ITPB3/423-166/09/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-166/09/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) - uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) - dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2006 r. Spółka zawarła umowę z firmą na podstawie której nabyła prawo do korzystania z programu komputerowego. Firma udzieliła Wnioskodawcy licencji na użytkowanie programu i został on ujęty w ewidencji środków trwałych Spółki jako wartość niematerialna i prawna w roku 2007. Wartość licencji wynosiła 292403 zł 11 gr i jest amortyzowana wg stawki 50% zgodnie z polityką rachunkowości w firmie. Do chwili obecnej w ciężar kosztów uzyskania przychodów zaliczono kwotę 255852 zł 72 gr. Zgodnie z opinią Wydziału Akademii o innowacyjności systemów klasy ERP do zarządzania firmą - "L.", program komputerowy, którego licencję zakupiono spełnia warunki do uznania za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedstawionej sytuacji nie dokonano pomniejszenia podstawy opodatkowania o wydatki na nowe technologie. Wydatki na licencję programu komputerowego nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w żadnej formie.

Ponadto Spółka wskazała, iż nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania odliczenia 50% wydatków poniesionych na nowe technologie, którymi jest licencja do programu komputerowego nabyta na podstawie umowy z dnia 30 września 2006 r. pomimo dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych.

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od podstawy opodatkowania odlicza się wydatki na nabycie nowych technologii, za które uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych. Co potwierdza opinia niezależnej jednostki naukowej. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca opłacił kwoty na nabycie licencji oraz opinię Akademii potwierdzającej innowacyjność tego programu, zgodnie z art. 18b ust. 2 powołanej ustawy Spółka ma prawo do pomniejszania podstawy opodatkowania o 50% kwot wydatkowych na nabycie nowych technologii. W przypadku umowy z 2006 r. odbyć się to może poprzez korektę zeznania rocznego za 2007 rok, gdyż odliczenie nie zostało dokonane. Z uwagi na brzmienie art. 18b ust. 11 ww. ustawy odliczeniu nie przeszkadza fakt dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tych wartości niematerialnych i prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Natomiast z treści art. 18b ust. 2 i 2a ww. ustawy wynika, iż za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.), zaś przez jej nabycie rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw. Z treści art. 2 pkt 9 lit. a ww. ustawy wynika, iż jednostkami naukowymi są jednostki prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe tj: podstawowe jednostki organizacyjne szkół wyższych lub wyższych szkół zawodowych w rozumieniu statutów tych szkół.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż aby korzystać z możliwości odliczania wydatków, o których mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych muszą być spełnione warunki określone w tym przepisie.

W stanie faktycznym Spółka podniosła, iż posiada opinię Wydziału Akademii o innowacyjności systemów klasy ERP, z której wynika, iż program który zakupiono spełnia warunki do uznania za nową technologię. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż o ile posiadana przez Spółkę opinia potwierdza innowacyjność zakupionego programu w zakresie, o którym mowa w art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka będzie mogła korzystać z odliczenia od dochodu w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z zakupem licencji przedmiotowego programu.

Stosownie do postanowień art. 18b ust. 4 powołanej ustawy, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Odpowiednio natomiast do treści art. 16b ust. 1 pkt 4 i 5 ww. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania: autorskie lub pokrewne prawa majątkowe, i licencje, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Zgodnie z brzmieniem art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Za cenę nabycia, w myśl art. 16g ust. 3 tejże ustawy uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. Z kolei zgodnie z art. 16g ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Wdrożenie systemu stanowi pewien proces, mający na celu jego zaadaptowanie na potrzeby jednostki. Będą to wszelkie działania polegające na instalacji oprogramowania oraz mające na celu dostosowanie oprogramowania do potrzeb Spółki, sprawdzenie poprawności działania systemu informatycznego u Podatnika, czy też wprowadzenie ewentualnych poprawek przez firmę udzielającą licencji na użytkowanie systemu. Dopiero jego zakończenie spowoduje, iż Spółka uzyskuje możliwość użytkowania oprogramowania w bieżącej działalności.

W konsekwencji do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej jaką jest licencja na program komputerowy zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu, ale także inne wydatki związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania.

Na podstawie art. 18b ust. 7 powyższej ustawy odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty, ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5.

W kwestii zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnej i prawnej, stanowiącej nową technologię zauważyć należy, iż zgodnie z art. 18b ust. 11 ww. ustawy do odliczeń, o których mowa w ust. 1, nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 48. Innymi słowy korzystanie z możliwości odliczenia wydatków poniesionych na nowe technologie od podstawy opodatkowania, nie pozbawi Spółki prawa do zaliczania odpisów amortyzacyjnych dokonywanych na podstawie stosownych przepisów od wartości nowej technologii stanowiącej wartość niematerialną i prawną do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując należy stwierdzić, iż o ile opinia otrzymana przez Spółkę dotycząca nabytego programu komputerowego potwierdza jego innowacyjność w zakresie o którym mowa w art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Jednostka, będzie miała prawo do zastosowania odliczenia określonego w art. 18b ww. ustawy, w roku w którym wprowadziła nabyte prawa do wartości niematerialnych i prawnych oraz w roku po nim następującym.

Jednocześnie tut. organ wskazuje, iż przesłane wraz z wnioskiem załączniki nie były przedmiotem analizy, tym samym nie brano ich pod uwagę przy wydawaniu przedmiotowego rozstrzygnięcia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl