ITPB3/423-140b/08/DK - Wpływ rabatów udzielonych pracownikom na przychody spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-140b/08/DK Wpływ rabatów udzielonych pracownikom na przychody spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wpływu udzielonych rabatów pracownikom na przychody Spółki w związku z brzmieniem art. 11 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wpływu udzielonych rabatów pracownikom na przychody Spółki w związku z brzmieniem art. 11 ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej paliwa i wchodzi w skład grupy kapitałowej. Spółka planuje wprowadzić program rabatowy adresowany m.in. do pracowników Spółki, pracowników innych spółek tworzących grupę kapitałową, pracowników podmiotów będących kontrahentami Spółki, a także do innych osób fizycznych (niebędących pracownikami Spółki, ani innych spółek tworzących grupę kapitałową) - określanych łącznie jako uczestnicy. Program opierać się będzie o system kart paliwowych.

W ramach programu uczestnicy będą uprawnieni do:

*

otrzymania rabatu na zakup paliwa oraz usługi myjni w sieci stacji paliwowych Spółki (w tym także stacji partnerskich) w granicach indywidualnie przyznanych limitów wartościowych. Rabat w przypadku paliwa będzie wynosił 10 gr (co przy aktualnych cenach paliwa stanowi około 2%), natomiast w przypadku usług myjni do 10%. Rabat będzie kalkulowany od aktualnie obowiązującej ceny detalicznej;

*

odroczenia terminu płatności za nabyte towary i usługi na nie więcej niż 2 miesiące.

Rozliczenie transakcji realizowanych przez uczestników będzie dokonywane przez Spółkę, która na podstawie indywidualnych raportów o wartości transakcji dokonanych w danym miesiącu, wystawi uczestnikom odpowiednie faktury VAT.

Główne przyczyny wprowadzenia programu to m.in.:

*

racjonalnie zakładana większa lojalność uczestników uprawnionych do rabatu w porównaniu do przeciętnego konsumenta - premią za większą lojalność i w związku z tym większy oczekiwany wolumen obrotu jest rabat;

*

lojalność uczestników powinna spowodować zwiększenie obrotów Spółki, a tym samym wzrost generowanych przez Spółkę zysków, wstępne badania prowadzone przez Spółkę (na obecnym etapie na próbce złożonej wyłącznie z pracowników Spółki) wskazują, że około 70% potencjalnych uczestników w przypadku otrzymania rabatu będzie tankowało wyłącznie na stacjach Spółki, podczas gdy obecnie wyłącznie na stacjach Spółki tankuje około 20% próbki - daje to racjonalne podstawy do prognozowania wzrostu obrotów Spółki, a przy osiąganych przez Spółkę marżach pomniejszonych o udzielony rabat (niższy od niejednokrotnie udzielanego innym klientom Spółki) także do zakładania wzrostu zysku Spółki;

*

w związku z pozyskaniem grup lojalnych klientów ograniczenie kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z pozyskiwaniem nowych klientów i utrzymaniem istniejących klientów;

*

ograniczenie ponoszonych przez Spółkę nakładów związanych z promocją i reklamą w celu zachęcenia określonej grupy indywidualnych konsumentów do realizacji zakupów na stacjach Spółki;

*

możliwość dokładniejszego planowania budżetu sprzedaży oraz prognozowania zysków dzięki dostępowi do lepszej i dokładniejszej informacji o nabywcach i ich preferencjach.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy fakt, że Spółka oraz uczestnicy będący pracownikami Spółki spełniają przesłanki do uznania ich za podmioty powiązane w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwagi na istniejący stosunek pracy) powoduje, że dochody Spółki powinny być ustalane bez uwzględniania istnienia takich powiązań, tj. przychód Spółki powinna stanowić cena towarów i usług bez uwzględnienia rabatu...

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo istniejących powiązań pomiędzy Spółką oraz uczestnikami będącymi pracownikami Spółki, nie ma podstawy do ustalania dochodów Spółki bez uwzględnienia istnienia takich powiązań - tj. przychód Spółki powinna stanowić cena towarów i usług z uwzględnieniem rabatu, gdyż wszyscy uczestnicy programu uprawnieni są do nabywania towarów i usług po obniżonej cenie, stosowanej zarówno wobec pracowników Spółki, jak i podmiotów niepowiązanych ze Spółką. Uwzględniając powyższe, należy konsekwentnie uznać, że skoro warunki oferowane przez Spółkę podmiotom powiązanym (pracownikom) w ramach programu są identyczne, jak w przypadku zwierania transakcji z podmiotami niepowiązanymi (np. pracownikami Grupy A. S.A. oraz jej spółek zależnych, a także pracownikami kontrahentów Spółki), to nie są spełnione przesłanki do określania dochodów Spółki z tytułu transakcji realizowanych w odniesieniu do uczestników będących pracownikami Spółki w oparciu o dyspozycję art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jeżeli:

*

podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

*

osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

*

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów

*

i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Zgodnie z art. 11 ust. 4 powołanej ustawy przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

*

podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo

*

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

Stosownie natomiast do art. 11 ust. 5 ww. ustawy przepisy ust. 4 stosuje się również do powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łączy funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach.

Z powyższego wynika, iż pomiędzy Spółką a jej pracownikami zachodzi zależność, o której mowa w art. 11, tj. są podmiotami powiązanymi w rozumieniu cytowanego przepisu.

Tym niemniej należy wskazać, iż program rabatowy, opisywany przez Spółkę we wniosku odnosi się także do innych podmiotów, które nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu ww. przepisu. Ponadto z istoty programu rabatowego wynika, iż stanowi on zorganizowaną akcję marketingową Spółki mającą na celu zwiększenie obrotów, oraz pozyskanie grupy stałych klientów.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy wskazać, iż o ile program rabatowy będzie skierowany nie tylko do grupy klientów Spółki, mieszczących się w kategorii podmiotów powiązanych określonych w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wartość rabatów udzielanych pracownikom Spółki nie będzie odbiegać od wartości rabatów udzielanych innym klientom Spółki w ramach tego samego programu i innych form sprzedaży promocyjnych skierowanych do tego samego rodzaju klientów, wówczas art. 11 powołanej ustawy nie znajdzie zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl