowy w formie pisemnego oświadczenia w terminie 30 dni po rozpoczęciu każdego roku obrotowego. Spółki nowo powstałe składają oświadczenia, o których mowa w ust. 2, w terminie 30 dni od dnia rejestracji, a spółki skreślone z listy, o której mowa w art. 6 ustawy, w ciągu 30 dni od dnia skreślenia (§ 1 ust. 3). Spółki, które nie złożą oświadczenia w terminie określonym w ust. 2 i ust. 3, dokonują wpłat zaliczek w okresach miesięcznych (§ 1 ust. 4). Z treści § 3 ust. 1 tego rozporządzenia wynika z kolei, iż spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach kwartalnych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału roku obrotowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia. Wpłaty z zysku za ostatni kwartał roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 ostatniego miesiąca tego kwartału, przy czym zysk ostatniego miesiąca tego kwartału przyjmuje się w wysokości miesiąca poprzedniego (§ 3 ust. 2). Jeśli wpłata z zysku dotyczy okresu krótszego od okresu, za jaki spółka dokonuje wpłat zaliczek, wówczas wpłatę za ten okres łączy się z wpłatą za następny pełny okres (§ 4).

W odniesieniu do zaproponowanego sposobu obliczenia zysku za okres obejmujący część miesiąca, tj. zysku osiągniętego w poszczególnych dniach, należy wskazać, iż stosownie do ww. powoływanych przepisów, Spółka jest zobowiązana do obliczenia rzeczywistego zysku osiągniętego w okresie rozliczeniowym, w którym była zobowiązana do dokonywania wypłat z zysku. Przyjęcie natomiast wartości ułamkowej zysku osiągniętego w całym miesiącu jako wartości zysku przypadającego na część miesiąca nie spełnia tego kryterium.

Reasumując, Spółka zobowiązana jest do dokonywania zaliczek na wpłaty z zysku, o których mowa w ustawie o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa za okres od dnia w którym Spółka stała się podmiotem, o którym mowa w art. 1 ww. ustawy, do końca miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji Spółki będących w posiadaniu Skarbu Państwa bądź też do końca roku obrotowego w przypadku gdy rzeczone zbycie akcji przez Skarb Państwa nastąpi w roku 2009. Za taki sam okres Spółka powinna obliczyć wpłaty z zysku za 2008 rok. Z uwagi na powyższe nie powstanie nadpłata, z tytułu o którym mowa we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Tym niemniej zauważyć należy, iż na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) możliwe jest powstanie nadpłaty w związku z nienależnie zapłaconymi zaliczkami na wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, lub uiszczeniem rzeczonych zaliczek w wysokości większej od należnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl