ITPB3/423-166a/08/PS - Powstanie przychodu w przypadku odpłatnego rozporządzenia składnikami majątku nabytego w ramach prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-166a/08/PS Powstanie przychodu w przypadku odpłatnego rozporządzenia składnikami majątku nabytego w ramach prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odpłatnego rozporządzania poszczególnymi składnikami majątku nabytego przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2008 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odpłatnego rozporządzania poszczególnymi składnikami majątku nabytego przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

W dniu 8 listopada 2007 r., w wyniku prywatyzacji bezpośredniej, Spółka nabyła od Skarbu Państwa przedsiębiorstwo państwowe. Przy zakupie tego przedsiębiorstwa powstała tzw. ujemna wartość firmy. W tym samym dniu Spółka wniosła zorganizowaną część nabytego przedsiębiorstwa państwowego, poza gruntami, budynkami i budowlami na nich posadowionymi, aportem do nowoutworzonej spółki zależnej. W toku prowadzonej działalności w dniu 14 lutego 2008 r. Wnioskodawca dokonał odpłatnego zbycia części ww. nieruchomości wraz z budynkami i budowlami. Ponadto Spółka rozważa również możliwość zbycia udziałów, które posiada w spółce zależnej.

W piśmie z dnia 14 maja 2008 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Jednostka informuje również, iż dokonane w dniu 8 listopada 2007 r. nabycie przedsiębiorstwa państwowego w drodze prywatyzacji bezpośredniej miało charakter odpłatny, poprzez zawartą umowę jego sprzedaży zgodnie z przepisami ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Ponadto Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 40 ust. 1 ww. ustawy, wstąpiła Ona we wszelkie prawa i obowiązki zakupionego przedsiębiorstwa państwowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy z chwilą odpłatnego rozporządzenia przez Spółkę poszczególnymi składnikami majątku nabytego przedsiębiorstwa (sprzedaż lub inne odpłatne dysponowanie tymi składnikami) Spółka uzyska dochód w sytuacji, gdy przy zakupie przedsiębiorstwa wystąpiła tzw. ujemna wartość firmy. Co w takim przypadku będzie kosztem podatkowym dla Spółki.

2.

Czy przychód dla Spółki wystąpi z chwilą sprzedaży udziałów nabytych w zamian za wniesiony aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Czy kosztem podatkowym dla Spółki będzie wówczas koszt nabycia udziału, czyli wartość wniesionego aportu.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Podatnika ujemna wartość firmy, powstała przy zakupie przedsiębiorstwa państwowego, nie była przychodem podatkowym dla Spółki - nabywcy. Według Jednostki wartość ta powinna być traktowana jak każdy inny rabat lub obniżka ceny, które nie są przychodem podatkowym. Jednakże z chwilą odpłatnego rozporządzenia poszczególnymi składnikami nabytego przedsiębiorstwa, Spółka uzyska przychód. Kosztem podatkowym natomiast będą wydatki poniesione na zakup poszczególnych składników majątkowych (ruchomości i nieruchomości), których wartość ustalono zgodnie z art. 16g ust. 10 pkt 2, czyli uwzględniając ujemną wartość firmy na dzień wprowadzenia środków trwałych do ewidencji. Tym samym powstanie dochód w postaci nadwyżki ceny zbycia składników majątkowych nad ceną ich nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Artykuł 15 ust. 1 powołanej ustawy stanowi natomiast, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż Spółka nabyła odpłatnie w drodze prywatyzacji przedsiębiorstwo państwowe od Skarbu Państwa i wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki tego zakupionego przedsiębiorstwa. Jednostka informuje również, iż przy zakupie tego przedsiębiorstwa wystąpiła ujemna wartość firmy. Ponadto, jak wskazuje Podatnik, w dniu 14 lutego 2008 r. dokonano odpłatnego zbycia części tego przedsiębiorstwa, tzn. gruntów, budynków i budowli, które nie zostały wniesione aportem do spółki zależnej.

W celu ustalenia dochodu powstałego w skutek zbycia ww. środków trwałych zakupionego przedsiębiorstwa, określić należy ich wartość początkową. W tym celu zastosowanie znajduje art. 16g ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z treścią tej regulacji, w razie nabycia w drodze kupna lub przyjęcia do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi - w przypadku niewystąpienia dodatniej wartości firmy.

W kontekście sprzedaży środków trwałych zastosowanie znajduje również przepis art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a)-b) powołanej ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

* wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Reasumując stwierdzić należy więc, iż dopiero w momencie odpłatnego zbycia gruntów, budynków i budowli zakupionego przedsiębiorstwa państwowego powstanie po stronie Spółki dochód stanowiący nadwyżkę przychodu uzyskanego ze zbycia tych składników majątku nad poniesionymi wydatkami na ich nabycie, których łączną wartość początkową określić należy zgodnie z art. 16g ust. 10 pkt 2 ustawy z uwagi, iż w momencie nabycia przedsiębiorstwa wystąpiła ujemna wartość firmy.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku innego odpłatnego rozporządzenia tymi środkami trwałymi Spółka nie ma prawa do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z ich nabyciem, zgodnie bowiem z treścią ww. art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a)-b) powołanej ustawy jedynie w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych, wydatki na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów. Dochodem w takim przypadku będą więc otrzymane pieniądze związane z odpłatnym rozporządzeniem tymi składnikami majątku, np. dzierżawą lub najmem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl