ITPB3/423-275/10/PS - Przychód z tytułu wykonania usługi polegającej na zwiększeniu pogłowia dzierżawionego stanu bydła na gruncie CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-275/10/PS Przychód z tytułu wykonania usługi polegającej na zwiększeniu pogłowia dzierżawionego stanu bydła na gruncie CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu wykonania usługi polegającej na zwiększeniu pogłowia dzierżawionego stanu bydła stanowić może przychód z działalności rolniczej w świetle art. 2 ust. 2 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu wykonania usługi polegającej na zwiększeniu pogłowia dzierżawionego stanu bydła stanowić może przychód z działalności rolniczej w świetle art. 2 ust. 2 ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła w 2007 r. umowę z Wydzierżawiającym, w wyniku której Wnioskodawca dzierżawi majątek od Wydzierżawiającego (w skład majątku weszło m.in. bydło). Na mocy "zlecenia E" do powyższej umowy Spółka zobowiązała się za wynagrodzeniem do zwiększenia stanu pogłowia bydła, będącego własnością Wydzierżawiającego.

Spółka zwiększyła stan pogłowia bydła i w związku z tym zgodnie z umową, za wykonanie tej usługi, wystawiła faktury na rzecz Wydzierżawiającego i wykazała przychód jako przychód z działalności pozarolniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód z tytułu wykonania usługi polegającej na zwiększeniu pogłowia dzierżawionego stanu bydła Spółka może zakwalifikować jako przychód z działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazuje, że co do zasady przychody z działalności rolniczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Definicja działalności rolniczej zawarta jest w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego (...). Spółka dzierżawi od Wydzierżawiającego bydło. Zgodnie z umową Spółka zobowiązała się do zwiększenia pogłowia bydła w celu m.in. zabezpieczenia wystarczającej ilości nawozu zwierzęcego dla wszystkich pól. Prawo własności wyhodowanych sztuk bydła przechodzi na Wydzierżawiającego. Spółka nie kupuje bydła we własnym imieniu. Bydło jest w całości kupowane przez Wydzierżawiającego. Zgodnie z umową Spółka na koniec roku porównuje stan liczebny stada ze stanem liczebnym stada z końca poprzedniego roku. Zgodnie z umową w sytuacji zwiększenia stanu pogłowia Wydzierżawiający był zobowiązany zapłacić Spółce wynagrodzenie. Z uwagi na zwiększenie stanu pogłowia Spółka wystawiła za lata 2008 i 2009 faktury na rzecz Wydzierżawiającego.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód z tytułu zwiększenia stanu pogłowia bydła na rzecz Wydzierżawiającego, Spółka powinna zaliczyć do przychodów z działalności rolniczej, albowiem wytwarza produkty w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Spółka świadczy na rzecz właściciela bydła usługi hodowlane i otrzymuje wynagrodzenie za efekty tej hodowli: pobiera wynagrodzenie za wyhodowanie nowych sztuk bydła oraz za wyhodowanie z młodych osobników dorosłego bydła, de facto Spółka sprzedaje bydło na rzecz Wydzierżawiającego. Wnioskodawca uważa, że świadczenie usług składających się w efekcie końcowym na zwiększeniu stanu bydła mieści się w definicji art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie wytwarzania produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). W związku z tym świadczenie usług w postaci zwiększenia stanu pogłowia bydła przez Spółkę na rzecz Wydzierżawiającego, można zakwalifikować jako przychody z działalności rolniczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy wynika natomiast, iż przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Artykuł 2 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi z kolei, iż działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Reasumując, w myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalnością rolniczą dla potrzeb tej ustawy, jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem ust. 3) w stanie nieprzetworzonym, określonym tu jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) - nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.

Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła w 2007 r. umowę z Wydzierżawiającym, w wyniku której Wnioskodawca dzierżawi majątek od Wydzierżawiającego, w skład którego weszło między innymi bydło. Za zwiększenie pogłowia dzierżawionego bydła Spółka zgodnie z umową uzyskuje wynagrodzenie.

Skoro więc Spółka świadczy na rzecz właściciela bydła usługi hodowlane i otrzymuje wynagrodzenie za efekty tej hodowli, czyli sprawuje opiekę zajmując się utrzymaniem i hodowlą zwierząt należących do innego podmiotu, nie prowadzi działalności polegającej na wytworzeniu produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym z własnej hodowli lub chowu. Wnioskodawca zajmuje się hodowlą bydła w imieniu innego podmiotu (nie własnym), a tym samym nie prowadzi działalności rolniczej zdefiniowanej w art. 2 ust. 2 ustawy podatkowej, lecz działalność usługową, z której uzyskane przychody podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zauważyć należy jednak, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60 % przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy).

Jeżeli zatem dochód z tytułu otrzymanego wynagrodzenia za zwiększenie pogłowia dzierżawionego bydła zostanie przeznaczony i wydatkowany na działalność rolniczą oraz udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowić będzie w roku poprzedzającym rok podatkowy co najmniej 60 % przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności, korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl