ITPB3/423-11b/13/DK - Przychód z nieodpłatnych świadczeń przy wykupie przedmiotów leasingu po cenie ustalonej w pierwotnych umowach.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-11b/13/DK Przychód z nieodpłatnych świadczeń przy wykupie przedmiotów leasingu po cenie ustalonej w pierwotnych umowach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej wystąpienia po stronie Spółki nieodpłatnego świadczenia w związku z wykupem przedmiotu leasingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej wystąpienia po stronie Spółki nieodpłatnego świadczenia w związku z wykupem przedmiotu leasingu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Firma Produkcyjno-Handlowa X (dalej: Firma) zamierza wnieść swoje przedsiębiorstwo aportem do zarejestrowanej w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu XY r. spółki Z SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (dalej: Spółka), tj. Wnioskodawcy niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w zamian za udziały, przy czym wniesienie aportu (tekst jedn.: podpisanie umowy przeniesienia przedsiębiorstwa) ma nastąpić w 2013 r. W skład przejmowanego przedsiębiorstwa wchodzą m.in. prawa i obowiązki z umów leasingu operacyjnego, których przedmiotem są rzeczy ruchome (samochody, maszyny itp.). Pierwotne umowy leasingowe zawarte zostały na czas oznaczony, który stanowi ponad 40% normatywnego okresu amortyzacji przedmiotów leasingu, a jednocześnie suma ustalonych opłat w umowach leasingu, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej rzeczy ruchomych, będących przedmiotem umowy leasingu. Po wniesieniu aportu Spółka wstąpi w miejsce dotychczasowego korzystającego i stanie się stroną umów leasingu (aneksy lub cesje w zależności od firmy leasingowej). Leasingodawcy wyrażają zgodę na aneksy lub cesje (w zależności od firmy leasingowej) a aneksy lub cesje nie wprowadzą do umów jakichkolwiek innych zmian, poza formalną zmianą strony korzystającej. Okres, jaki pozostanie do końca obowiązywania umowy po zmianie korzystającego będzie w przypadku określonych umów krótszy niż 40% normatywnego okresu amortyzacji.

Wszystkie umowy leasingu zawarte zostały przed dniem 1 stycznia 2013 r.

W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego sformułowano następujące pytania.

1.

Czy po wniesieniu przedsiębiorstwa Firmy aportem w zamian za udziały do Spółki (tekst jedn.: podpisaniu umowy przeniesienia przedsiębiorstwa) oraz po przejęciu przez Spółkę umów leasingu zawartych wcześniej przez Firmę, tj. zawarciu aneksów lub cesji do umów leasingu, z mocy których nastąpi wstąpienie w miejsce dotychczasowego korzystającego (Firmy) - nowego podmiotu (Spółki), Spółka będzie mogła traktować ponoszone przez nią opłaty ustalone w umowach leasingu, jako koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy przy wykupie przedmiotów leasingu po cenie ustalonej w pierwotnych umowach nie dojdzie do uzyskania przez Spółkę nieodpłatnego świadczenia.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie w zakresie pytania pierwszego sprawa zostanie rozpoznana odrębnie.

We własnym stanowisku w sprawie w zakresie pytania drugiego Spółka wskazała, że przy wykupie przedmiotu leasingu po cenie ustalonej w pierwotnych umowach nie dojdzie do uzyskania przez Spółkę nieodpłatnego świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Podstawową cechą nieodpłatnego świadczenia jest brak świadczenia wzajemnego od jednej ze stron umowy, w tym wypadku Spółki, w zamian za uzyskane od drugiej strony umowy przysporzenie. W przedmiotowej sprawie do powstania nieodpłatnego świadczenia nie dojdzie, gdyż Spółka będzie musiała zapłacić określoną w umowie cenę za przejmowane przedmioty leasingu.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, na możliwość wystąpienia po stronie Spółki w związku z przeprowadzoną transakcją przychodu z tytułu świadczenia częściowo odpłatnego, jednakże z uwagi na zakres wniosku, jak i ramy postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego przedmiotowe rozstrzygnięcie nie odnosi się do tej kwestii.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl