ITPB3/423-205b/11/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-205b/11/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego i jego uzupełnieniu z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 12 lipca 2011 r.), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez jednostkę budżetową z działalności wynajmu pomieszczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez jednostkę budżetową z działalności wynajmu pomieszczeń. Wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę w dniu 12 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Bursa Szkolna (Wnioskodawca) jest placówką oświatową - jednostką organizacyjną Powiatu, działającą w formie jednostki budżetowej, rozliczaną z budżetem Powiatu. Dochody Bursy z zakwaterowania wychowanków są zwolnione z podatku i odprowadzane na rachunek Starostwa Powiatowego. Jako placówka oświatowa, budżetowa jest ona zwolniona z podatków. Bursa chciałaby w czasie wakacji wynajmować pokoje na okres krótkotrwałego zakwaterowania osobom innym niż jej wychowankowie, t.j. osobom fizycznym, grupom młodzieży, itp. Uzyskiwane dochody z wynajmu będą odprowadzane na rachunek Starostwa Powiatowego lub na rachunek własny Bursy. Dochody te będą przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Bursa jako placówka oświatowa działająca w formie jednostki budżetowej powinna zarejestrować działalność wynajmu pomieszczeń... (W uzupełnieniu wniosku poinformowano, że pytanie pierwsze dotyczy kwestii rejestracji w ewidencji gospodarczej, a nie rejestracji dla celów podatkowych.)

2.

Jeśli musi zarejestrować działalność to w jaki sposób należy ewidencjonować przychody.

3.

Czy i w jakiej wysokości jest opodatkowana taka działalność - chodzi o podatek dochodowy i podatek od towarów i usług (VAT).

Przedstawiając własne stanowisko w zakresie pytania trzeciego, Jednostka wskazała, że - w jej ocenie - jeśli Bursa Szkolna jest placówką oświatową (budżetową), to nie musi płacić podatku dochodowego i podatku od towarów i usług (VAT), ponieważ jej działalność jest zwolniona z podatku. Dochody Bursy będą wpłacane do budżetu powiatu.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek Jednostki w pozostałym zakresie będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami". Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Na mocy art. 3 ust. 1 powołanej ustawy podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Jest to tzw. zasada nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, a w wypadkach, o których mowa w art. 21 (należności z określonych przez ustawodawcę tytułów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników niemających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu) i art. 22 (dochodów/przychodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), przedmiotem opodatkowania jest przychód.

A zatem, powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, a także wynikającego z tego obowiązku skonkretyzowanego zobowiązania podatkowego (obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych), jest związane z istnieniem dwóch elementów:

1.

podmiotu, który jest podatnikiem tego podatku,

2.

przedmiotu opodatkowania - t.j. osiągnięciem dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem.

Innymi słowy, osiągnięcie dochodów przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych co do zasady skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego i obowiązkiem zapłaty podatku.

Jednocześnie, ustawodawca przewidział jednak szereg wyjątków od powyższej reguły, m.in. wprowadzając zwolnienia od podatku (art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Należy przy tym wyjaśnić, że w zależności od sposobu określenia zakresu zwolnienia wyróżnia się:

1.

zwolnienia podmiotowe - dotyczące określonych rodzajów podatników. W przypadku zwolnień podmiotowych od podatku zwolniony jest określony w ustawie podmiot, niezależnie od rodzaju uzyskiwanych dochodów (przychodów).

2.

zwolnienia przedmiotowe - dotyczące określonych rodzajów dochodów (dochodów z określonych źródeł przychodów albo dochodów przeznaczanych na cele preferowane przez ustawodawcę). Zwolnienia przedmiotowe charakteryzują się tym, że może z nich skorzystać każdy podatnik, którego dochody spełniają warunki ustalone przez ustawodawcę.

3.

zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe - dotyczące określonych kategorii dochodów osiąganych przez określonego rodzaju podmioty. Z tego rodzaju zwolnień mogą korzystać tylko podatnicy o cechach wskazanych przez ustawodawcę i tylko w odniesieniu do wybranych przez ustawodawcę dochodów.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych katalog zwolnień podmiotowych został zawarty w art. 6. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy, zwalnia się od podatku jednostki budżetowe. Objęcie tej grupy podatników zwolnieniem podmiotowym jest związane z charakterem prawnym i zasadami gospodarki finansowej tych jednostek.

Jednostkami budżetowymi są bowiem - zgodnie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej "planem finansowym jednostki budżetowej". Sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych normuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616), wydane na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednostki budżetowe - jako podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - są zatem zwolnione od podatku dochodowego. Zwolnienie to obejmuje wszelkie rodzaje dochodów tej kategorii podatników.

Zwolnienia przedmiotowe oraz przedmiotowo-podmiotowe w podatku dochodowym od osób prawnych zostały uregulowane m.in. w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zwolnienie, o którym mowa w cytowanym przepisie odnosi się podatników, którzy - zgodnie ze swoimi statutami - prowadzą działalność wskazaną przez ustawodawcę w tym przepisie. Zwolnienie nie obejmuje jednak wszelkich dochodów tej grupy podmiotów, ale tylko taką ich część, która została przeznaczona na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będący jednostką budżetową Powiatu będzie prowadził działalność w zakresie wynajmu pomieszczeń. Rozważa zatem, czy dochody osiągnięte z tego tytułu będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca jest jednostką budżetową, uzyskanie przedmiotowych dochodów nie będzie skutkowało po jego stronie obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego. Bursa jako jednostka budżetowa korzysta bowiem z podmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że rozpoczęcie działalności w zakresie wynajmu pomieszczeń nie będzie wiązać się z powstaniem dodatkowych obowiązków dla Wnioskodawcy jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie należy podkreślić, że art. 6 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy, przewidujący zwolnienie podmiotowe dla jednostek budżetowych, stanowi przepis szczególny (lex specialis) w stosunku do regulacji art. 17 ust. 1 tej ustawy dotyczących zwolnień przedmiotowych lub przedmiotowo-podmiotowych. Tym samym, przepis art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma pierwszeństwo stosowania przed przepisami art. 17 ust. 1. W konsekwencji, zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 analizowanej ustawy nie ma zastosowania do jednostek budżetowych, z uwagi na regulację art. 6 ust. 1 pkt 3.

Podsumowując, Wnioskodawca prawidłowo wskazał, że jako jednostka budżetowa nie będzie miał obowiązku zapłaty podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych z wynajmu pomieszczeń. Korzysta bowiem ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl