ITPB3/423-377a/12/AW - CIT w zakresie rozpoznania przychodu w związku z umorzeniem przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej części pożyczki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-377a/12/AW CIT w zakresie rozpoznania przychodu w związku z umorzeniem przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej części pożyczki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu w związku z umorzeniem przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej części pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. rozpoznania przychodu w związku z umorzeniem przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej części pożyczki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 9 listopada 2007 r. Wnioskodawca zawarł umowę pożyczki z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego o charakterze proekologicznym, realizowanego w oparciu o środki własne Spółki oraz środki otrzymane z WFOŚiGW na inwestycję pn. "...".

Zgodnie z "Zasadami udzielania pomocy finansowej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej", pożyczka udzielona przez Wojewódzki Fundusz może być częściowo umorzona na wniosek pożyczkobiorcy. Umorzenie pożyczki może nastąpić po łącznym spełnieniu następujących warunków:

1.

przedsięwzięcie zostało zrealizowane w terminie,

2.

został osiągnięty planowany efekt rzeczowy i ekologiczny przedsięwzięcia w terminach określonych w umowie i jest dotrzymany na dzień umorzenia,

3.

spłacono co najmniej 70% wypłaconej kwoty udzielonej pożyczki,

4.

udokumentowano aktualnymi zaświadczeniami niezaleganie z uiszczaniem opłat za korzystanie ze środowiska oraz kar za nieprzestrzeganie wymogów ochrony środowiska,

5.

spłacono raty kapitałowe i odsetki z tytułu oprocentowania w terminach określonych w umowie,

6.

wywiązano się ze zobowiązań w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu.

Umorzenie pożyczki może wynieść do 30% jej wysokości, a umorzeniu podlegają spłaty ostatnich rat kapitałowych.

W 2011 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem o umorzenie pożyczki. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umorzył Spółce 30% otrzymanej pożyczki. Pomoc publiczna udzielona Wnioskodawcy jest pomocą de minimis, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji Europejskiej (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r.

Umorzenie 30% otrzymanej pożyczki dotyczyło zwrotu 6 ostatnich rat kapitałowych, wymagalnych w 2011 r. (2 raty) oraz w 2012 r. (4 raty).

Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca, z godnie z przepisami, zaczął dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nowopowstałych środków trwałych.

Kwotę umorzonej pożyczki, Spółka wykazała jako przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych - jednorazowo w dacie jej umorzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wartość umorzonej pożyczki przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie umorzenia.

2.

Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od środków trwałych, które zostały sfinansowane częściowo kwotą odpowiadającą umorzonej pożyczce, stanowią koszt uzyskania przychodów, jeśli kwota umorzonej pożyczki została wykazana jako przychód do opodatkowania jednorazowo w dacie umorzenia.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Prezentując własne stanowisko w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 - Jednostka wskazuje, iż regulacja prawna umowy pożyczki zawarta jest w art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.). Zgodnie z definicją zawartą w ww. przepisie, dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej ilości.

Umorzenie pożyczki powoduje powstanie przychodu u pożyczkobiorcy. Wynika to z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.). Przepis ten stanowi, iż przychodami są w szczególności: wartość, umorzonych lub przedawnionych:

a.

zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,

b.

środków na rachunkach bankowych - w bankach.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 8 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się kwot stanowiących równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z:

a.

bankowym postępowaniem ugodowym w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków lub

b.

postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub

c.

realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.

Jeżeli zatem pożyczka nie pochodziła z Funduszu Pracy lub jej umorzenie nie jest związane z powyższymi postępowaniami, czy z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw, to umorzenie pożyczki wpływa na powstanie przychodu do opodatkowania w części, w jakiej pożyczka została umorzona.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Zdaniem Spółki, powyższe przepisy nie dają podstaw do uznania umorzenia pożyczki lub innego zobowiązania za "inne nieodpłatne świadczenie". W związku z tym, nie można zastosować zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy.

W świetle powyższego, umorzenie pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie umorzenia. Nie ma w tym przypadku znaczenia, iż 4 raty kapitałowe były wymagalne dopiero w 2012 r. Przychód z tytułu umorzonej pożyczki powinien zostać opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych jednorazowo w danie umorzenia, tj. w 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl