ITPB3/423-14/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-14/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowych skutków związanych z zawarciem umowy przeniesienia własności lokalu użytkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2009 r. wpłynął, uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2009 r., wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowych skutków związanych z zawarciem umowy przeniesienia własności lokalu użytkowego, którego najemcą była Jednostka.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny.

Jednostka aktem notarialnym nabyła od spółdzielni mieszkaniowej prawo własności lokalu użytkowego wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej oraz w prawie wieczystego użytkowania gruntu. Nabycie nastąpiło w oparciu o treść art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 30 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 973), mówiącym, że na pisemne żądanie najemcy lokalu użytkowego, który poniósł w pełni koszt budowy tego lokalu, albo ponieśli je jego poprzednicy prawni, spółdzielnia jest zobowiązana zawrzeć z tą osobą umowę przeniesienia własności tego lokalu po dokonaniu przez najemcę spłaty z tytułu udziału w nieruchomości wspólnej oraz spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu.

Poprzednik prawny poniósł w pełni koszty budowy tego lokalu użytkowego, a od 1974 r. do dnia nabycia Jednostka była nieprzerwanie jego najemcą. Fakt ten wynika z dokumentów znajdujących się w spółdzielni, między innymi z wyroku sądowego potwierdzającego wartość poniesionych przez nas nakładów na ww. lokal w kwocie 596 606 zł co po denominacji stanowi kwotę 59 66 zł. Wartość kosztów budowy poniesionych przez poprzednika prawnego nie widnieje w ewidencji księgowej Spółdzielni.

Wnioskodawca dokonał również spłaty z tytułu udziału w nieruchomości wspólnej oraz nie posiada zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu.

Ponieważ w akcie notarialnym nie określono wartości nabytego lokalu użytkowego, a wycena środków trwałych i nieruchomości powinna odzwierciedlać prawdziwy stan majątku spółdzielni (wartość godziwa - ustawa o rachunkowości), Jednostka wprowadziła do ewidencji księgowej środków trwałych lokal użytkowy w wartości rynkowej zgodnie z dokonaną wyceną z dnia nabycia, powiększoną o koszty aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona sytuacja prawna związana z nabyciem lokalu użytkowego nie stwarza przesłanek do określenia przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego nabycia rzeczy lub praw, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do przedstawionego pytania Wnioskodawca stwierdził, że jego zdaniem w myśl przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, brak jest przesłanek do określenia przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego nabycia rzeczy lub praw, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wartość rynkowa nabytego lokalu użytkowego nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Operacja ta powinna być neutralna dla Spółdzielni, jako jednostki nabywającej własność lokalu użytkowego, pod względem podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie otrzymała ona nieodpłatnie z tego tytułu przysporzenia majątkowego. Powyższe stwierdzenie Wnioskodawca wywodzi ponieważ:

* jego poprzednik prawny poniósł w pełni koszty budowy tego lokalu,

* dokonał spłaty z tytułu udziału w nieruchomości wspólnej,

* zarówno przed jak i po przejęciu prawa własności Spółdzielnia korzystała z lokalu użytkowego i pod tym względem nie miało miejsca "użytkowe przysporzenie".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl