ITPB3/423-163a/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-163a/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przesunięcia środków z kapitału zapasowego na kapitał zakładowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. skutków podatkowych przesunięcia środków z kapitału zapasowego na kapitał zakładowy w Spółce.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od roku 1993 Wnioskodawca był jednoosobową spółką z o.o. Gminy Miejskiej w K. W roku 2006, w związku z możliwością uzyskania środków pomocowych z Unii Europejskiej na realizację programu "Gospodarka wodno-ściekowa w dorzeczu..." do Spółki przystąpiły gminy wiejskie D., G., K., R., S., Sł. i U. Warunkiem przystąpienia do spółki wymienionych Gmin było zachowanie większościowego (51%) parytetu Gminy Miejskiej K. w kapitale zakładowym spółki.

Aktualnie wspólnikami Spółki są tylko jednostki samorządu terytorialnego.

Gminy przystępujące do Spółki wniosły do niej aporty rzeczowe w postaci istniejącej i funkcjonującej infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. Z uwagi na warunek Gminy Miejskiej K. tylko część aportów rzeczowych została wniesiona na kapitał zakładowy do tej wysokości, którą wspólnicy określili w ramach przysługującej im swobody kontraktowej. Pozostała część została zaksięgowana w Spółce na kapitał zapasowy. Taki rozdział wniesionych aportów gwarantował wspólnikowi Gminie Miejskiej K. posiadanie większościowego udziału w Spółce.

Wspólnicy zamierzają dokonać zmiany w części dotyczącej zaksięgowania części aportu rzeczowego na kapitał zapasowy. W związku z tym wspólnicy zamierzają:

1.

dokonać zmiany umowy Spółki przez przyznanie Gminie Miejskiej K. szczególnych uprawnień, co do głosowania na zgromadzeniu wspólników i podziału dywidendy - 51% dla tego wspólnika,

2.

podjąć uchwałę o wyksięgowaniu z kapitału zapasowego wartości wniesionych aportów w wysokości różnicy wniesionego aportu a wartością objętych udziałów przez poszczególnych wspólników, którzy przystąpili do Spółki,

3.

podjąć uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki o wartość wyksięgowanego kapitału zapasowego odpowiadającego części aportów i objęcie przez wspólników, którzy przystąpili do Spółki, udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym.

Planowane czynności pozwolą na ukształtowanie kapitału zakładowego odpowiadające wartości aportów wniesionych przez wspólników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po stronie Spółki lub wspólników obejmujących udziały w podwyższonym kapitale zakładowym opisane powyżej czynności spowodują powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych czynności przeniesienia środków w obrębie kapitału własnego po stronie Wnioskodawcy. Stanowisko Spółki w pozostałym zakresie (dotyczące wspólników obejmujących udziały w podwyższonym kapitale zakładowym) będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane wyżej czynności są neutralne podatkowo. Czynności dotyczą jedynie właściwego ukształtowania w Spółce kapitału wniesionego przez wspólników i mającego charakter aportu rzeczowego. Czynność ta nie stanowi przychodu w Spółce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W analizowanej sytuacji, do Spółki przystąpiły jednostki samorządu terytorialnego - gminy. Wniosły one do Spółki aporty rzeczowe w postaci istniejącej i funkcjonującej infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. Część aportów rzeczowych została wniesiona na kapitał zakładowy do tej wysokości, którą wspólnicy określili w ramach przysługującej im swobody kontraktowej. Pozostała część została zaksięgowana w Spółce na kapitał zapasowy. Obecnie udziałowcy zamierzają dokonać zmiany, w części dotyczącej zaksięgowania części aportu rzeczowego na kapitał zapasowy poprzez: zmianę umowy Spółki, wyksięgowanie z kapitału zapasowego wartości wniesionych aportów w wysokości różnicy wniesionego aportu a wartość objętych udziałów przez poszczególnych wspólników oraz podjęcie uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki o wartość wyksięgowanego kapitału zapasowego odpowiadającego części aportów i objęcie przez wspólników, którzy przystąpili do Spółki, udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym.

Ocena skutków prawnych przedstawionego zdarzenia wymaga ustalenia, czy wiąże się ono z osiągnięciem przychodu podatkowego przez Spółkę oraz poniesieniem kosztów jego uzyskania. Dokonanie tych ustaleń jest konieczne w celu stwierdzenia, czy po stronie Jednostki powstanie dochód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem - z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Dochód stanowi nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (z zastrzeżeniem art. 10 i 11). W sytuacji natomiast, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu podatkowego. Ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań (art. 12 ust. 1 pkt 1-3 powołanej ustawy). Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że przekazanie środków z funduszu zapasowego Spółki na jej fundusz zakładowy nie powoduje powstania przychodu po stronie tego podmiotu. Omawiane zdarzenie nie wiąże się bowiem z żadnym przysporzeniem majątkowym po stronie Spółki, z uzyskaniem czegokolwiek w sensie ekonomicznym. Istotą tej czynności jest przesunięcie (przeksięgowanie) części środków Jednostki w ramach jej kapitału własnego.

Jednocześnie, skoro opisane zdarzenie przyszłe nie będzie powodować powstania przychodów przez Spółkę, nie można również mówić o poniesieniu kosztów ich uzyskania, a w konsekwencji o osiągnięciu dochodu przez ten podmiot.

Oznacza to, że na Spółce, jako podatniku podatku dochodowego od osób prawnych, nie będzie ciążył obowiązek dokonania jakichkolwiek rozliczeń w ramach tego podatku w związku z zaistnieniem opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl