ITPB3/423-304/13/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-304/13/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 4 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka osiąga przychody m.in. ze sprzedaży urządzeń związanych z ochroną wód. Spółka zawarła 12 lipca 2012 r. umowę z panem B., na podstawie której w 2012 r. nabyła:

* licencję na wykorzystywanie 50% majątkowych praw autorskich do 3 projektów wynalazczych - innowacyjnych tłoczni ścieków wraz z zespołem separującym pomysłu X., objętych zgłoszeniami patentowymi,

* 50% majątkowych praw autorskich do tych projektów jak wyżej,

* prawa autorskie do dokumentacji technicznej projektów jak wyżej, oraz usługi wsparcia w pracach wdrożeniowo-rozwojowych w Spółce dotyczących tych technologii.

Wydatki związane z nabyciem wyżej wymienionych licencji i majątkowych praw autorskich zostały wprowadzone do ewidencji jako wartość niematerialna i prawna 1 sierpnia 2012 r.

Część wydatków została zapłacona w roku ujęcia wartości niematerialnej i prawnej w ewidencji, tj. w 2012 r., pozostała część pozostała do zapłacenia będzie rozliczona zgodnie z umową w dwóch kolejnych latach czyli 2013 i w 2014 r. Wydatki te nie zostaną w żadnej formie Spółce zwrócone. Spółka nie udzieli prawa do nowych technologii innym podmiotom.

Wydatki związane są z nabyciem nowej technologii, wykorzystywanej do wytwarzania nowego typu wyrobów. Dla potwierdzenia, iż wykorzystano wiedzę technologiczną, która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, Spółka zamierza uzyskać pozytywną opinię jednostki naukowej.

Jednocześnie Spółka informuje, iż nie prowadziła oraz nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz nie została w stosunku do niej ogłoszona upadłość obejmująca likwidację majątku. Spółka nie została także postawiona w stan likwidacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w sytuacji uzyskania w bieżącym roku podatkowym pozytywnej opinii jednostki naukowej potwierdzającej, iż licencja i majątkowe prawa autorskie opisane powyżej, nabyte w poprzednim roku podatkowym stanowią nową technologię w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka ma prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania w wysokości 50% zapłaconych wydatków.

W przypadku uznania, iż Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków na nabycie licencji, majątkowych praw autorskich wraz z usługami wsparcia w pracach wdrożeniowo-rozwojowych, w jaki sposób Spółka powinna dokonać tego odliczenia w latach w których wydatki zostały/zostaną zapłacone czyli w latach 2012-2014.

Zdaniem Spółki po uzyskaniu pozytywnej opinii jednostki naukowej o której mowa w art. 18b ust. 2. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka będzie spełniała wszystkie warunki wynikające z art. 18b ustawy i będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% całości wydatków poniesionych na nabycie licencji, majątkowych praw autorskich wraz z usługami wsparcia w pracach wdrożeniowo-rozwojowych, ujętych w wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej.

Zgodnie z art. 18b ust. 4 podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Podsumowując Spółka będzie miała prawo do dokonania korekty zeznania podatkowego złożonego za rok podatkowy, w którym ujęła przedmiotową wartość niematerialną i prawną w ewidencji, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania w wysokości 50% kwot zapłaconych w tym roku wydatków.

Kwoty zapłaconych w 2013 r. wydatków, w roku następującym po przyjęciu wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji będą podlegały odliczeniu w zeznaniu rocznym za 2013 rok. Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia od kwot zapłaconych wydatków w 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 4 ustawy, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (ust. 5 art. 18b).

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5 (...). (art. 18b ust. 6). Co istotne, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).

Stosownie natomiast do brzmienia art. 16b ust. 1 pkt 4 i 5 ww. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe oraz licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Odpowiednio natomiast do treści art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Za cenę nabycia natomiast, zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z kolei, zgodnie z art. 16g ust. 14 niniejszej ustawy, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Reasumując, kwota należna sprzedającemu licencję czy autorskie prawa majątkowe jak również wydatki związane z wdrożeniem nowej technologii (w tym przypadku usługi wsparcia w pracach wdrożeniowo - rozwojowych), stanowią co do zasady element wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Tak ustalona wartość początkowa będzie wielkością podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odliczenie wskazane w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę zachęty podatkowej i ma na celu zwiększenie ilości przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne rozwiązania technologiczne, a co za tym idzie - zwiększenie innowacyjności całej gospodarki - przy jednoczesnym wzroście nakładów ponoszonych przez przedsiębiorstwa na badania, których efektem są nowe technologie.

Odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, czyli po uwzględnieniu odliczeń przewidzianych w tym przepisie, podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych - szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych - nabyte przez podatnika. Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat. Okres stosowania - a nie istnienia - takiej wiedzy musi również potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną od podatnika jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Zaznaczyć należy więc, że przepis art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki określa, iż jednostkami naukowymi są jednostki prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

* podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

* jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),

* instytuty badawcze,

* międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* Polska Akademia Umiejętności,

* inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka w 2012 r. nabyła:

* licencję na wykorzystywanie 50% majątkowych praw autorskich do 3 projektów wynalazczych - innowacyjnych tłoczni ścieków wraz z zespołem separującym, objętych zgłoszeniami patentowymi,

* 50% majątkowych praw autorskich do tych projektów,

* prawa autorskie do dokumentacji technicznej projektów oraz usługi wsparcia w pracach wdrożeniowo-rozwojowych w Spółce dotyczących tych technologii.

Wydatki związane z nabyciem wyżej wymienionych licencji i majątkowych praw autorskich zostały wprowadzone do ewidencji jako wartość niematerialna i prawna w miesiącu sierpniu 2012 r.

Część wydatków została zapłacona w roku ujęcia wartości niematerialnej i prawnej w ewidencji tj. w 2012 r., pozostała część pozostała do zapłacenia będzie rozliczona zgodnie z umową w dwóch kolejnych latach czyli 2013 i w 2014 r. Wydatki te nie zostaną w żadnej formie Spółce zwrócone. Spółka nie udzieli prawa do nowych technologii innym podmiotom. Co istotne Spółka podnosi, że wydatki związane są z nabyciem nowej technologii, wykorzystywanej do wytwarzania nowego typu wyrobów. Dla potwierdzenia, iż wykorzystano wiedzę technologiczną, która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, Spółka zamierza uzyskać pozytywną opinię jednostki naukowej.

Zatem dla obliczenia wielkości przysługującego Spółce odliczenia należy obliczyć rzeczywistą kwotę wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej, którą utworzyła.

Wartość ta, stosownie do treści art. 18b ust. 4 ustawy, jest potrącalna w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym.

Zatem w przypadku przedpłat (zadatków) dokonanych na poczet wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej zostały zapłacone podmiotowi uprawnionemu w roku poprzedzającym rok, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, prawo do odliczenia z tytułu ulgi technologicznej przysługuje w roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W przypadku płatności dokonanych na poczet wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej zostały zapłacone podmiotowi uprawnionemu w roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, prawo do odliczenia z tytułu ulgi technologicznej przysługuje w roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Natomiast w przypadku płatności dokonanych na poczet wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej zostały zapłacone podmiotowi uprawnionemu w roku następującym po roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, prawo do odliczenia z tytułu ulgi technologicznej przysługuje w roku następującym po roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe z którego wynika, że:

* Spółka w 2013 r. uzyska opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, z której wynikać będzie, że nabyta technologia - licencja oraz majątkowe prawa autorskie - umożliwia wytwarzanie nowych wyrobów i która na moment wdrożenia nie będzie stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat,

* wartości niematerialne i prawne w postaci nowej technologii Spółka wprowadziła do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w 2012 r.,

* część wydatków została zapłacona w roku ujęcia wartości niematerialnej i prawnej w ewidencji tj. w 2012 r., a pozostała część pozostała do zapłacenia będzie rozliczona zgodnie z umową w dwóch kolejnych latach czyli 2013 i w 2014 r.,

* wydatki te nie zostaną w żadnej formie Spółce zwrócone,

* Spółka nie udzieli prawa do nowych technologii innym podmiotom,

* Spółka nie prowadziła oraz nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej

* nie została w stosunku do Spółki ogłoszona upadłość obejmująca likwidację majątku,

* Spółka nie została także postawiona w stan likwidacji,

stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego Spółka będzie miała prawo do dokonania korekty zeznania podatkowego złożonego za rok podatkowy, w którym ujęła przedmiotową wartość niematerialną i prawną w ewidencji, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania w wysokości 50% kwot zapłaconych w tym roku wydatków, jak również, że kwoty zapłaconych w 2013 r. wydatków, a więc w roku następującym po przyjęciu wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji będą podlegały odliczeniu w zeznaniu rocznym za 2013 rok oraz że Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot zapłaconych wydatków w 2014 r. na poczet wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej - uznać należy za prawidłowe.

Należy również zwrócić uwagę na art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Na marginesie wskazać należy, że choć nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, to z uwagi na postanowienia art. 121 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej, tutejszy organ uznał za zasadne podkreślić, że stosownie do art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl