ITPB2/436-44/13/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-44/13/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 26 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania organizacji pożytku publicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania organizacji pożytku publicznego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja - Wnioskodawca - będąca organizacją pożytku publicznego, zamierza dokonać zakupu nieruchomości, w której prowadzona będzie jej statutowa działalność, mająca charakter nieopodatkowany oraz nieodpłatny. Fundacja prowadzi również działalność odpłatną, jednak nie jest ona prowadzona w nieruchomości, będącej przedmiotem planowanego nabycia. Wnioskodawca nadmienia również, że nieruchomość ta przeznaczona jest również na siedzibę Fundacji, a tym samym prowadzona jest tam działalność administracyjna, która związana jest zarówno z działalnością odpłatną jak i nieodpłatną.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że nabyta nieruchomość będzie przeznaczona pod statutową działalność nieodpłatną to Fundacja korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymieniona w pkt 1 lit. a umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a w myśl art. 4 pkt 1 przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Podstawę opodatkowania stanowi stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 wartość rynkowa nabytych rzeczy i praw majątkowych, natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy stawka podatku, ze względu na przedmiot sprzedaży jakim jest nieruchomość wynosi 2%.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - Fundacja, będąca organizacją pożytku publicznego, zamierza dokonać zakupu nieruchomości, w której znajdować się będzie jej siedziba oraz prowadzona będzie działalność nieopodatkowana i nieodpłatna.

Odnosząc się do powyższego wyjaśnić należy, że co do zasady nabycie przez Fundację przedmiotowej nieruchomości w drodze umowy sprzedaży stanowić będzie czynność cywilnoprawną podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednakże, jak wynika z art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z zacytowanego przepisu wynika, że zwolnieniem podmiotowym określonym w tym przepisie objęte są organizacje w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, o ile:

1.

posiadają status organizacji pożytku publicznego oraz

2.

dokonują czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego.

Wyjaśnić przy tym należy, że za działalność nieodpłatną pożytku publicznego, stosownie do art. 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) uznać należy działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 tej ustawy, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

Z kolei jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego działalnością odpłatną pożytku publicznego jest:

1.

działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;

2.

sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że wobec okoliczności, iż Fundacja - organizacja pożytku publicznego, prowadzić będzie w nabytej nieruchomości działalność nieodpłatną, nie będzie ciążył na niej obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości. W omawianej sprawie spełniona zostanie bowiem dyspozycja art. 8 pkt 2a ustawy, a więc Fundacja korzystać będzie ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w tym przepisie. Przy czym dla powyższego rozstrzygnięcia bez znaczenia pozostaje fakt, iż w nabytej nieruchomości znajdować się będzie siedziba Fundacji, a więc prowadzona w niej będzie działalność administracyjna, obejmująca zarówno działalność odpłatną jak i nieodpłatną. W ocenie tut. organu działalności polegającej na zarządzaniu i administrowaniu nie można bowiem utożsamiać z działalnością odpłatną, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego, a więc za działalność w sferze zadań publicznych, za którą pobierane jest wynagrodzenie oraz działalność będącą sprzedażą towarów i usług, o których mowa w pkt 2 ww. przepisu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl