ITPB3/423-306/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-306/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Centrum Edukacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia Centrum Edukacji s.c.

Postanowienie Sądu o wpisaniu Spółki do Krajowego Rejestru Sądowego wydane zostało dnia 28 kwietnia 2009 r. Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z zapisem art. 4 umowy spółki jest działalność oświatowa w różnych formach szkolenia. Cel statutowy określony w umowie spółki w formie prowadzenia działalności oświatowej realizowany jest zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio.

W umowie Spółki ujęty jest zapis, że "Zgromadzenie Wspólników może wyłączyć zysk od podziału między wspólników i przeznaczyć na działalność statutową". Prowadząc działalność w dotychczasowej formie prawnej wypracowany zysk opodatkowany był tylko podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy uzyskany dochód z całokształtu działalności gospodarczej Centrum Edukacji Sp. z o.o., której celem jest kontynuowanie działalności oświatowej, w części przeznaczonej na te cele korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 przy uwzględnieniu art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie Jednostki, powstałej z przekształcenia Spółki z o.o., jej działania mieszczą się w całości w pojęciu działalności oświatowej, ona zaś zamierza przeznaczać dalszą część dochodów na tę działalność w sposób bezpośredni lub pośredni, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wyraża wolę przeznaczenia dochodu na cele objęte zwolnieniem od podatku, ujawniając jednocześnie przeznaczenie dochodu, czyli zadeklarowanie w sposób przewidziany w art. 25 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a następnie wydatkowanie go na podstawie dowodów na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zdaniem Spółki powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie stanowi, czy cele użyteczne w nim wymienione mają być realizowane bezpośrednio przez podatnika. Tym samym, mając na uwadze wykładnię celowościową i funkcjonalną, nie sposób nie uwzględnić realizacji funkcji społecznej, jaka wynika z tego przepisu.

Jednostka powołuje się na uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 października 1995 r. sygn. akt SA/Wr 1283/95 i wskazuje, że podziela zaprezentowane tam stanowisko, a mianowicie: "Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednostka musi spełniać dwa warunki: jej celem statutowym musi być działalność przewidziana w tym przepisie oraz uzyskane przez jednostkę dochody przeznaczone na ten cel".

Jednocześnie Spółka wskazała na przepis zawarty w art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy stanowiący, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w spółkach prawa handlowego.

W ocenie Spółki, w tym przypadku będzie miało zastosowanie zwolnienie warunkowe, gdyż świadcząc tylko usługi oświatowe działa we własnym imieniu i na własny rachunek, a prowadzone przez nią placówki - Policealne Studium Kosmetyczne, Policealne Studium Fryzjerskie, Ośrodek Kształcenia są jedyną formą prowadzonej przez nią działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu fatycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony zdrowia, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Tym samym zwolnienie zawarte w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym, dla skorzystania, z którego Podatnik musi spełnić dwa warunki:

jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

uzyskane dochody muszą być przeznaczane wyłącznie na cele wskazanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

W myśl natomiast postanowień art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie o ile dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jednocześnie przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).

Ponadto podkreślić należy, że zakres zwolnienia podatkowego, o którym mowa, jest w istotny sposób ograniczony, poprzez wskazanie różnego rodzaju podmiotów, którym zwolnienie nie przysługuje, pomimo spełnienia warunków wskazanych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy. Ograniczenie zostało wprowadzone albo z uwagi na źródło pochodzenia dochodów, albo ze względu na formę organizacyjno-prawną podatnika. Otóż zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1c powołanej ustawy, ze zwolnienia nie mogą skorzystać:

1.

przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

2.

przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Powyższe wyłączenia sprawiają, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit, co zgodne jest z "duchem" tego zwolnienia podatkowego. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 przepisie (za wyjątkiem podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c).

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi warunkami. Obejmuje tylko część dochodów, a mianowicie te, które przeznaczone zostaną na cele statutowe. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z przedstawione we wniosku stanu faktycznego wynika, że postanowieniem z dnia 28 kwietnia 2009 r. Sąd wpisał do Krajowego Rejestru Sądowego - Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcę).

W konsekwencji Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4, ponieważ zastosowanie tego przepisu w odniesieniu do spółek wyłącza przepis art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl