ITPB2/436-21/14/DSZ - Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy dotyczącej nabycia autorskiego prawa majątkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-21/14/DSZ Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy dotyczącej nabycia autorskiego prawa majątkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 30 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy nabycia autorskiego prawa majątkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy nabycia autorskiego prawa majątkowego.

We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zamierza nabyć od współtwórców projektu wynalazczego posiadane przez nich autorskie prawa majątkowe do udziału w prawie własności przemysłowej do projektu wynalazczego za wynagrodzeniem. Projekt wynalazczy, który ma być przedmiotem umowy, jest utrwalonym wynikiem osobistej technicznej działalności twórczej zbywających i jest nowym, użytecznym rozwiązaniem o charakterze technicznym. Prawa do projektu wynalazczego przysługują wspólnie współtwórcom - osobom fizycznym - jako wspólność łączna, a każdemu ze współtwórców przysługują zbywalne prawa majątkowego do tego projektu.

Twórcy zamierzają przenieść w całości na rzecz Wnioskodawcy swoje udziały w prawie majątkowym do projektu wynalazczego za wynagrodzeniem. Wynagrodzenie twórców skalkulowane ma być corocznie przez okres pięciu lat jako procent od przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę w latach przyszłych ze sprzedaży produktów wykonanych według projektu wynalazczego będącego przedmiotem umowy. Konkretne kwoty za określony rok mają być obliczone po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego za ów rok.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy od umowy przeniesienia posiadanych autorskich praw majątkowych do udziału w prawie własności przemysłowej do projektu wynalazczego za wynagrodzeniem należy opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych.

2. Jeżeli tak, to co w przypadku tak skonstruowanego wynagrodzenia powinno stanowić podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, katalog czynności cywilnoprawnych podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych ma charakter zamknięty, podatkowi podlegają tylko te czynności cywilnoprawne, które zostały wymienione w ustawie. Umowy nienazwane, umowy o charakterze mieszanym, a także czynności cywilnoprawne nie wymienione w ustawie nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Regulacje prawne dotyczące umów o przeniesienie autorskich praw majątkowych zawarte są w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych przez autora (współautora) projektu na osobę trzecią nie podlega zatem podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Umowa taka, jak podkreśla Wnioskodawca, zawierana jest na podstawie przepisów rozdziału 5 ustawy o prawie autorskim i stanowi specyficzny typ umowy nazwanej odróżniający ją od innych umów występujących w obrocie. Specyfika umowy o przeniesienie prawa autorskiego na tle przepisów prawa autorskiego odnosi się wyłącznie do twórcy, stąd też nie podlega ona podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają:

1.

następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki;

2.

zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;

3.

orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Zawarty w zacytowanym przepisie katalog czynności podlegających opodatkowaniu jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że tylko czynności enumeratywnie w nim wskazane mogą powodować powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych. Pamiętać przy tym należy, że o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikację pod względem prawnym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć od współtwórców projektu wynalazczego posiadane przez nich autorskie prawa majątkowe do udziału w prawie własności przemysłowej do projektu wynalazczego za wynagrodzeniem. W związku z tym sformułował pytanie, czy od umowy przeniesienia posiadanych autorskich praw majątkowych do udziału w prawie własności przemysłowej do projektu wynalazczego za wynagrodzeniem należy opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Jego zdaniem umowa taka zawierana jest na podstawie przepisów rozdziału 5 ustawy o prawie autorskim i stanowi specyficzny typ umowy nazwanej odróżniający ją od innych umów występujących w obrocie, stąd też nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych przez twórcę na osobę trzecią następuje w oparciu o przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.). W myśl art. 41 ust. 1 tej ustawy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:

1.

autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;

2.

nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.

Należy podkreślić, że ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wprowadza generalną regulację w odniesieniu do treści i wykonywania umów zawieranych przez twórców. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych, w świetle zapisów tej ustawy, stanowi odrębny rodzaj umowy nazwanej odróżniający ją od innych umów występujących w obrocie regulowanym przez przepisy Kodeksu cywilnego. Specyfika umów o przeniesienie autorskich praw majątkowych na tle wskazanej ustawy polega bowiem na tym, że dotyczą one wyłącznie twórców.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż opisane w niniejszym wniosku planowane zawarcie przez Wnioskodawcę ze współtwórcami projektu wynalazczego umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych do udziału w prawie własności przemysłowej tego projektu na podstawie przepisów rozdziału 5 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie będzie należało do zamkniętego katalogu czynności cywilnoprawnych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i nie będzie podlegać temu podatkowi. Tym samym bezprzedmiotowym jest rozpatrywanie niniejszego wniosku w zakresie ustalenia podstawy o podatkowania w tym podatku.

Jednocześnie tut. organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl