ITPB3/423-389a/10/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-389a/10/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłacanych dywidend rezydentom malezyjskim - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłacanych dywidend rezydentom malezyjskim.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy. Akcje Spółki są notowane na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych. Spółka pozyskała informację, że wśród jej akcjonariuszy są spółki posiadające siedzibę w Labuanie na terytorium Malezji, które są opodatkowane na podstawie Labuan Business Activity Tax Act, 1990 ("LBATA").

Zgodnie z postanowieniami ustawy LBATA spółki podlegające opodatkowaniu według tej ustawy podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów, w tym od dywidend otrzymywanych z zagranicy w wypadku, gdy spółki takie prowadzą działalność handlową "trading company" oraz jednocześnie prowadzą działalność niehandlową (non-trading activities). Wysokość podatku wynosi 3% od otrzymanych dochodów, w tym od kwoty dywidend otrzymywanych z zagranicy.

Do spółek opodatkowanych na podstawie LBATA, prowadzących działalność handlową "trading company" oraz jednocześnie prowadzących działalność niehandlową (non-trading activities) nie znajduje zastosowania zwolnienie z opodatkowania dywidend wprowadzone na podstawie Income Tax (Exemption) (No. 22) Order 2006.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy wypłata dywidendy na rzecz spółek mających siedzibę w Labuanie (terytorium Malezji), opodatkowanych na podstawie Labuan Business Activity Tax Act, 1990 ("LBATA"), prowadzących działalność handlową "trading company" oraz jednocześnie prowadzących działalność niehandlową "non-trading activities", rodzi obowiązek poboru podatku u źródła przez Spółkę, która dokonuje wypłaty takiej dywidendy na rzecz spółek z siedzibą w Labuanie.

2.

Czy podatek, o którym mowa w Labuan Business Activity Tax Act, 1990 ("LBATA"), dotyczący spółek położonych na terytorium Labuanu, stanowiącym terytorium Malezji, objęty jest definicją podatku malezyjskiego zgodnie z postanowieniami art. 2 ust. 1 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Rządem Malezji o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków dochodowych z 17 września 1977 r., dalej "DTA".

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Zagadnienie zawarte w pytaniu drugim będzie przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy - w części dotyczącej pytania pierwszego - wypłata dywidendy na rzecz spółek mających siedzibę w Labuanie (terytorium Malezji) opodatkowanych na podstawie Labuan Business Activity Tax Act, 1990, prowadzących działalność handlową "trading company" oraz jednocześnie prowadzących działalność niehandlową "non-trading activities" nie rodzi obowiązku poboru podatku u źródła przez Spółkę, która dokonuje wypłaty takiej dywidendy na rzecz spółek mających siedzibę w Labuanie.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 2 DTA dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę w Polsce osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Malezji i podlegającej malezyjskiemu podatkowi od dywidend, będą zwolnione od każdego podatku w Polsce, jaki jest pobierany od dywidend obok podatku pobieranego od dochodu spółki.

Akcjonariusz Spółki będący spółką z siedzibą w Labuanie podlega opodatkowaniu podatkiem uregulowanym ustawą LBATA od całości uzyskanych dochodów w tym od dochodów w postaci dywidendy otrzymanej z Polski. Stanowisko to wynika wprost z pisma z dnia 28 czerwca 2010 r., wydanego przez Inland Revenue z siedzibą w Malezji, będącego malezyjskim organem podatkowym uprawnionym do interpretacji przepisów prawa podatkowego. Z treści cytowanego wyżej pisma wynika wprost, że w wypadku gdy spółka z siedzibą w Labuanie jest opodatkowana na podstawie LBATA i spółka taka prowadzi działalność handlową ("trading company") oraz jednocześnie prowadzi działalność niehandlową (non-trading activities), to taka spółka podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w tym od dywidend otrzymanych z zagranicy (w tym z Polski).

W związku z powyższym spełniona jest dyspozycja art. 10 ust. 2 DTA, a wobec tego Spółka wypłacając dywidendę na rzecz akcjonariusza będącego spółką z siedzibą w Labuanie nie powinien pobrać zaliczki na podatek dochodowy od kwoty wypłacanej zaliczki.

Dodatkowo w celu usunięcia w tym zakresie wszelkich wątpliwości należy podnieść, że do spółek opodatkowanych na podstawie LBATA, prowadzących działalność handlową (trading company) i jednocześnie działalność niehandlową (non-trading activities) nie znajduje zastosowania zwolnienie z opodatkowania dywidend wprowadzone na podstawie Income Tax (Exemption) (No. 22) Order 2006. Wynika to z faktu, że Income Tax (Exemption) (No. 22) Order 2006 został wydany na podstawie art. 127 (3) (b) Income Tax Act z 1967. Tymczasem dochody opodatkowane na podstawie LBATA są wyłączone z opodatkowania ustawą Income Tax Act z 1967, a skoro tak, to zwolnienie przewidziane w Income Tax (Exemption) (No. 22) Order 2006 nie znajduje zastosowania do dochodów opodatkowanych na podstawie LBATA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) - dalej: ustawa - podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zasada ograniczonego obowiązku podatkowego stanowi, że Polska, na terytorium której znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Podmioty podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zobowiązane są do opodatkowania jedynie tych dochodów, których źródło położone jest na terytorium Polski i nie są w Polsce opodatkowane z tytułu dochodów, których źródło jest położone za granicą. Warunkiem posiadania w Polsce statusu podmiotu o ograniczonym obowiązku podatkowym jest brak na terytorium Polski zarówno siedziby, jak i faktycznego zarządu podatnika.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 1 ustawy, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Przepis powyższy należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 22a ustawy).

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

W sytuacji przedstawionej we wniosku Spółka będzie dokonywała wypłaty dywidendy rezydentom malezyjskim mającym siedzibę w Labuanie, a tym samym podlegającym opodatkowaniu według przepisów Labuan Business Activity Tax Act, 1990.

Jak stanowi art. 10 ust. 2 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Malezji o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 16 września 1977 r. (Dz. U. z 1979 r. Nr 10, poz. 62) - dalej: Umowa - dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę w Polsce osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Malezji i podlegającej malezyjskiemu podatkowi od dywidend, będą zwolnione od każdego podatku w Polsce, jaki jest pobierany od dywidend obok podatku pobieranego od dochodu spółki.

Przytoczony zapis Umowy pozwala zatem na zwolnienie z podatku dochodowego w Polsce wypłaty dywidendy dokonywanej na rzecz rezydenta malezyjskiego pod warunkiem łącznego spełnienia dwóch wymogów, a mianowicie:

* spółka uzyskująca dywidendę musi mieć siedzibę w Malezji oraz

* spółka ta musi podlegać malezyjskiemu podatkowi z tytułu dywidend.

Niezbędnym jest zatem, aby spółka malezyjska chcąca skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania dywidendy uzyskanej w Polsce, podlegała malezyjskiemu podatkowi od tej dywidendy. Rozumienie takie wynika z wykładni celowościowej międzynarodowych umów podatkowych, gdyż celem, dla których zawierane są umowy podatkowe jest unikanie podwójnego opodatkowania, nie zaś prowadzenie do nieopodatkowania.

Tymczasem, w zakresie dywidendy wypłacanej przez podmiot zagraniczny, spółka malezyjska nie podlega opodatkowaniu w państwie siedziby, czyli w Malezji, albowiem dywidendy te są wyłączone przedmiotowo z opodatkowania w tym kraju. Dywidendy otrzymane z zagranicy przez spółkę z siedzibą w Labuanie nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z postanowieniami Labuan Business Activity Tax Act, 1990. Niemniej jednak, jeżeli "spółka labuańska" prowadzi zarówno działalność handlową, jak też inwestycyjną, takie dochody będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z postanowieniami LBATA wg stawki 3% od zysku netto, w którym zawiera się dochód z takich dywidend. Zgodnie z obecnym systemem podatkowym Malezji, dochód z zagranicy, który jest przekazywany do Malezji, jednakże wchodzący w skład dochodu podlegającego opodatkowaniu, jest zwolniony z opodatkowania.

W konsekwencji powyższego w niniejszej sprawie nie zostanie spełniony warunek uprawniający do zwolnienia wypłacanych dywidend w państwie źródła, tj. w Polsce. Nie zostały bowiem objęte opodatkowaniem w Malezji dochody podmiotów malezyjskich pochodzące ze źródeł położonych poza Malezją. Dochody takie podlegają zwolnieniu z opodatkowania malezyjskim podatkiem dochodowym, a taki stan prawny wyklucza możliwość skorzystania z przywileju przewidzianego w art. 10 ust. 2 Umowy, a mianowicie ze zwolnienia z podatku od dywidendy u źródła, czyli w Polsce.

Tym samym, Wnioskodawca dokonujący wypłaty dywidendy na rzecz rezydenta malezyjskiego będzie obowiązany do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego na zasadach ogólnych od uzyskanego w ten sposób dochodu przez spółki z siedzibą w Labuanie, czyli w wysokości 19% przychodu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl