ITPB2/436-98b/11/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-98b/11/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zniesienia współwłasności nieruchomości po likwidacji spółki cywilnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zniesienia współwłasności nieruchomości po likwidacji spółki cywilnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan wspólnie z innymi osobami działalność rolniczą (gospodarstwo rolne) na podstawie umowy spółki prawa cywilnego. Wspólnicy prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, niezajmujące się działami specjalnymi produkcji rolnej. Wspólnicy poza prowadzoną działalnością rolniczą nie prowadzą innej działalności gospodarczej (niepodlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej). Wnioskodawca zamierza wystąpić ze spółki lub wspólnie z pozostałymi wspólnikami rozwiązać umowę spółki cywilnej. Spółka jest właścicielem na zasadzie wspólności łącznej wielu nieruchomości, które nabyto podczas trwania umowy. W przypadku rozwiązania spółki cywilnej wspólnicy otrzymają zwrot wniesionych wkładów, a powstała w chwili rozwiązania spółki współwłasność nieruchomości oraz rzeczy ruchomych zostanie zniesiona przez przyznanie wyłącznego prawa własności do poszczególnych nieruchomości na rzecz każdego ze wspólników, stosownie do wysokości posiadanych przez nich udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku nabycia przez podatnika (wspólnika występującego ze spółki) własności nieruchomości od spółki cywilnej, której był wspólnikiem, w celu zwolnienia się spółki z długu, polegającego na zapłacie, stosownie do art. 871 § 2 Kodeksu cywilnego w pieniądzu takiej wartości wspólnego majątku pozostałego po odliczeniu wartości wkładów wszystkich wspólników, jaka odpowiada stosunkowi, w którym występujący wspólnik uczestniczył w zyskach spółki, wystąpi obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, w sytuacji, gdy nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne nabywcy.

2.

Czy w przypadku zniesienia współwłasności po likwidacji spółki cywilnej, poprzez przyznanie na własność wspólnika własności nieruchomości, które stanowią gospodarstwo rolne, wystąpi obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie drugie. W zakresie pytania pierwszego wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku likwidacji spółki cywilnej, nabycie gruntów, tworzących gospodarstwo rolne oraz innych składników majątkowych otrzymanych w wyniku zniesienia współwłasności, bez spłat i dopłat, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) podatkowi temu podlegają:

1.

następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki;

2.

zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;

3.

orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Dyspozycja zawarta w art. 1 ust. 2 pkt 2 przedmiotowej ustawy stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o czynnościach cywilnoprawnych, przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do przedmiotów opodatkowania określonych w ust. 1 pkt 2 i 3.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikację pod względem prawnym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest jednym ze wspólników spółki cywilnej. Wspólnicy tej spółki planują rozwiązać umowę spółki oraz dokonać zniesienia współwłasności nieruchomości wykorzystywanych w działalności spółki, do których wspólnikom przysługiwała współwłasność łączna, poprzez przyznanie wyłącznego prawa własności do poszczególnych nieruchomości na rzecz każdego ze wspólników stosownie do wysokości posiadanych przez nich udziałów, bez obowiązku spłat i dopłat.

Zgodnie z art. 875 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) od chwili rozwiązania spółki stosuje się odpowiednio do wspólnego majątku wspólników przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych z zachowaniem przepisów poniższych. Z § 2 ww. przepisu wynika, że z majątku pozostałego po zapłaceniu długów spółki zwraca się wspólnikom ich wkłady, stosując odpowiednio przepisy o zwrocie wkładów w razie wystąpienia wspólnika ze spółki. Z kolei § 3 stanowi, że pozostałą nadwyżkę wspólnego majątku dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczyli w zyskach spółki.

Mając na uwadze obowiązujące uregulowania stwierdzić należy, że opisana we wniosku czynność nieodpłatnego zniesienia współwłasności nieruchomości w następstwie likwidacji spółki cywilnej, nie jest objęta dyspozycją art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wobec powyższego bezprzedmiotowe jest rozstrzyganie w kwestii zastosowania do opisanej we wniosku czynności zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl