ITPB2/436-82/12/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-82/12/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 16 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przedmiotu opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przedmiotu opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, będący osoba fizyczną i jednocześnie Projektodawcą zamierza realizować określony projekt lub pomysł w ramach funkcjonowania portalu internetowego, którego celem będzie pozyskiwanie od osób trzecich (Finansujących) środków finansowych na realizacje powyższych projektów przez podmioty, które nie mają na to środków finansowych (Projektodawców). Wspomniany portal internetowy jest obsługiwany przez podmiot trzeci (Operatora). Finansujący oraz Projektodawcy mogą być każdym podmiotem prawa cywilnego, prowadzącym lub nie prowadzącym działalności gospodarczej. Projekty (pomysły), o których mowa we wniosku nie będą realizowane w ramach działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie zawierał umowy sprzedaży towarów z Finansującym (świadczenia ekwiwalentne) za pośrednictwem portalu internetowego Operatora. Projektodawca będzie określał wysokość kwotową dofinansowania, które chciałby uzyskać oraz termin otrzymania dofinansowania. Finansujący będą mogli wpłacać dowolne kwoty na dany projekt, a wszelkie środki będą wpłacane na konto Operatora portalu internetowego. W przypadku zebrania wymaganej kwoty przez Projektodawcę środki będą przekazywane na jego rachunek, po potraceniu 5% kwoty jako zysku operatora, zaś Finansujący otrzymają od Projektodawców towar lub usługę, która będzie świadczeniem wzajemnym za wpłacane środki. Mogą wystąpić sytuacje, w których jedna ze stron będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak również takie, gdy jedna ze stron będzie z tego podatku zwolniona. Towary lub usługi będą z góry określone i podane do wiadomości na stronie portalu internetowego prowadzonego przez Operatora. W przypadku nie zebrania planowanej kwoty dofinansowania, wszystkie wpłaty będą zwracane do Finansujących bez dokonywania jakichkolwiek potrąceń. Operator nie będzie stroną umowy sprzedaży zawartej pomiędzy Finansującym a Projektodawcą, nie będzie również agentem ani pełnomocnikiem żadnej ze stron.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych:

Czy Projektodawca zobowiązany jest do płacenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ciąży na Nim obowiązek płacenia podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który stanowi, że obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Biorąc pod uwagę możliwość zawierania przez Projektodawców i Finansujących umów sprzedaży towarów, w roli kupującego występuje Finansujący a nie Projektodawca, a zatem zobowiązanym do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych będzie Finansujący. Zgodnie natomiast z art. 3 ww. ustawy obowiązek taki powstanie z chwila dokonania czynności cywilnoprawne, przy czym zwolnione z opodatkowania będą umowy sprzedaży rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł, co wynika z art. 9 pkt 6 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 przy umowie sprzedaży, podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów. Stosownie natomiast do art. 4 pkt 1 ustawy, w przypadku umowy sprzedaży obowiązek podatkowy ciąży na kupującym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, będący jednocześnie Projektodawcą, zamierza zawierać za pośrednictwem portalu internetowego, umowy sprzedaży. Przedmiotem ww. umów, będą towary stanowiące ekwiwalent za środki finansowe dostarczane przez Finansujących na realizację projektów (pomysłów) Wnioskodawcy. Nabywcami ww. towarów będą Finansujący. Może zdarzyć się tak, że jedna ze stron opisanej czynności będzie opodatkowana z tytułu jej dokonania podatkiem od towarów lub usług lub będzie z tego podatku zwolniona.

W związku z powyższym wskazać należy, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziane zostały sytuacje, w których dokonanie czynności co do zasady podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego. Jedna z taki sytuacji przewidziana została w art. 2 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Przepis ten ustanawia zasadę, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne podejmowane w ramach obrotu nieprofesjonalnego, natomiast obrót zawodowy (profesjonalny) objęty został podatkiem od towarów i usług. Z jego treści wynika zasada rozgraniczenia obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych od obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, jak również zasada wzajemnego wykluczenia tych obowiązków. Powyższe oznacza, że nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych te czynności cywilnoprawne, których dokonanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Zaznaczyć także należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedstawionej we wniosku sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu zawarcia opisanych w nim umów sprzedaży powstanie, jeżeli którakolwiek ze stron z tytułu ich zawarcia nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub nie będzie z tego podatku zwolniona. Niemniej jednak, stosownie do art. 4 pkt 1 ustawy, obowiązek ten nie będzie ciążył na Wnioskodawcy, jak zbywającym towary, a zatem nie będzie on zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu. Wskazać także należy, że zwolnienie, którym mowa w art. 9 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w myśl którego zwalnia się od podatku sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł znajdzie zastosowanie jedynie wówczas, gdy nie zajdą przesłanki do wyłączenia danej czynności spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przewidziane w art. 2 pkt 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl