ITPB3/423-392/12/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-392/12/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu 17 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem Działu Zarządzania Własnością Intelektualną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem Działu Zarządzania Własnością Intelektualną.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A. Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest kapitałową spółką prawa polskiego, posiadającą siedzibę w Polsce. Spółka podlega w Polsce nieograniczonemu opodatkowaniu w stosunku do swoich dochodów i jest rezydentem podatkowym Polski w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. produkcji i sprzedaży piwa. W związku z prowadzoną działalnością, Spółka wytworzyła słowno - graficzne znaki towarowe. Prawa do znaków towarowych zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym przez Spółkę - Spółka dysponuje zatem prawami ochronnymi na Znaki Towarowe (dalej: Prawa do Znaków Towarowych).

Spółka rozważa przeprowadzenie reorganizacji struktury biznesowej w celu oddzielenia Praw do Znaków Towarowych od działalności operacyjnej pozwalającej na osiągnięcie lepszej ochrony prawnej Praw do Znaków Towarowych i efektywniejszego nim zarządzania poprzez dokonanie aportu wyodrębnionego Działu Zarządzania Własnością Intelektualną (wraz z jego składnikami materialnymi i niematerialnymi, w tym zobowiązaniami) do spółki celowej (dalej: Spółka Celowa albo SPV). Celem aportu jest między innymi rozdzielenie własności intelektualnej (Praw do Znaków Towarowych) od działalności operacyjnej Spółki, która ma inną specyfikę oraz wiąże się z szeroko rozumianym ryzykiem gospodarczych. W zamian za aport Działu Zarządzania Własnością Intelektualną (dalej: Dział) SPV wyda Spółce swoje udziały o wartości nominalnej równej wartości rynkowej wniesionego wkładu niepieniężnego.

Spółka Celowa po otrzymaniu aportu będzie prowadziła działalność w zakresie doradztwa marketingowego i promocji oraz w zakresie udostępniania Praw do Znaków Towarowych na podstawie licencji Spółki.

Na mocy odpowiednich przepisów Kodeksu pracy, w wyniku dokonania aportu dojdzie do wstąpienia SPV w obowiązki pracodawcy wobec pracowników zatrudnionych w Dziale. Przejmie ona również zobowiązania związane z działalnością Działu, np. zobowiązania wobec pracowników.

W momencie ewentualnego wniesienia aportu Dział będzie:

1.

posiadać własne zasoby pieniężne zdeponowane na wyodrębnionym rachunku bankowym dedykowanym dla tego Działu (oddzielny od innych rachunków Spółki);

2.

prowadzić oddzielne raportowanie finansowe dla celów Spółki, które dodatkowo umożliwia mu sporządzanie oddzielnego bilansu oraz rachunku zysków i strat, pozwalających w szczególności na wyodrębnienie majątku, przychodów, kosztów, należności i zobowiązań.

Dział obejmuje składniki majątkowe pozwalające na realizację określonych zadań gospodarczych:

1.

charakterze materialnym:

a.

wyposażenie biurowe (meble, biurka i urządzenia biurowe) oraz środki trwałe (m.in. samochód, komputery, telefony),

b.

dokumenty związane z prowadzeniem działalności w ramach Działu, włącznie z obecną i planowaną strategią, planami biznesowymi, materiałami archiwalnymi i wszelkimi innymi informacjami, które mogłyby zostać uznane jako istotne dla prowadzonej przez dział działalności,

c.

środki finansowe zgromadzone na koncie Działu,

2.

charakterze niematerialnym, w szczególności:

a.

prawa i obowiązki najemcy wynikające z umów najmu nieruchomości dotyczących Działu,

b.

Prawa do Znaków Towarowych,

c.

oprogramowanie komputerowe, bazy danych kontrahentów Działu,

d.

zobowiązania funkcjonalnie związane z Działem, w szczególności wynikające z zakupionych usług, w szczególności wobec pracowników Działu.

Zarząd Spółki uprzednio podjął uchwałę o wyodrębnieniu organizacyjnym Działu ze struktury organizacyjnej Spółki. Uchwała Zarządu Spółki zawiera oświadczenie o wyodrębnieniu Działu oraz wskazanie osób kierujących tym Działem. Ponadto do uchwały zostały załączone:

e.

struktura organizacyjna Działu;

f.

lista pracowników przypisanych do Działu;

g.

zestawienie materialnych i niematerialnych składników przedsiębiorstwa (w tym zobowiązań).

W ewidencji księgowej Spółki wyodrębnione są pozycje ewidencyjne umożliwiające ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań Działu (co wynika z polityki rachunkowości Spółki w tym zakresie). Ponadto, do Działu alokowana została część środków znajdujących się w kasie Spółki.

Dział dysponuje wszystkimi aktywami wykorzystywanymi przez Spółkę w działalności zarządzania własnością intelektualną, w szczególności Prawa do Znaków Towarowych, prawa wynikające z umów z kontrahentami, prawa z umowy najmu nieruchomości, wyposażenie pomieszczeń biurowych (szafki, biurka), sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem, drukarki i kopiarki, telefony stacjonarne i komórkowe, samochód.

Składniki materialne Działu umożliwiają mu przede wszystkim realizację wszystkich czynności nadzoru oraz rozwoju Praw do Znaków Towarowych.

Do Działu przypisany jest zespół pracowników merytorycznych odznaczający się wiedzą i doświadczeniem w zakresie działalności dystrybucyjnej oraz personel pomocniczy. Dysponuje on również własną kadrą zarządzającą, która jest odpowiedzialna za organizowanie, nadzorowanie i koordynację prac podległych pracowników. Wyodrębnione w powyżej przedstawiony sposób składniki materialne i niematerialne Działu będą stanowiły zespół składników zdolnych do realizacji wyznaczonych mu zadań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie Działu aportem do Spółki Celowej będzie dla Spółki neutralne podatkowo na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności w wyniku wniesienia aportem Działu po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem Działu do SPV będzie dla Spółki neutralne podatkowo, tj. nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności przepisów art. 12 ust. 1 pkt 7 tej ustawy, gdyż Dział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 tej ustawy.

Uzasadniając powyższe, Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio. A contrario, wkład niepieniężny do spółki kapitałowej, którego przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część nie podlega na mocy powyższej regulacji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma wątpliwości, że wartość udziałów objętych w zamian za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wniesionych do spółki z o.o. nie będzie stanowiła dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu, jak również brak jest jakichkolwiek innych podstaw prawnych w ww. ustawie, które skutkowałyby uznaniem, że wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do SPV w zamian za udziały spowodowałoby powstanie przychodu po stronie Wnioskodawcy.

Jak podnosi Zainteresowany, powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 października 2009 r. interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: z dnia 19 października 2009 r., z dnia 19 października 2009 r. oraz z dnia 10 września 2009 r. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 lipca 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w zdarzeniu przyszłym Dział, obejmujący wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) zdolny do oddzielnego funkcjonowania, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią powołanego art. 4a pkt 4, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się: organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższej definicji wynika, że status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

h.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

i.

jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

j.

jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

k.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (jest wyodrębniona funkcjonalnie),

I.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Dział spełni wszystkie ww. przesłanki, tj. będzie zorganizowanym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań), wyodrębnionym w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze - wobec tego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przemawiają za tym następujące okoliczności:

Zespół składników majątkowych

Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić pewien zespół składników majątkowych, obejmujący zarówno składniki materialne, jak i niematerialne. Jak wskazuje się w literaturze, oznacza to, że aby uznać dany zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi się on składać z co najmniej jednego składnika materialnego i co najmniej jednego składnika niematerialnego (S. Krempa, Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części - podatki dochodowe, Warszawa 2007, s. 53).

Jak wskazuje Wnioskodawca, podobne stanowisko prezentują organy podatkowe, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 października 2009 r. stwierdzono: "Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań)".

Ponadto, ponieważ zobowiązania są jedynym, bezpośrednio wymienionym w definicji legalnej składnikiem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka jest zdania, że stanowią one fundamentalny element tego pojęcia, gdyż ustawodawca celowo wyeksponował rolę zobowiązań w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiot transakcji obejmuje składniki majątkowe mające zarówno charakter materialny (m.in. samochód, telefony, komputery przenośne), jak i niematerialny (m.in. Prawa do Znaków Towarowych, licencje na programy komputerowe) oraz zobowiązania.

Powyższe oznacza zatem, że Dział będą tworzyć nieprzypadkowe, ale odpowiednio dobrane (alokowane do Działu) składniki majątku - punktem odniesienia w powyższym doborze będzie zaś rola, jaką składniki te odgrywają przy wykonywaniu powierzonych Działowi funkcji lub zadań. W konsekwencji, wchodzące w skład Działu składniki majątkowe, pozostające we wzajemnych relacjach z racji pełnionych przez Dział funkcji lub zadań, będą tworzyły wyodrębnioną całość lub zespół majątku. Tym samym, wskazany wyżej zespół składników majątkowych, połączony węzłem organizacyjnym funkcji lub zadań sprawowanych przez Dział, pozwoli na samodzielną i efektywną realizację powierzonych Dziale funkcji lub zadań.

W konsekwencji, pierwsza przesłanka wynikająca z art. 4a pkt 4 ustawy, zostanie spełniona.

Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się jednak, że o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze (tak m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 października 2008 r. sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS). Dodatkowo, "wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, Dział, wydział itp." (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r. sygn. IPPB5/423-165/08-6/MB). Jak wskazano, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wyodrębnienie Działu nastąpiło na podstawie uchwały Zarządu. Uchwała zawiera w szczególności zestawienie materialnych i niematerialnych składników (w tym zobowiązań) oraz wykaz pracowników przyporządkowanych do tego Działu. Dział posiada własną strukturę organizacyjną, na której czele stoi organ odpowiedzialny za kierowanie nim.

W opinii Spółki, powyższe oznacza, że od strony faktycznej (z racji pełnionych zadań) oraz formalnej (tekst jedn.: w sposób udokumentowany stosownymi aktami korporacyjnymi Spółki), Dział będzie stanowił odrębną organizacyjnie całość dającą się oddzielić od pozostałej działalności Spółki.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanego, należy uznać, że Dział spełnia wszelkie wymogi związane z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Druga przesłanka wynikająca z art. 4a pkt 4 omawianej ustawy zostanie zatem spełniona.

Wyodrębnienie finansowe

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego w rozumieniu definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w szczególności, czy koniecznie jest prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych, czy sporządzanie bilansów. Niemniej jednak, w praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) uznaje się, że przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową. W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, że "wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa" (J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 2008, Wydawnictwo C.H. Beck; Warszawa 2008; postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 20 marca 2007 r.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, Dział stanowić będzie taki zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wyodrębniony finansowo, o czym świadczyć będzie m.in. wyodrębnienie kont księgowych do osobnej ewidencji zdarzeń gospodarczych dotyczących Działu, co wiązać się będzie ze zmianą polityki rachunkowości Spółki w tym zakresie. W rezultacie, będzie istniała możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu. Dodatkowo, Dział posiada własne środki pieniężne na finansowanie bieżącej działalności oraz wyodrębniony rachunek bankowy, z którego w szczególności regulowany jest czynsz za wynajem powierzchni biurowej oraz wynagrodzenia pracowników Działu.

Powyższe oznacza, że sposób prowadzenia ewidencji księgowej Spółki pozwoli na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu, a ściślej - do realizowanych przez niego zadań.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział spełnia warunek wyodrębnienia finansowego wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, równocześnie wypełniając wskazaną powyżej trzecią przesłankę wynikającą z art. 4a pkt 4 omawianej ustawy.

Wyodrębnienie funkcjonalne oraz zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem

W świetle powołanej definicji, kompleks majątkowy stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa winien być ponadto wyodrębniony funkcjonalnie. Jednakże, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji wyodrębnienia funkcjonalnego. Niemniej jednak, w praktyce przyjmuje się, że dany kompleks majątkowy musi tworzyć zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Według stanowisk prezentowanych w literaturze chodzi o rzeczywistą, a nie tylko potencjalną zdolność do wykonywania działalności gospodarczej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. zdolność zespołu wyodrębnionych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych, który to zespół zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, już od momentu jej wyodrębniania. Składniki majątkowe wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić podjęcie określonej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Jak podnosi Wnioskodawca, takie rozumienie kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych, np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 czerwca 2008 r. sygn. akt I SA/Wr 355/08, wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 1998 r. sygn. akt I SA/Gd 1097/96, a także w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: z dnia 26 listopada 2008 r. znak IPPB5/423-6/08-3/MB oraz z dnia 12 maja 2008 r. znak IP-PB3-423-282/08-2/PS.

Spółka podkreśla, że Dział jest wyodrębniony również pod względem funkcjonalnym, gdyż posiada składniki majątkowe, które umożliwiają mu realizację czynności z zakresu przede wszystkim zarządzania własnością intelektualną. Obok odrębnych składników majątkowych, Dział posiada również własnych pracowników.

Powyższe powoduje - zdaniem Wnioskodawcy - spełnienie ostatnich dwóch wynikających z art. 4a pkt 4 ustawy, przesłanek dla uznania Działu za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa.

Podsumowując swoje stanowisko, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz określenie funkcji i zakresu działań Działu, Spółka nie ma wątpliwości, że będzie on stanowił zorganizowany kompleks składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych. Do Działu przydzielone zostaną wszystkie składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) umożliwiające wykonywanie ww. funkcji (całościowy zespół/agregat praw i obowiązków). Spółka podkreśla przy tym, że ww. składniki majątkowe będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający samodzielne i efektywne realizowanie ww. funkcji.

W konsekwencji, przed dniem dokonania przez Spółkę planowanego aportu Działu do SPV, Dział będzie zdolny (w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki) do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku oraz wykwalifikowanego personelu przypisanego do Działu. Natomiast po dokonaniu planowanego zbycia przez Spółkę w drodze wniesienia wkładu niepieniężnego, SPV będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje Działu wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół / agregat składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników.

W związku z przytoczoną powyżej argumentacją, Spółka podkreśla, że przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego Dział, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), odpowiada ustawowemu wzorcowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na:

m.

wyodrębnienie organizacyjne,

n.

wyodrębnienie finansowe,

o.

wyodrębnienie funkcjonalne, oraz

p.

zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.

Powyższe oznacza, że spełnione zostaną łącznie wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Działu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co w konsekwencji oznacza, że jego wniesienie aportem do Spółki Celowej będzie neutralne podatkowo.

Spółka dodatkowo zaznacza, że powyższe stanowisko w przedmiocie wykładni przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. kwalifikacji zespołu składników majątkowych i niemajątkowych (w tym zobowiązania) jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, potwierdzają również liczne interpretacje przepisów podatkowych w tym zakresie. Tytułem przykładów wskazuje:

q.

interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 marca 2012 r. sygn. IPTPB3/423-304/11-4/KJ,

r.

interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 14 grudnia 2011 r. sygn. IPTPB3/423-231/11-2/MF,

s.

interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 września 2011 r. sygn. IPTPB3/423-109/11-2/MF,

t.

interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 września 2011 r. sygn. IPTPB3/423-93/11-2/IR,

u.

interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 października 2011 r. sygn. IBPBI/2/423-1294/11/SD,

v.

interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 października 2011 r. sygn. IPPB5/423-790/11-2/AS,

w.

interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 października 2011 r. sygn. IPPB5/423-698/11-3/AS,

x.

interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 października 2011 r. sygn. IPPB5/423-678/11-4/AS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl