ITPB3/423-335/08/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-335/08/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczania dofinansowania inwestycji otrzymanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczania dofinansowania inwestycji otrzymanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z umową z dnia 25 lipca 2005 r. o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych" - dnia 28 lutego 2007 r. Spółka otrzymała kwotę 10.974.990,50 zł z tytułu zwrotu poniesionych nakładów na inwestycje (cztery projekty).

Otrzymaną kwotę Jednostka zaewidencjonowała na koncie "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" i zgodnie z artykułem 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ww. kwoty Spółka nie zaliczyła do przychodów podatkowych.

Jednocześnie w lutym 2007 r. Spółka dokonała korekty kosztów uzyskania przychodu, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 powołanej ustawy, o tę część amortyzacji, która liczona była od wartości początkowej odpowiadającej proporcjonalnie kwocie otrzymanego zwrotu.

Do wysokości kwoty wyliczonej amortyzacji Spółka dokonała odpisu z konta "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" na "Pozostałe przychody operacyjne". Przychodów z tego tytułu także nie zaliczono do przychodów do opodatkowania.

Reasumując Spółka nie zaliczyła do dochodów podatkowych dofinansowania do nakładów inwestycyjnych - w dacie ich otrzymania;

* Spółka nie zalicza do przychodów podatkowych dokonywanych proporcjonalnie do otrzymanego dofinansowania odpisów z "Rozliczeń międzyokresowych przychodów" na "Pozostałe przychody operacyjne",

* Spółka nie zalicza do kosztów uzyskania przychodów - odpisów amortyzacyjnych przypadających na część dofinansowaną w ramach umowy. Korektę kosztów uzyskania przychodu (pomniejszenia) na już dokonane do dnia otrzymania dofinansowania odpisy amortyzacyjne Spółka sporządziła w miesiącu otrzymania dopłaty.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy dofinansowanie nie zalicza się do dochodów podatkowych ani w dacie otrzymania, ani w dacie księgowania z konta "Międzyokresowe rozliczenie przychodów", na konto "Pozostałe przychody operacyjne".

Zdaniem Spółki, w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r. otrzymane przez Spółkę dofinansowanie do nakładów inwestycyjnych:

a.

jako zwrot wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy) - nie będzie przychodem podatkowym;

b.

wydatki poniesione na przedsięwzięcie objęte wsparciem finansowym nie będą kosztami uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c);

c.

odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów odpowiednio do art. 16 ust. 1 pkt 48 powołanej ustawy;

d.

odpisy kwot z konta "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" w wysokości równej odpisom amortyzacyjnym (o których mowa w pkt c) na konto "Pozostałych przychodów operacyjnych" nie stanowią przychodów podatkowych. Jest to wyłącznie zapis z ustawy o rachunkowości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

"Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", jest jednym z sektorowych programów operacyjnych Narodowego Planu Rozwoju.

Z treści rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" wynika, że w ramach Działania 1.5, tj. "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych" podmiotami bezpośrednio korzystającymi z wdrażanej pomocy (beneficjentami ostatecznymi) są osoby fizyczne i osoby prawne, których statutowym przedmiotem działalności jest przetwórstwo wybranych produktów rolnych, pakowanie jaj, usługowe zamrażanie wraz z przechowywaniem produktów rolnych, handel hurtowy artykułami rolno-spożywczymi, którą otrzymują w formie grantów inwestycyjnych.

Pomoc finansowaną z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

* inwestycyjne,

* o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowanej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatków dochodowych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

W przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych, pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

* nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

* ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

* wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Natomiast otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a powołanej ustawy, który stanowi, iż do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów odpowiednio do art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, zgodnie z treścią którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Reasumując w przypadku otrzymania przez przedsiębiorcę pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a powołanej ustawy. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów odpowiednio do art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy.

W powyższym kontekście dokonane odpisy kwot z konta "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" w wysokości równej odpisom amortyzacyjnym, które nie stanowią kosztów uzyskania na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, na konto "Pozostałych przychodów operacyjnych" są zapisem rachunkowym, który nie wpływa na wysokość przychodów podatkowych Spółki.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl