ITPB3/423-262/11/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-262/11/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) uzupełnionym na formularzu ORD-IN z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka ma zamiar unowocześnić istniejącą linię technologiczną przeznaczoną do pakowania produktów spożywczych, poprzez wdrożenie innowacyjnego rozwiązania z zastosowaniem supernowoczesnego urządzenia, tj. detektora rentgenowskiego E., umożliwiającego wykrywanie w produktach zanieczyszczeń, w tym z metalu, kamieni, szkła, tworzyw sztucznych. Nowe innowacyjne rozwiązanie przejawiające się uzyskaniem bardzo dobrych parametrów wytrzymałościowych i optycznych, zwiększającymi jednocześnie wydajność i dokładność procesu pakowania w istotny sposób polepszy opłacalność procesu produkcyjnego a także jakość produkowanych wyrobów. Nowe innowacyjne rozwiązanie pozwoli zwiększyć efektywność i dokładność usuwania zanieczyszczeń powstałych w wyniku procesu produkcyjnego co istotnie podniesie jakość oferowanego towaru oraz zwiększy właściwości użytkowe wytwarzanych produktów. Wdrażana przez Spółkę innowacyjna technologia z zastosowaniem detektorów S. jest jedną z czołowych i najbardziej innowacyjnych technologii na świecie co potwierdza opinia wystawiona przez Centralny Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Opakowań - Instytut Badawczy, będący jednostką naukową w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowaniu nauki. Dotychczas stosowane metody wykrywania polegają na eliminowaniu z opakowań zanieczyszczeń tylko drobinami metalu przy pomocy urządzeń wykorzystujących pole magnetyczne. Urządzenia te są nieprzydatne w przypadku pakowania produktów w materiały opakowaniowe zawierające wkładki z folii aluminiowej. Innowacyjność wdrożenia w linii technologicznej do pakowania produktów spożywczych E. polega na wykorzystaniu w swym systemie promieniowania rentgenowskiego, co pozwala eliminować zanieczyszczenia wyrobów wszelkimi materiałami; takimi jak szkło, metale, drewno, tworzywa sztuczne i inne. Dodatkowo wykorzystanie urządzenia E. w linii technologicznej pozwoli na wykrywanie uszkodzeń pakowanych produktów, co pozwoli na ich eliminowanie, i w związku z tym pozwoli istotnie podnieść poziom jakości pakowanych produktów.

Pismem z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.), stanowiącym uzupełnienie niniejszego wniosku, Spółka doprecyzowuje również, iż w ramach unowocześnienia linii technologicznej nabyła już urządzenie detektor E., które jest w trakcie montażu i po jego zakończeniu zostanie wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Wraz z nabyciem tego urządzenia Spółka ma zamiar nabyć także licencje i inne prawa z nim związane, określone w art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii na zasadach określonych w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wypełni wszystkie przesłanki wymienione w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych konieczne do uzyskania prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii, a mianowicie:

* wydatki jakie Spółka ma zamiar poczynić wypełniają definicje nowych technologii w rozumieniu art. 18b ust. 2 cyt. ustawy,

* potwierdzenie niestosowania w świecie nowej technologii krócej niż 5 lat - opinia niezależnej od Spółki jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki,

* Spółka nie prowadzi, ani też nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* wydatki jakie ma zamiar poczynić na nabycie nowych technologii nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie,

* a zatem Spółka będzie mogła odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatki na nabycie nowej technologii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Natomiast z treści art. 18b ust. 2 i 2a ww. ustawy wynika, iż za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), zaś przez jej nabycie rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 4 ustawy, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (ust. 4 art. 18b).

Co istotne, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).

Stosownie natomiast do brzmienia art. 16b ust. 1 ww. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

2.

spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3.

prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

4.

autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5.

licencje,

6.

prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.),

7.

wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how),

* o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Reasumując, odliczenie wskazane w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę zachęty podatkowej i ma na celu zwiększenie ilości przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne rozwiązania technologiczne, a co za tym idzie - zwiększenie innowacyjności całej gospodarki - przy jednoczesnym wzroście nakładów ponoszonych przez przedsiębiorstwa na badania, których efektem są nowe technologie.

Odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, czyli po uwzględnieniu odliczeń przewidzianych w tym przepisie, podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych - szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych - nabyte przez podatnika. Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat. Okres stosowania - a nie istnienia - takiej wiedzy musi również potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną jednostkę naukową.

Jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 października 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 763/10, "intencją ustawodawcy było przyznanie ulgi w odniesieniu do wydatków dotyczących nabycia wyłącznie takich praw majątkowych, które mają charakter efektu prac naukowych i rozwojowych, zasadniczo niematerialnego. Potwierdza to wyraźne zaznaczenie w przepisie, że chodzi o te postacie wiedzy technologicznej czy wyniki prac badawczych, które są uznawane za wartości niematerialne i prawne. Samo pojęcie wartości niematerialnych i prawnych, jest zaś pojęciem, którym posługuje się ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, odnosząc je do konkretnych rodzajów składników majątkowych. (...) Nieobjęcie ulgą wydatków na nabycie środków trwałych potrzebnych lub nawet koniecznych dla prawidłowego użytkowania nowych technologii nie pozostaje także, zdaniem Sądu orzekającego w obecnym składzie, w sprzeczności z celem wprowadzenia omawianej ulgi do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. (...) Tym samym, w opinii Sądu, również redakcja ust. 2a art. 18b nie pozwala na zaliczenie do kategorii wydatków na nowe technologie kosztów nabycia m.in. urządzeń umożliwiających wykorzystanie wiedzy technologicznej, prawa do której Spółka nabyła w na podstawie licencji."

Zaznaczyć należy również, że przepis art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki określa, iż jednostkami naukowymi są jednostki prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

a.

podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

b.

jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),

c.

instytuty badawcze,

d.

międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e.

Polską Akademię Umiejętności,

f.

inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a)-e), posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Spółka ma zamiar unowocześnić istniejącą linię technologiczną przeznaczoną do pakowania produktów spożywczych, poprzez wdrożenie innowacyjnego rozwiązania z zastosowaniem supernowoczesnego urządzenia, tj. detektora rentgenowskiego E., umożliwiającego wykrywanie w produktach zanieczyszczeń, w tym z metalu, kamieni, szkła, tworzyw sztucznych. Nowe innowacyjne rozwiązanie przejawiające się uzyskaniem bardzo dobrych parametrów wytrzymałościowych i optycznych, zwiększającymi jednocześnie wydajność i dokładność procesu pakowania w istotny sposób polepszy opłacalność procesu produkcyjnego, a także jakość produkowanych wyrobów. Nowe innowacyjne rozwiązanie pozwoli zwiększyć efektywność i dokładność usuwania zanieczyszczeń powstałych w wyniku procesu produkcyjnego co istotnie podniesie jakość oferowanego towaru oraz zwiększy właściwości użytkowe wytwarzanych produktów. Z przedstawionych okoliczności wynika również, iż w ramach unowocześnienia linii technologicznej Spółka nabyła już wcześniej urządzenie, tj. detektor E., które jest w trakcie montażu (środek trwały) i po jego zakończeniu zostanie wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a w chwili obecnej ma zamiar nabyć także licencje i inne prawa z nim związane, określone w art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto wdrażana przez Spółkę innowacyjna technologia z zastosowaniem detektorów S. jest, jak informuje Wnioskodawca, jedną z czołowych i najbardziej innowacyjnych technologii na świecie co potwierdza opinia wystawiona przez Centralny Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Opakowań - Instytut Badawczy, będący jednostką naukową w rozumieniu art. 2 ustawy o zasadach finansowaniu nauki.

Co istotne, przedstawiając stanowisko w sprawie, Wnioskodawca informuje również, że nie prowadzi, ani też nie prowadził działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a wydatki jakie ma zamiar poczynić na nabycie licencji i innych praw związanych z zakupionym wcześniej detektorem, określone w art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie. Spółka wskazuje również, iż opinia wystawiona przez Centralny Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Opakowań stanowi potwierdzenie niestosowania w świecie nowej technologii krócej niż 5 lat i jest opinią niezależnej od Spółki jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności, spełniając kumulatywnie warunki określone w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka będzie miała prawo do zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, wydatków na nabycie nowych technologii, tj. licencji oraz innych praw określonych w art. 16b ust. 1 ustawy, związanych z wcześniejszym nabyciem detektora E., w wysokości określonej w art. 18b ust. 7 ustawy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy - w aspekcie przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczącego planowanego nabycia licencji i innych praw określonych w art. 16b ustawy - w świetle którego Spółka będzie mogła odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatki na nabycie nowej technologii, uznać należy za prawidłowe.

Należy również zwrócić uwagę na art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Dodatkowo tut. organ zauważa, iż do wniosku Wnioskodawca dołączył dokument, tj. opinię niezależnej jednostki naukowej. Należy jednak wskazać, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny wskazanej opinii, jest bowiem związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl