ITPB3/423-161b/14/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-161b/14/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru podatku w związku z planowanym przeprowadzeniem transakcji umorzenia udziałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru podatku w związku z planowanym przeprowadzeniem transakcji umorzenia udziałów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "Wnioskodawca" lub "Spółka polska"). Spółka polska zamierza w przyszłości nabyć udziały cypryjskiej spółki kapitałowej, działającej w formie tzw. #917;#964;#945;#953;#961;#949;#943;#945; #928;#949;#961;#953;#959;#961;#953;#963;#956;#949;#957;#951;#962; #917;u#952;#7913;#957;#951;#962;, stanowiącej odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka cypryjska"). Udziały będą miały charakter uprzywilejowany i podlegający umorzeniu zgodnie z prawem cypryjskim. Cena sprzedaży udziałów będzie odpowiadała rynkowej wartości udziałów spółki cypryjskiej, określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży. Po nabyciu udziałów Spółki cypryjskiej przez Spółkę polską, udziały Spółki cypryjskiej zostaną umorzone przez Spółkę cypryjską w sposób będący odpowiednikiem polskiego umorzenia automatycznego. Na skutek umorzenia uprzywilejowanych udziałów umarzalnych, Spółka cypryjska, wypłaci na rzecz Spółki polskiej wynagrodzenie z tytułu umorzonych udziałów w kwocie odpowiadającej ich wartości rynkowej na dzień umorzenia, określonej w uchwale zarządu Spółki cypryjskiej, podjętej w przedmiocie umorzenia uprzywilejowanych udziałów umarzalnych.

W kontekście przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego postawiono następujące pytania.

1. Czy Spółka polska będzie uprawniona do zmniejszenia kwoty przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanego w związku z umorzeniem udziałów w Spółce cypryjskiej o wysokość poniesionych przez Spółkę polską wydatków (cenę sprzedaży) na nabycie powyższych udziałów.

2. Kto jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od dochodu uzyskanego przez Spółkę polską z tytułu wynagrodzenia otrzymanego z tytułu umorzenia uprzywilejowanych udziałów umarzalnych Spółki cypryjskiej.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpoznana odrębnie.

W ocenie Wnioskodawcy, podatek dochodowy od dochodu uzyskanego przez polską spółkę kapitałową m.in. z tytułu umorzenia posiadanych przez nią udziałów, uiszczany jest przez podmiot dokonujący wypłaty na rzecz polskiej spółki kapitałowej z tego tytułu. Stanowi o tym art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który w ust. 1 wskazuje, że osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1 tej ustawy, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. W ocenie Wnioskodawcy w tym przypadku płatnikiem tym powinna być Spółka cypryjska, która jednak jako podmiot zagraniczny nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych w polskich organach podatkowych, a co za tym idzie nie ma ona obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu z udziału w zyskach spółki, uzyskanego przez Spółkę polską. W przedmiotowej sytuacji należny zryczałtowany podatek dochodowy powinien zatem zostać uiszczony przez Wnioskodawcę i wykazany przez niego w deklaracji CIT-8, która powinna zostać złożona w urzędzie skarbowym do końca trzeciego miesiąca następnego roku.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 24 kwietnia 2013 r. (nr IBPBII/2/423-6/13/JG).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851) - dalej: Ustawa, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Jednakże od należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zauważyć należy, że adresatem wskazanego przepisu są podmioty wypłacające należności, o których mowa m.in. w art. 22 ust. 1 Ustawy. Przy czym zauważyć należy, że zgodnie art. 3 ust. 1 Ustawy, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Stosownie natomiast do brzmienia art. 3 ust. 2 Ustawy, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższego wynika, że Ustawa swoim zakresem obejmuje podmioty, które są podatnikami i uzyskują dochody na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przedmiotowej sprawie Spółka otrzyma wynagrodzenie od podmiotu który ma swoją siedzibę na Cyprze, tym samym w odniesieniu do takiej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 26 ust. 1 Ustawy, który dotyczy dochodów, których źródło mieści się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie zaś dochodów uzyskiwanych przez podmiot, mający swoją siedzibę na ww. terytorium.

Prawidłowe jest zatem stanowisko Spółki wedle którego spółka cypryjska nie będzie zobowiązana na gruncie przepisów Ustawy do pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłacanego wynagrodzenia w związku z umorzeniem udziałów posiadanych przez Spółkę. Podkreślić należy, że obowiązek obliczenia i zapłaty podatku będzie obciążał Spółkę, przy czym nie oznacza to, że Spółka będzie występować w przedmiotowej sprawie w roli płatnika podatku. W omawianej sprawie Spółka jest bowiem podatnikiem, który jest zobowiązany do uiszczenia podatku oraz wykazania uzyskanego dochodu w zeznaniu podatkowym CIT-8.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie obowiązków podatkowych Spółki, w zakresie wynikającym z wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl