ITPB3/423-305/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-305/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i działa na rzecz ogółu społeczności. Cele Stowarzyszenia są realizowane m.in. poprzez prowadzenie funduszy pożyczkowych dla małych i średnich przedsiębiorstw na warunkach preferencyjnych (niskie oprocentowanie).

Fundusze pożyczkowe stanowią w Stowarzyszeniu działalność statutową i jednocześnie działalność gospodarczą.

Obecnie Jednostka złożyła wniosek o wsparcie na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Warunki wsparcia zostały zaakceptowane przez obie strony umowy i stanowią załącznik do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wsparcie to jest bezzwrotne, jeżeli do 31 grudnia 2009 r. wartość udzielonych pożyczek będzie co najmniej równa lub przekroczy kwotę wsparcia. Będzie ono podlegało kontroli PARP, nawet po spełnieniu warunków zawartych w art. 6 pkt 6 i 7 umowy.

Otrzymane odsetki od udzielonych pożyczek mogą stanowić w 55% przychody Stowarzyszenia. Pozostałe odsetki, jak również odsetki od środków na rachunku będą powiększały kapitał funduszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych od wsparcia PARP i od odsetek, które w 55% stanowić będą przychody Stowarzyszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wsparcie, które ma otrzymać, jak i odsetki od udzielonych pożyczek powinny być zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, określonych w art. 4 ustawy, do których zaliczono m.in. działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości (art. 4 pkt 1 ppkt 9).

Stowarzyszeniu, jako pozarządowej organizacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stowarzyszenia - dobrowolne zrzeszenia osób fizycznych oraz osób prawnych, wyłącznie w charakterze członków wspierających - podlegają przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Wnioskodawca - jak wynika z treści wniosku - posiada status organizacji pożytku publicznego. Organizacją taką może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli - z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), tj.:

1.

prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa,

2.

działalność ta jest wyłączną statutową działalnością organizacji pozarządowej i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub grupy podmiotów, o której mowa powyżej, w sferze zadań publicznych obejmującej zadania w zakresie określonym w art. 4 tej ustawy lub w przypadku, gdy podmiot ten działa w formie stowarzyszenia, prowadzi taką działalność również na rzecz członków stowarzyszenia,

3.

nie prowadzi działalności gospodarczej albo prowadzi ją w rozmiarach służących realizacji celów statutowych,

4.

cały dochód tej jednostki jest przeznaczany na działalność statutową,

5.

ma ona statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej i nie otrzymują z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości przekraczającej wartości określone odrębnymi przepisami,

6.

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 7 omawianego artykułu.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest - co do zasady - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1 ustawy). Dochód ten stanowi, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zawarty katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania. Punkt 4 tego przepisu stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Powołany przepis nie znajdzie jednak zastosowania w przypadku dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę. Z uwagi bowiem na posiadany przez Stowarzyszenie status organizacji pożytku publicznego, dla oceny prawnej zdarzenia przedstawionego we wniosku właściwe będzie unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiące przepis szczególny (lex specialis) w stosunku do wyżej cytowanego.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c omawianej ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogiem określonym w art. 20 pkt 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. przeznaczają te dochody na działalność statutową. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też np. z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących wypełnianiu tych zadań lub z uzyskanych dotacji. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wobec tego, o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych osiągniętego przez Wnioskodawcę dochodu decyduje cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki. W analizowanym przypadku, celem tym jest finansowanie działalności statutowej organizacji pożytku publicznego, gdyż tylko realizacja celów statutowych nie narusza dyspozycji art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie nie dotyczy - zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ustawy podatkowej:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo - rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

2.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

3.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w przepisie ust. 1 pkt 6c tego artykułu.

Jednakże, w przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonego rodzaju działalności w pierwszej kolejności należy poddać analizie każde przysporzenie majątkowe Podmiotu i ponoszone przez Podatnika koszty - pod kątem możliwości zaliczenia ich do przychodów podatkowych oraz do kosztów uzyskania przychodów. Następnie przychody stanowiące przychody podatkowe i wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów - jako elementy generujące dochód (lub stratę) - należy analizować pod kątem możliwości zwolnienia dochodu Stowarzyszenia z opodatkowania.

Wobec tego, w pierwszej kolejności należy rozpatrzyć kwestię kwalifikacji do przychodów podatkowych kwot uzyskanych przez Stowarzyszenie od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Stowarzyszenie złożyło wniosek o wsparcie na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Z załączonego do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej projektu umowy wynika, iż wsparcie to nie jest związane z programami operacyjnymi.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t.j. z 2007 r. Nr 42, poz. 275) i jest państwową osobą prawną, która realizuje zadania z zakresu administracji rządowej (art. 1 ust. 1 i art. 4 ust. 1 niniejszej ustawy).

W zakresie realizacji zadań Agencja może udzielać pomocy przedsiębiorcom, podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego, podmiotom działającym na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostkom samorządu terytorialnego, podmiotom działającym na rzecz innowacyjności (art. 6b ust. 1).

Szczególny tryb udzielania pomocy finansowej, niezwiązanej z realizacją programów operacyjnych reguluje natomiast rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. z 2006 r. Nr 226, poz. 1651 z późn. zm.).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 17 ust. 1 pkt 48 przewiduje zwolnienie dla kwot otrzymanych od agencji rządowych, pod warunkiem, że agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach).

Jednocześnie - w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 (...) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe, w odniesieniu do postawionego przez Wnioskodawcę pytania oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że kwota otrzymana od Polskiej Agencji Przedsiębiorczości z przeznaczeniem na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, jako dotacja z budżetu państwa, jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kwoty odsetek stanowią natomiast przychód Stowarzyszenia, który po odjęciu kosztów uzyskania przychodów (z uwzględnieniem art. 15 i 16 ustawy podatkowej) generuje dochód. Ten zaś może podlegać zwolnieniu, jeżeli spełniona zostanie dyspozycja art. 17 ust. 1 pkt 6c omawianej ustawy podatkowej.

Należy przy tym wskazać, iż - w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przy ustalania dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą i odpowiednio kosztów uzyskania przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl