ITPB3/423-321/12/PST

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-321/12/PST

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawionewe wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.), uzupełniony w dniu24 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowegona podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy. Wniosek został uzupełniony w dniu 24 sierpnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

I.

Spółdzielnia w swoich zasobach posiada garaże znajdujące się w budynkach mieszkalnych oraz garaże wolnostojące na oddzielnej działce stanowiące zespoły garażowe. Garaże te objęte są:

1.

Spółdzielczym (indywidualnym, odrębnym od mieszkania) własnościowym prawemdo lokalu oraz odrębną własnością lokalu i służą one zarówno członkom i osobom, które nie są członkami naszej spółdzielni oraz osobom zamieszkałym poza zasobami naszej spółdzielni. Nie są to pomieszczenia przynależne do lokali mieszkalnych.

2.

Umową najmu i służą one zarówno członkom i osobom, które nie są członami naszej spółdzielni oraz osobom zamieszkałym poza zasobami naszej spółdzielni.

W 2011 r. przychód otrzymywany z tytułu opłat za wyżej wymienione garaże spółdzielnia zakwalifikowała następująco:

3.

Garaże znajdujące się w budynkach mieszkalnych jak również wolnostojące na odrębnej działce, objęte spółdzielczym (indywidualnym, odrębnym od mieszkania) własnościowym prawem do lokalu oraz z odrębną własnością lokalu, nie będące pomieszczeniami przynależnymi do lokali mieszkalnych:

a.

służące członkom i osobom, które nie są członkami naszej spółdzielni ale zamieszkałych w lokalach mieszkalnych w zasobach naszej spółdzielni, stanowił przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a dochód otrzymany z tych garaży był zwolniony z podatkuna podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

b.

służące osobom niezamieszkałym w naszych zasobach - stanowił przychódnie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a otrzymany dochód był opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych.

4.

Garaże na podstawie umowy najmu - stanowił przychód nie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a otrzymany dochód stanowił dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Natomiast do 2010 r. przychody otrzymane z tytułu opłat za garaże na podstawie umowy najmu, spółdzielnia dzieliła następująco:

5.

od członków i osób niebędących członkami naszej spółdzielni ale zamieszkałych w lokalach mieszkalnych znajdujących się w zasobach naszej spółdzielni - stanowiły przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a otrzymany dochód zwolniony był z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

6.

od osób niezamieszkałych w naszych zasobach - stanowił przychód nie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi a otrzymany dochód stanowił dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

*

Na terenie zasobów mieszkaniowych Spółdzielni znajdują się pomieszczenia gospodarcze oraz zabudowy korytarzy. Spółdzielnia na pisemny wniosek swoich członków i osób niebędących członkami wynajmuje te pomieszczenia i zabudowy korytarzy. Przychody z najmu traktuje jako dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Które dochody z tytułu opłat za garaże wykazane w wierszu 68 (pkt I) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a które są zwolnione z podatku dochodowegona podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44.

Czy zasadne jest zaliczanie dochodu z tytułu najmu pomieszczeń gospodarczych i zabudowy korytarzy do zasobów mieszkaniowych, a tym samym zwolnienie ich z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44.

Stanowisko Wnioskodawcy.

I.

W ocenie Spółdzielni dochody otrzymywane z opłat za garaże powinny być kwalifikowane następująco:

* jako zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinny być dochody otrzymane od garaży służące członkom i nieczłonkom lokali mieszkalnych w naszych zasobach, bez względu na to czy garaż użytkowany jest na podstawie umowy najmu czy tytułu prawnego do lokalu (garażu).

* jako opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych powinny być dochody otrzymane od garaży służące osobom niezamieszkałym w naszych zasobach.

II.

Natomiast dochód otrzymany z najmu pomieszczeń gospodarczych i zabudowy korytarzy będące w zasobach spółdzielni stanowi dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r.o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy przedmiotem działalności spółdzielni jest m.in.:

* budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, np: ustanawiania na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, ustanawiania na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,

* budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

* udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

* budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

* obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Jak wynika z art. 4 ww. ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodniez postanowieniami statutu.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych określono zasady i cele działalności spółdzielni mieszkaniowych, a także prawa i obowiązki ich członków.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) wynika, że dochodem jest,z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Natomiast jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowaniei zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).

Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych", określa rzeczy związanez mieszkaniem.

W konsekwencji przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa ww. ustawie należy rozumieć:

* znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

* dźwigi osobowe i towarowe,

* aparaty do wymiany ciepła,

* kotłownie i hydrofornie wbudowane,

* klatki schodowe,

* strychy, piwnice, komórki,

* balkony, loggie,

* garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanez administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

* budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

* kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

* osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:

* zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

* rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

* sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

* budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,

* budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

* inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowymod osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostaniena cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody Spółdzielni otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanychw cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Tutejszy organ stwierdza, iż garaże mieszczą się w pojęciu zasobów mieszkaniowych jeślisą w określony sposób przypisane do znajdujących się w nim lokali mieszkalnych albo wykorzystywane są przez mieszkańców Spółdzielni. W przypadku natomiast, gdy garażete są wynajmowane przez Spółdzielnię osobom trzecim (służą osobom niezamieszkałymw zasobach Spółdzielni), tracą związek z celami mieszkaniowymi. Są bowiem wykorzystywane w działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Należy również zauważyć, iż pomieszczenia gospodarcze oraz zabudowa korytarzy, służą prawidłowej gospodarce zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni - zatem mieszczą sięw pojęciu zasobów mieszkaniowych spółdzielni mieszkaniowej mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie tego budynku.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe rozważania oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny (w punktach I i II), stwierdzić należy, iż przychody uzyskane z tytułu opłatza korzystanie z garaży oraz z tytułu najmu pomieszczeń gospodarczych i zabudowy korytarzy przez osoby zamieszkujące w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni, stanowią przychody dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o ile nie są wykorzystywane jako lokale użytkowe. Przychody z tego tytułu mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniuod podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

Natomiast przychody uzyskane z tytułu opłat za korzystanie z garaży przez osoby trzecie, czyli przez osoby nie zamieszkujące zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, nie można uznaćza przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni. Zatem dochód powstałyz tego tytułu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, nawet jeśli zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych i stosowniedo postanowień art. 7 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując stanowisko Spółdzielni wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należy uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzina wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl