ITPB3/423-27/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-27/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) - dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy - jest prawidłowe, o ile otrzymane środki pochodzą z budżetu państwa.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych. Wobec tego pismem z dnia 17 marca 2010 r. wezwano Spółkę do jego uzupełnienia. Niniejsze zostało dokonane w dniu 26 marca 2010 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy o udzielenie wsparcia z dnia 14 grudnia 2009 r. zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Wnioskodawca otrzymał w dniu 30 grudnia 2009 r. wsparcie w kwocie 1 987 924 zł 56 gr na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego. Fundusz pożyczkowy służy udzielaniu pożyczek małym i średnim przedsiębiorcom na potrzeby prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agencją rządową utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.), której głównym źródłem finansowania są różnego rodzaju dotacje uzyskiwane ze środków budżetu państwa określone w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Zawarta umowa o dofinansowanie kapitału pożyczkowego stanowi, że przekazanie wsparcia ma miejsce na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowanej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. Nr 226, poz. 1651 z późn. zm.).

Zdaniem Spółki, zachodzi uzasadnione domniemanie, że środki, które otrzymała pochodzą z budżetu państwa, a więc są środkami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota otrzymanego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wsparcia dla funduszu pożyczkowego jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Prezentując własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazuje, iż od września 1994 r. prowadzi działalność na podstawie KRS polegającą na udzielaniu pożyczek i poręczeń. Środki finansowe na realizację ww. zadań pochodzą z dopłat i dotacji pozyskiwanych przez Spółkę. Zgodnie z umową podpisaną z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 14 grudnia 2009 r. Spółka otrzymała w dniu 30 grudnia 2009 r. kwotę 1 987 924 zł 56 gr na powiększenie funduszu pożyczkowego, z którego udzielane są pożyczki małym i średnim przedsiębiorcom zgodnie z zawartą umową.

W związku z powyższym Jednostka uważa, że na gruncie stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, otrzymana kwota wsparcia jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast odsetki od środków pochodzących z tego wsparcia lokowanych na rachunkach bankowych w postaci lokat, jak również odsetki uzyskane od udzielonych pożyczek, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako przychody finansowe uzyskane w ramach prowadzonej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, o ile otrzymane środki pochodzą z budżetu państwa.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst jedn. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.) i jest państwową osobą prawną, która realizuje zadania z zakresu administracji rządowej (art. 1 ust. 1 i art. 4 ust. 1 niniejszej ustawy).

W zakresie realizacji zadań Agencja może udzielać pomocy przedsiębiorcom, podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego, podmiotom działającym na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostkom samorządu terytorialnego, podmiotom działającym na rzecz innowacyjności (art. 6b ust. 1).

Szczególny tryb udzielania pomocy finansowej, niezwiązanej z realizacją programów operacyjnych reguluje natomiast rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. z 2006 r. Nr 226, poz. 1651 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 30 grudnia 2009 r. otrzymał wsparcie na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, który służy udzielaniu pożyczek małym i średnim przedsiębiorcom na potrzeby i w ramach prowadzonej przez niego działalności. Wsparcie to nie jest związane z programami operacyjnymi.

Wobec tego, w pierwszej kolejności należy rozpatrzyć kwestię kwalifikacji do przychodów podatkowych kwoty uzyskanej przez Spółkę od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, do tej kategorii należy zaliczyć każdą wartość wchodzącą do majątku podatnika, mającą definitywny charakter, powiększającą jego aktywa, którą może rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, otrzymane środki na powiększenie funduszu pożyczkowego stanowią przychód podatkowy Spółki.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 17 ust. 1 pkt 48 - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. - przewiduje jednak zwolnienie dla kwot otrzymanych od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jednocześnie - w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy - wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 48 nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe, w odniesieniu do postawionego przez Wnioskodawcę pytania oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że kwota otrzymana od Polskiej Agencji Przedsiębiorczości z przeznaczeniem na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile agencja ta otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa.

Odnosząc się natomiast do przychodu z tytułu odsetek na rachunkach lokat terminowych, jak również odsetek otrzymanych od udzielonych pożyczek, należy stwierdzić, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania odsetek od należności i zobowiązań. Przy czym brak jest w tych przepisach podziału na odsetki, które są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika oraz inną działalnością wynikającą z umów zawieranych przez przedsiębiorców. Tak więc, do przychodów z tytułu odsetek mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie art. 12 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). W konsekwencji - jako że odsetki od należności, w tym od udzielonych kredytów i pożyczek, naliczone, lecz nie otrzymane nie stanowią u wierzyciela przychodów - odsetki takie są przychodami w dacie faktycznego otrzymania. Przychód ten nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto wskazać należy na zasadę neutralności podatkowej otrzymywanych i spłacanych kwot w związku z pożyczką. Zasada ta wynika z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który przewiduje, iż do przychodów nie zalicza się otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów) oraz z art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy podatkowej wskazującego, iż nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl