ITPB3/423-233/07/PS
Pismo z dnia 30 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-233/07/PS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodów Wspólnoty na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad zwolnienia od podatku dochodu Wspólnoty na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wspólnota mieszkaniowa podjęła uchwałę o termomodernizacji budynku polegającej na dociepleniu ścian zewnętrznych (wraz z naprawą elewacji), stropodachu wentylowanego i stropu nad nieogrzewaną piwnicą oraz izolacji i częściowej wymianie przewodów instalacji oraz uzupełnieniu i regulacji izolacji przewodów w piwnicy w budynku Wspólnoty. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w miesiącu grudniu 2007 r.. W związku z powyższym Wspólnota wystąpiła do Banku Gospodarstwa Krajowego z wnioskiem o przyznanie premii termomodernizacyjnej na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, finansowanego częściowo zaciągniętym w Banku Inicjatyw Społecznych kredytem bankowym oraz częściowo posiadanymi przez Wspólnotę środkami własnymi (udział własny). Bank Gospodarstwa Krajowego pozytywnie rozpatrzył wniosek Wspólnoty i przyznał jej premię termomodernizacyjną w kwocie 180.588,45 zł zgodnie z zawiadomieniem z dnia 1 października 2007 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy otrzymana przez Wspólnotę premia termomodernizacyjna jest przychodem wolnym, nie podlegającym w 2007 r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem Wspólnoty otrzymana premia termomodernizacyjna jest przychodem wolnym, nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w 2007 r., ponieważ zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy jest przychodem Wspólnoty przeznaczonym wyłącznie na cele związane z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali mieszkalnych w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym - dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zakres i kompetencja działania wspólnoty mieszkaniowej zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).
Zgodnie z treścią art. 6 cytowanej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową. Poza lokalami, stanowiącymi odrębną własność, w skład nieruchomości wchodzą również części nieruchomości użytkowane wspólnie, tj. grunty i inne części budynku oraz urządzenia, które służą ogółowi właścicieli lokali (art. 3 pkt 2 tej ustawy). Zasadniczym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z art. 15 cytowanej ustawy, są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu.
Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 r. - zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnot mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.
Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:
* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
W poprzednim stanie prawnym zakres zwolnienia był szerszy albowiem obejmował dochody, które osiągała wspólnota mieszkaniowa (bez względu na źródło ich pochodzenia), z wyjątkiem określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia ich na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowych", określa rzeczy związane z mieszkaniem.
W związku z powyższym przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy, należy rozumieć:
* budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności:
* dźwigi osobowe i towarowe,
* aparaty do wymiany ciepła,
* kotłownie i hydrofornie wbudowane,
* klatki schodowe,
* strychy, piwnice, komórki,
* garaże,
* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
* budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
* kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
* osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:
* zbiorniki - doły gnilne, szamba,
* rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
* sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
* budowle inżynieryjne (studnie itp.),
* budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
* inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.
Zgodnie natomiast z przepisem art. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1121 z późn. zm.), przedmiotem regulacji zawartych w tym akcie prawnym są między innymi zasady wspierania przedsięwzięć mających na celu:
zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania i budynków służących do wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych na potrzeby ogrzewania oraz podgrzewania wody użytkowej,
zmniejszenie strat energii w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii określone obowiązującymi przepisami lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
całkowitą lub częściową zamianę konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne, w tym źródła odnawialne.
Środkiem służącym wspieraniu tych przedsięwzięć jest premia termomodernizacyjna, zdefiniowana w art. 2 wskazanej ustawy, jako spłata przez Bank Gospodarstwa Krajowego kwoty 25% wykorzystanego kredytu na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przez inwestora, czyli właściciela lub zarządcę budynku, lokalnej sieci ciepłowniczej lub lokalnego źródła ciepła (z wyłączeniem jednostek budżetowych i zakładów budżetowych). Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje premię bankowi kredytującemu przedsięwzięcie termomodernizacyjne, jeżeli zostało one zrealizowane zgodnie z projektem budowlanym i zakończone w terminie określonym w umowie kredytu. Bank kredytujący zalicza przekazaną premię termomodernizacyjną na spłatę wykorzystanego przez inwestora kredytu (art. 6 ww. ustawy).
Przedmiotowa premia przyznawana jest w granicach wolnych środków Funduszu Termomodernizacji utworzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego. (art. 4a i art. 9 wskazanej ustawy). Zgodnie z przepisem art. 10 ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, na Fundusz ten składają się:
środki przekazywane z budżetu państwa - w wysokości określonej w ustawie budżetowej,
odsetki od lokat środków Funduszu w bankach,
wpływy z inwestycji środków Funduszu w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski oraz w papiery wartościowe określające świadczenia pieniężne, poręczane lub gwarantowane przez Skarb Państwa albo Narodowy Bank Polski, a także w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, o których mowa w art. 178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546),
darowizny i zapisy,
inne wpływy.
Reasumując podmiotem uprawnionym do otrzymania świadczenia w postaci premii termomodernizacyjnej jest między innymi wspólnota mieszkaniowa. Premia ta jako świadczenie otrzymane w związku z przedsięwzięciem, mającym na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do budynku mieszkalnego, strat energii w sieci ciepłowniczej oraz zasilających ją lokalnych źródłach ciepła, lub całkowitą lub częściową zamianę konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne, w tym źródła odnawialne, należy zatem do podstawowych źródeł finansowania działalności wspólnot mieszkaniowych. Zatem świadczenie takie, związane z ww. budowlami i innymi obiektami i urządzeniami stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który zalicza się do przychodów podatkowych w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu z mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, pod warunkiem przeznaczenia go na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.