ITPB2/436-93/09/TJ - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy o dział spadku w części dotyczącej spłat lub dopłat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-93/09/TJ Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy o dział spadku w części dotyczącej spłat lub dopłat.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 12 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem w dniu 26 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy o dział spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 26 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy o dział spadku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie dziedziczenia ustawowego po zmarłym w dniu 19 marca 2001 r. Marianie K., spadek nabyły jego żona oraz dwie córki, w tym Wnioskodawczyni, każda po 1/3 spadku. Postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku wydane zostało 15 maja 2001 r., po czym Spadkobierczynie wystąpiły o ustalenie wysokości podatku od spadków i darowizn. Przedmiotem spadku była połowa spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu o wartości 60 000 zł, połowa garażu o wartości 6.000 zł, rekompensata z tytułu okresowego niepodwyższenia płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent w kwocie 3.075 zł oraz połowa oszczędności ulokowanych na kontach bankowych w wysokości 104.391 zł.

W dniu 12 grudnia 2001 r. wydane zostały dla każdego ze spadkobierców decyzje ustalające wysokość podatku od spadków i darowizn. Ustalony podatek zapłacony został przez spadkobierczynie w dniu 28 grudnia 2001 r., co potwierdzone zostało stosownymi zaświadczeniami, wydanymi przez urząd skarbowy.

W dniu 18 czerwca 2003 r. spadkobierczynie dokonały, w formie aktu notarialnego, działu spadku i zniesienia wspólności połowy spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Podział ten odbył się bez żadnych spłat i dopłat. Natomiast pochodzącymi ze spadku środkami pieniężnymi w kwocie 104.391 zł, od czasu śmierci spadkodawcy, za zgodą pozostałych spadkobierców, zarządzała Wnioskodawczyni. Cały czas były one zgromadzone na rachunkach bankowych. W dniu 4 grudnia 2008 r. dokonano nieodpłatnego działu spadku i skwitowania z zarządu.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy, w związku z faktem, że podatek od spadków i darowizn, ustalony został w decyzjach właściwego urzędu skarbowego i zapłacony, a spadkobiercy mogli swobodnie dysponować przedmiotami i środkami pieniężnymi, które weszły w skład spadku, dokonanie czynności działu spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony, a spadkobiercy mogli swobodnie dysponować przedmiotami i środkami pieniężnymi, które weszły w skład spadku, dokonanie czynności działu spadku w tym zakresie nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450), w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., podatkowi temu podlegały następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, umowy pożyczki, umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy, umowy dożywocia, umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat, ustanowienie hipoteki, ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności, umowy depozytu nieprawidłowego oraz umowy spółki (akty założycielskie), a także zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wyżej wymienione.

Zawarty w przytoczonym przepisie katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że tylko czynności w nim wymienione mogą być przedmiotem tego podatku.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że dokonany pomiędzy spadkobiercami nieodpłatny dział spadku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, albowiem podatkowi temu podlegać może jedynie umowa o dział spadku i zniesienie współwłasności, w której występuje obowiązek dokonania spłat i dopłat.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl