ITPB2/436-202/09/TJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-202/09/TJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 16 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 16 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy zamiany akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pani pracownikiem E.O. S.A. Jako długoletni pracownik firmy otrzymała Pani nieodpłatnie akcje. Jednocześnie wyraziła Pani zgodę na zamianę (tzw. konwersję) akcji E.O. S.A. na akcje E. S.A. Podaje Pani również, że jest świadoma obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, jednak nie wie, jaka jest to kwota. Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi bowiem, że opłatę ponosi się od ceny rynkowej, jednak taka cena akcji E. S.A. nie jest znana. Jedyna wiadoma wartość przedmiotowych akcji to ich cena nominalna, wynosząca 1 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak wycenić wartość jednej akcji, skoro jej cena nie jest znana, a spółka E. S.A. nie weszła na rynek.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ E. S.A. nie jest notowana na giełdzie, nie ma oficjalnej ceny jej akcji, a więc nie można ich sprzedać. Wartość 1 akcji wycenia więc na 1 grosz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych określony został w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.). Jedną z nich, stosownie do pkt 1 lit. a) powołanego przepisu jest umowa zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, natomiast przy umowie zamiany ciąży on, stosownie do art. 4 pkt 2, na stronach czynności.

Podstawa opodatkowania określona została w art. 6 ustawy. W przypadku umowy zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu stanowi ją różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali (art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a). W pozostałych przypadkach jest nią wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek (art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Sposób ustalenia wartości rynkowej, o której mowa w ww. przepisie, określony został w jego ust. 2. Stanowi on, że wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przy przeniesieniu własności innych praw majątkowych na podstawie umowy zamiany stawka podatku wynosi 1% (art. 7 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wzięła Pani udział w procesie zamiany akcji spółek sektora energetycznego, o którym mowa w ustawie o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego.

Zasady nabywania akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego określone zostały w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 191, poz. 1367 z późn. zm.). Stosownie do art. 9 pkt 2 tej ustawy wartość akcji spółek konsolidujących zostanie ustalona według tych samych metod, według których została ustalona wartość akcji spółek konsolidowanych na potrzeby wniesienia na pokrycie kapitału zakładowego tych spółek konsolidujących na dzień rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego spółek konsolidujących. Natomiast z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 19 lutego 2008 r. w sprawie sposobu określenia liczby akcji spółki konsolidującej podlegających zamianie i trybu dokonywania zamiany akcji lub prawa do akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej, dla potrzeb określenia liczby akcji spółki konsolidującej przeznaczonych do udostępnienia uprawnionym pracownikom i uprawnionym akcjonariuszom w zamian za akcje odpowiedniej spółki konsolidowanej przyjąć należy, iż wartość jednej akcji spółki konsolidującej stanowi iloraz wartości spółki i ogólnej liczby jej akcji.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, znajdujące zastosowanie w przedmiotowej sprawie, stwierdzić należy, iż podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie stanowiła wartość rynkowa akcji, od której przypadać będzie wyższy podatek, czyli akcji o wyższej wartości. Powyższe wskazuje więc jednoznacznie, że nie jest wystarczające ustalenie wartości rynkowej akcji tylko jednej ze spółek, której akcje stanowią przedmiot zamiany. Dla prawidłowego ustalenia wyższej wartości konieczna jest wiedza na temat wartości rynkowej akcji obu spółek.

W przypadku braku podobnych transakcji w danym czasie, podstawę opodatkowania może Pani ustalić w oparciu o wartość wskazaną przez strony zawartej umowy zamiany. Zauważa się również, iż użyty przez ustawodawcę zwrot "wartość rynkowa" nie musi oznaczać wartości wynikającej z obrotu danymi rzeczami lub prawami majątkowymi na rynku regulowanym. Może to być też wartość podawana przez inne strony podobnych umów, dokonywanych w danym czasie.

Ustalając wartość przedmiotu zamiany pamiętać także należy, iż jeżeli w ocenie organu podatkowego, wartość ta nie będzie odpowiadała wartości rynkowej, to zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 6 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, organ ten wezwie podatnika do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny.

Jeżeli natomiast podatnik, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, organ podatkowy, w myśl ust. 4 omawianego przepisu, dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez podatnika wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33% od wartości podanej przez podatnika, koszty opinii ponosi podatnik.

Końcowo wskazać należy, iż przedmiot niniejszej interpretacji stanowiła jedynie ocena stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie zastosowania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a nie weryfikacja prawidłowości dokonanych przez nią wyliczeń. Zauważyć bowiem należy, mając na uwadze treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej, iż w przedmiotowej sprawie tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które pozwoliłoby na ich ocenę. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl