ITPB3/423-223/08/MT - Moment powstania przychodu w CIT z tytułu wpływu środków ze sprzedaży biletów miesięcznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-223/08/MT Moment powstania przychodu w CIT z tytułu wpływu środków ze sprzedaży biletów miesięcznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie daty powstania przychodu podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie daty powstania przychodu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"P." Sp. z o.o. w W. świadczy usługi zbiorowego transportu osób. Na poczet świadczonych usług sprzedawane są bilety przewozowe, wśród których znajdują się bilety miesięczne, sprzedawane za pobraniem z góry całości należności. W bilecie za przejazd określa się wysokość należności za przejazd (przez okres jednego miesiąca) oraz dane potrzebne do ustalenia zakresu uprawnień: nabywca może - w okresie przewidzianym w bilecie - korzystać nieograniczoną ilość razy z oferowanej przez Spółkę usługi przewozu na trasie oznaczonej na bilecie, a jedynym ograniczeniem jest okres ważności biletu. Bilety miesięczne spełniają wymogi niezbędne do uznania ich za faktury VAT (zawierają wszystkie elementy przewidziane przepisami o podatku od towarów i usług jak: wartość netto, stawkę podatku, odległość taryfowa, dane sprzedawcy i jego NIP, dane nabywcy, itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wpływy ze sprzedaży biletów miesięcznych należy uznać za przychody Spółki (przewoźnika) w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego - w tym przypadku, ostatniego dnia miesiąca na jaki został zakupiony przez pasażera bilet miesięczny, zgodnie z art. 12 ust. 3c w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, pasażer nabywający bilet miesięczny zawiera ze Spółką (przewoźnikiem) umowę, której przedmiotem jest zapewnienie nabywcy biletu przewozów na określonej trasie (nieograniczoną ilość razy) przez cały okres ważności biletu. Bilety miesięczne spełniają wymogi niezbędne do uznania ich za faktury VAT (zawierają wszystkie elementy przewidziane przepisami o podatku od towarów i usług jak: wartość netto, stawkę podatku, odległość taryfowa, dane sprzedawcy i jego NIP, dane nabywcy, itp.). Elementem zawartej umowy jest ustalenie miesięcznego okresu rozliczeniowego, co pozwala na uznanie, że strony ustaliły taki właśnie miesięczny okres rozliczeniowy. W ocenie Spółki do wpływów ze sprzedaży biletów miesięcznych nie ma zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lecz art. 12 ust. 4 pkt 1 tej ustawy. Powinny być one uznane za przychody w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego (miesiąca na jaki został zakupiony bilet miesięczny).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na mocy art. 12 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, do przychodów podatkowych nie zalicza się natomiast pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Spółka zawiera umowy o świadczenie usług przewozowych. W chwili zawarcia konkretnej umowy usługobiorcy wydawany jest bilet miesięczny, potwierdzający jego prawo do korzystania z przewozów na danej trasie przez okres ważności biletu. Jednocześnie, pasażer dokonuje zapłaty "z góry" całkowitej ceny takiej usługi. Kwota pieniężna, otrzymana przez Wnioskodawcę w momencie zawarcia umowy stanowi zatem pełną zapłatę za określoną usługę przewozową. Wobec tego, nie może być ona traktowana jako wpłata na poczet tej usługi, o której mowa w art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale jako przychód podatkowy przewoźnika.

Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej określa przepis art. 12 ust. 3a tej ustawy. Stanowi on, że za datę powstania tego przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Odnosząc powyższe unormowanie do sytuacji opisanej w stanie faktycznym, należy stwierdzić, że przychód osiągany przez Spółkę w związku ze świadczeniem usług przewozów pasażerskich powstaje w dacie zaistnienia najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń:

*

wykonania usługi,

*

wystawienia faktury,

*

uregulowania należności przez usługobiorcę.

W analizowanym przypadku, pasażer kupujący bilet miesięczny dokonuje ostatecznej i definitywnej zapłaty należności za usługi przewozowe. W tym samym momencie następuje wydanie mu biletu, który - jak twierdzi Wnioskodawca - spełnia warunki uznania go za fakturę. Oznacza to, że w tej samej dacie mają miejsce dwa zdarzenia wymienione w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. uregulowanie należności i wystawienie faktury. Przesądza to o uznaniu za moment powstania przychodu z tytułu świadczenia usług przewozowych w danym miesiącu daty sprzedaży biletu.

Przedstawiony stan faktyczny nie mieści się natomiast w dyspozycji normy ustanowionej art. 12 ust. 3c omawianej ustawy. W myśl tego przepisu, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Co prawda, w analizowanym przypadku Spółka wykonuje usługę w okresie całego miesiąca, jednak jest ona rozliczana jednorazowo. Nie ma zatem podstawy do zastosowania przepisu art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w analizowanej sytuacji wpływy ze sprzedaży biletów miesięcznych należy uznać - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - za przychody Spółki (przewoźnika) w dacie dokonania sprzedaży tych biletów, stanowiącej datę uregulowania należności i wystawienia faktury.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl