ITPB3/423-110/07/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB3/423-110/07/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia od podatku dochodowego, z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2007 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia od podatku dochodowego, z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka podjęła działania inwestycyjne zmierzające do budowy fabryki papieru na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej - w G. (SSE). Ponieważ Spółka, jako podmiot powołany niedawno i znajdujący się w fazie organizowania swojego przedsiębiorstwa, nie zdołałaby uzyskać w krótkim czasie środków na finansowania zakupu maszyny sfinalizowanie tejże transakcji dokonała we własnym imieniu i na własny rachunek "spółka-matka", która obecnie jest właścicielem niezmontowanej jeszcze maszyny. "Spółka-matka" prowadzi także i finansuje, we własnym imieniu oraz na własny rachunek, docelowo jednak dla podatnika, prace przygotowawcze i realizacyjne w zakresie przedmiotowej inwestycji, tj. projektowanie fabryki i technologii produkcji, przygotowanie terenu inwestycji, faktyczne i prawne czynności związane z budową fabryki. "Spółka-matka" oraz działające na jej rzecz firmy wykonawcze i instalacyjne zatrudniają na terenie budowy przyszłej fabryki pracowników biorących udział w procesie inwestycyjnym.

Zgodnie z zamiarem obu podmiotów, po uzyskaniu przez Spółkę zezwolenia na inwestycje w specjalnej strefie ekonomicznej oraz koniecznego finansowania zewnętrznego, "spółka-matka" odsprzeda podatnikowi prowadzone inwestycje toku, obejmujące budowane obiekty, a także maszynę, za równowartość poniesionych kosztów.

Wnioskodawca wskazał, że istnieje możliwość, po uzyskaniu zezwolenia na inwestycję w strefie, iż zatrudni niektórych pracowników "spółki-matki" oraz firm wykonawczych. Powyższy sposób prowadzenia przedsięwzięcia inwestycyjnego wynika z faktu, iż do chwili obecnej Spółka nie posiada formalnie statusu inwestora w SSE. Miejsce, gdzie prowadzona jest inwestycja podlegać będzie włączeniu do strefy, bowiem projekt stosownego rozporządzenia został zaakceptowany przez Radę Ministrów i oczekuje obecnie na podpis Prezesa Rady Ministrów.

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:

Czy do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwalifikują się wydatki związane z utworzeniem przez nią nowych miejsc pracy, w odniesieniu do pracowników zatrudnionych obecnie przez firmy prowadzące inwestycje, którzy to pracownicy zostaną zatrudnieni przez podatnika na terenie strefy - już po uzyskaniu przez Spółkę zezwolenia na inwestycję w specjalnej strefie ekonomicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do udzielanej pomocy publicznej z tytułu tworzenia miejsc pracy, ulga w tym zakresie związana jest z faktycznym utworzeniem i utrzymaniem miejsc pracy na terenie inwestycji, dlatego też od chwili uzyskania statusu inwestora w SSE, podatnikowi będzie przysługiwać ulga w odniesieniu do pracowników zatrudnionych po uzyskaniu zezwolenia, niezależnie od podmiotu, który wcześniej ich zatrudniał oraz miejsca faktycznego wykonywania przez nich pracy w ramach poprzedniego zatrudnienia.

W kontekście powyższych działań - zdaniem podatnika - nie mają znaczenia kapitałowe powiązania pomiędzy spółkami. Również tymczasowa tożsamość miejsca zatrudnienia osób u poprzedniego pracodawcy oraz Wnioskodawcy nie będą miały w tej sprawie znaczenia dla prawidłowości skorzystania z ulgi związanej z tworzeniem miejsc pracy. Do tej pory pracownicy są zatrudnieni dla potrzeb prowadzonej przez "spółką-matkę" inwestycji, Wnioskodawca zaś zatrudni niektórych z nich, w sposób trwały, na terenie strefy.

Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podkreślić należy, że zasady oraz zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274) oraz właściwych dla każdej ze stref rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Radę Ministrów.

Zgodnie z art. 12 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady zwolnienia dochodów osób prawnych z działalności gospodarczej określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 4 ust. 1 i art. 5a ust. 1 powołanej ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wydane zostały przepisy wykonawcze do ustawy, tj. m.in. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 228, poz. 1667 z późn. zm.).

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej po uzyskaniu zezwolenia, które określi szczegółowy przedmiot działalności.

Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefie ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

* kosztów nowej inwestycji lub

* tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Wysokość maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określają przepisy § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, przy czym są one ustalane procentowo w stosunku do inwestycji realizowanych na wskazanych obszarach.

Odnosząc się do możliwości uzyskania pomocy w postaci zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy wskazać należy, że - zgodnie § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia - zwolnienie to przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6.

W tym ostatnim przepisie prawodawca określił, że przez nowo zatrudnionych pracowników należy rozumieć liczbę pracowników zatrudnionych po dniu uzyskania zezwolenia, w związku z realizacją nowej inwestycji, jednak nie później niż w okresie 3 lat od zakończenia inwestycji, a każde miejsce pracy jest utrzymane przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres co najmniej 3 lat. Liczba pracowników oznacza pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie roku wraz z pracownikami zatrudnionymi w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz pracownikami sezonowymi, w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy (§ 3 ust. 6 cyt. rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia utworzenie nowych miejsc pracy oznacza przyrost netto miejsc pracy w danym przedsiębiorstwie w związku z realizacją nowej inwestycji w stosunku do średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy przed dniem uzyskania zezwolenia.

Ponadto wskazać należy, że w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2 § 5, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 2a cytowanego rozporządzenia).

Reasumując, w świetle cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż minimalną ilość nowych miejsc pracy w związku z działalnością gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa zezwolenie. Poniesione, po uzyskaniu zezwolenia, koszty pracownicze związane z nowymi stanowiskami pracy (to jest m.in. wynagrodzenie oraz składki na ubezpieczenie społeczne) - przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach rozporządzenia oraz w treści zezwolenia - uprawniają do korzystania z pomocy do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej.

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Spółkę stanowisko w kwestii zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej w związku z planowanym poniesieniem, na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wydatków kwalifikujących do objęcia pomocą publiczną z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87 - 100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl