ITPB2/436-211/11/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-211/11/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 13 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania wniesienia aportu do spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania wniesienia aportu do spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem ze 100% udziałem Wnioskodawcy - Spółki z o.o. - któremu powierzyła świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej, polegającej na wykonywaniu zadania własnego gminy, dotyczącego zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie lokalnego, pasażerskiego transportu zbiorowego. W grudniu 2006 r. Gmina zakupiła autobusy miejskie, które w 75% sfinansowała ze środków unijnych, a w 25% ze środków własnych. W związku z tym, że Gmina nie prowadziła działalności opodatkowanej w zakresie transportu zbiorowego, nie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur za zakupione autobusy. Ponadto Gmina jako beneficjent środków UE nie mogła od razu przekazać Wnioskodawcy aportem przedmiotowych autobusów, ponieważ zgodnie z przepisami o funduszach UE musiała być ich właścicielem przez kolejne 5 lat. Mając na uwadze powyższe, w grudniu 2006 r. Gmina zawarła z Wnioskodawcą umowę użyczenia na okres 5 lat i na jej mocy przekazała przedmiotowe autobusy do używania. W grudniu 2011 r. upływa 5 letni termin obowiązywania tej umowy i Gmina zamierza wnieść aportem do Spółki przedmiotowe autobusy w zamian za udziały. Wartość rynkowa brutto autobusów według rzeczoznawcy wynosi 3 555 000 zł, co przekłada się 7110 udziałów.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych:

Czy wniesienie przez Gminę aportu na zwiększenie kapitału zakładowego spowoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązek złożenia deklaracji i zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał obowiązku wykazania w deklaracji p.c.c.-3 w poz. 46 podstawy opodatkowania, ponieważ skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego w trybie art. 9 pkt 11 lit. d ustawy, dlatego też nie będzie miał obowiązku złożenia deklaracji p.c.c.-3 i zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają:

1.

następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki;

2.

zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;

3.

orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie - stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany. Natomiast stosownie do ust. 5 pkt 2, w przypadku spółki kapitałowej, umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się

a.

rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b.

siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Pojęcie spółki kapitałowej wyjaśnione zostało w art. 1a pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którego treścią użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Z treści wniosku wynika, że Gmina, będąca 100% udziałowcem Wnioskodawcy - Spółki z o.o. - zamierza wnieść aport w postaci autobusów. Wnioskodawca jest spółką, której Gmina powierzyła świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej, polegającej na wykonywaniu zadania własnego gminy, dotyczącego zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie lokalnego, pasażerskiego transportu zbiorowego. Wartość aportu wyceniona została przez rzeczoznawcę na 3 555 000 zł, co przekłada się na 7110 udziałów.

Odnosząc się do tak przedstawionego zdarzenia przyszłego wyjaśnić należy, że wniesienie aportu do spółki jako czynność czysto techniczna, będąca następstwem zawarcia lub zmiany umowy spółki, jest czynnością wtórną do faktu zawarcia umowy spółki lub jej zmiany i jako czynność nie wymieniona w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych opodatkowaniem podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W związku z tym nie podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem.

Należy jednak wskazać, iż w przedstawionej we wniosku sytuacji opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co wynika z zacytowanego art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k w zw. z pkt 2 tego przepisu podlegać będzie zmiana umowy spółki kapitałowej. Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy, np. zmiana umowy spółki, zwolniona jest z opodatkowania tym podatkiem. Stosownie do art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż użyty w art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spójnik "i" stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tzn.:

1.

przedmiotem działalności spółki kapitałowej musi być świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i

2.

w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

We wniosku wskazano, że Gmina posiada 100% udziałów w Spółce z o.o. - Wnioskodawcy, oraz że spółka świadczy usługi użyteczności publicznej, zajmując się zaspokajaniem potrzeb mieszkańców w zakresie lokalnego, pasażerskiego transportu zbiorowego.

Powyższe sprawia, że w przedstawionej we wniosku sytuacji spełnione zostaną warunki do zastosowania analizowanego zwolnienia z opodatkowania, a więc na Spółce nie będzie ciążył obowiązek zgłoszenia czynności zmiany umowy spółki i opodatkowania jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl