ITPB3/423-139/14/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-139/14/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie stosowania art. 17 ust. 1 pkt 20 tejże ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie stosowania art. 17 ust. 1 pkt 20 tejże ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Firma X Spółka Akcyjna rozpoczęła działalność jako Narodowy Fundusz inwestycyjny X. Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 30 marca 2012 r. o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 596) dokonano zmiany firmy wykreślając oznaczenie "Narodowy Fundusz Inwestycyjny" oraz skrót "NFI". Siedziba spółki znajduje się przy ul. XY w X.

Organem uprawnionym do reprezentacji podmiotu, który sprawuje jednoosobowy zarząd jest Prezes Zarządu.

Przedmiotem działalności Spółki jest pozostała finansowa działalność usługowa gdzie indziej niesklasyfikowana z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (64.99.7), pozostałe pośrednictwa pieniężne (64.19.Z), pozostałe formy udzielania kredytów (64.92.Z) oraz pozostałe typy działalności uwidocznione w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy w X, Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek dotyczy wydania opinii na temat stanu prawnego zwolnienia podatkowego związanego z narodowymi funduszami inwestycyjnymi w zakresie dochodów pochodzących z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych oraz dochodów pochodzących ze sprzedaży udziałów lub akcji spółek mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej w obecnym roku podatkowym X S.A., tj. od 1 stycznia 2013 r. do 30 listopada 2014 r. Zgodnie z pismem z dnia 18 stycznia 2013 r. Zarządu Spółki NFI X S.A. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Y rok bieżący obrotowy spółki trwa 23 miesiące, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 30 listopada 2014 r., a następny będzie trwać 12 miesięcy, tj. od dnia 1 grudnia danego roku kalendarzowego do dnia 30 listopada kolejnego.

Jak wskazuje art. 14 ustawy z dnia 30 marca 2012 r. o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach Inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz o zmianie niektórych innych ustaw oraz przytaczany w niej art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2012 r., stosuje się zwolnienie do uzyskanych do dnia 31 grudnia 2013 r. dochodów pochodzących z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych oraz do dochodów ze sprzedaży udziałów lub akcji spółek mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nabytych lub do których prawo zostało ustalone przed dniem wejścia w życie tejże ustawy, tj. 1 stycznia 2013 r.

Ustawa wskazuje także (art. 14 pkt 3), że okres zwolnienia podatkowego ulega przedłużeniu do końca przyjętego roku podatkowego rozpoczętego przed dniem 1 stycznia 2013 r.

W roku podatkowym od 1 stycznia 2013 r. do 30 listopada 2014 r. spółka generuje przychody, z dywidend i innych tytułów udziału w zyskach osób prawnych oraz pochodzące ze sprzedaży udziałów lub akcji spółek, które nabyła lub do których prawo zostało ustalone przed dniem wejścia w życie tejże ustawy, tj. przed 1 stycznia 2013 r. jak i po upływie tego terminu.

W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego postawiono następujące pytanie.

Czy można zastosować zwolnienie podatkowe w stosunku do dochodów pochodzących z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych oraz dochodów pochodzących ze sprzedaży udziałów lub akcji spółek mających siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, nabytych lub do których prawo zostało ustalone w tymże roku podatkowym X S.A. tj. od 1 stycznia 2013 r. do 30 listopada 2014 r.

Zdaniem zarządu X S.A. wszystkie dochody spółki nabyte lub do których prawo zostało ustalone w całym bieżącym roku podatkowym spółki, tj. od 1 stycznia 2013 r. do 30 listopada 2014 r. (zakup i sprzedaż akcji), jak gwarantuje art. 14 pkt 3 ustawy z dnia 30 marca 2012 r. o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz o zmianie niektórych innych ustaw, nie są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, a jedynie nabyte przed wejściem w życie ustawy z dnia 30 marca 2012 r.

X S.A. jest podatnikiem, u którego rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy, okres zwolnienia podatkowego ulega zatem przedłużeniu do końca przyjętego roku podatkowego rozpoczętego przed dniem 1 stycznia 2014 r., tj. od 1 stycznia 2013 r. do dnia 30 listopada 2014 r. dotyczy on jednak praw nabytych przed rozpoczęciem tego roku podatkowego a nie w trakcie jego trwania.

Natomiast dochody, do których prawo zostało ustalone po upływie bieżącego roku podatkowego, tj. od dnia 1 grudnia 2014 r. podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 30 marca 2012 r. o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz o zmianie niektórych innych ustaw (dalej: Ustawa zmieniająca, uchylono z dniem 1 stycznia 2013 r. art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

W rezultacie zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przestało obowiązywać.

Dokonując uchylenia przedmiotowego przepisu ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie przepisu przejściowego, który szczegółowo odnosi się do sytuacji związanych z wygaszeniem zwolnienia zawartego w tym przepisie.

W art. 14 ust. 1-3 Ustawy zmieniającej wskazano, że:

1. Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy wymienionej w art. 3, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2012 r., stosuje się do uzyskanych do dnia 31 grudnia 2013 r. dochodów podatników, utworzonych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, ze sprzedaży udziałów lub akcji spółek mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

2. Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy wymienionej w art. 3, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2012 r., stosuje się do dochodów podatników, utworzonych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pochodzących z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do których prawo zostało ustalone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

3. W przypadku podatników, o których mowa w ust. 1, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy, okres wskazany w ust. 1 ulega przedłużeniu do końca przyjętego przez nich roku podatkowego rozpoczętego przed dniem 1 stycznia 2014 r.

Ze stanu faktycznego wniosku wynika, że Spółka jest podmiotem utworzonym na podstawie art. 3 ust. 1 z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. z 1993 r. Nr 44, poz. 202 z późn. zm.), jej rok podatkowy rozpoczął się 1 stycznia 2013 r. a skończy się 30 listopada 2014 r. W konsekwencji w odniesieniu do Spółki zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 3 Ustawy zmieniającej, na podstawie którego termin wygaśnięcia zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych upływa z końcem przyjętego roku podatkowego, w przedstawionej sytuacji będzie to 30 listopada 2014 r.

Podkreślić należy, że omawiane zwolnienie będzie dotyczyło zatem dochodów uzyskanych do dnia 30 listopada 2014 r. z dywidend, innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jak również ze sprzedaży udziałów lub akcji - spółek mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - do których prawo zostało ustalone, lub które zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2013 r. Natomiast dochody uzyskane ze sprzedaży udziałów i akcji spółek, lub dochody z dywidend oraz innych tytułów uprawniających do udziału w zyskach osób prawnych do których prawa zostały nabyte po 1 stycznia 2013 r. nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując należy wskazać, że stanowisko Spółki jest prawidłowe. Przy czym podkreślić należy, że poza dochodami, do których prawo zostało ustalone po upływie bieżącego roku podatkowego Spółki, tj. od dnia 1 grudnia 2014 r., opodatkowaniu podlegają również dochody uzyskane przez Spółkę w trakcie przyjętego roku podatkowego, tj. w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 30 listopada 2014 r. jeżeli dotyczą one praw nabytych po wejściu w życie Ustawy zmieniającej. Tym samym w kontekście przedstawionego we wniosku zagadnienia nie można zatem potwierdzić, tezy zgodnie z którą opodatkowanie uzyskiwanych dochodów ogranicza się wyłącznie do okresu następującego po zakończeniu przyjętego roku podatkowego Spółki. Biorąc pod uwagę fakt, że nabyto udziały lub akcje, bądź ustalono określone prawa do dywidend i innych tytułów udziału w zyskach osób prawnych również po wejściu w życie Ustawy zmieniającej - co wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zdarzeniu przyszłym - dochody z nich uzyskane w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 30 listopada 2014 r. nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Końcowo zauważyć należy, że błędne określenie jednostek redakcyjnych art. 14 Ustawy zmieniającej, nie miało wpływu na merytoryczną ocenę przedstawionego przez Spółkę stanowiska w sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl