ITPB2/436-191/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-191/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu - 4 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki poprzez podwyższenie jej kapitału zakładowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki poprzez podwyższenie jej kapitału zakładowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), której jedynym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina. W dniu 14 lipca 2010 r. aktem notarialnym Zgromadzenie Wspólników w osobie Burmistrza podjęło uchwałę o zmianie umowy spółki oraz o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki. Kapitał podwyższono o kwotę 1 268 460 zł, pokrytą przez Gminę wpłatą w kwocie 1 000 000 zł i w pozostałej części aportem w postaci użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej. Notariusz nie naliczył i nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego, wskazując jako podstawę prawną art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni jako jednoosobowa spółka jednostki samorządu terytorialnego jest - na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - zwolniona z podatku z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego w dniu 14 lipca 2010 r.

Zdaniem Spółki, w świetle art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jako jednoosobowa spółka jednostki samorządu terytorialnego jest zwolniona z podatku z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego w dniu 14 lipca 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi temu podlegają umowy spółki i jej zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przy czym w przypadku umowy spółki kapitałowej za jej zmianę uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy).

Określenie spółka kapitałowa oznacza zaś spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską (art. 1a pkt 2 ustawy).

Uwzględniając powyższe, podkreślić należy, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności objętych tym podatkiem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają czynności wymienione w przywołanej regulacji art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W zakresie omawianego podatku obowiązek podatkowy z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego spółki powstaje z chwilą podjęcia uchwały w tej sprawie (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy), przy czym ciąży on na spółce (art. 4 pkt 9). Z kolei podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b).

Wprawdzie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który powołuje się we wniosku o wydanie interpretacji Spółka, wyraźnie stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z ww. podatku, to interpretacja tegoż przepisu w sposób ścisły wyklucza z kręgu uprawnionych podatników spółki kapitałowe, w których jedynym wspólnikiem (akcjonariuszem) jest jednostka samorządu terytorialnego. Taki sposób wykładni norm podatkowych determinuje funkcjonowanie ulg i zwolnień w polskim systemie podatkowym na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania (określonej w art. 84 Konstytucji RP). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Zgodnie z art. 164 ust. 1 Konstytucji RP podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina, jednakże wolą ustawodawcy określenie innych jednostek samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego następuje na poziomie ustawy (ust. 2). Stąd też konstytutywny charakter dla innych niż gmina jednostek samorządu terytorialnego ma ustawa z 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603 z późn. zm.). Przewiduje ona w art. 1 ust. 2, że jednostki tego podziału stanowią gminy, powiaty i województwa. Ustrój oraz zadania poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zostały uregulowane w szczególności w ustawie z dnia:

* 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

* 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),

* 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 152, poz. 1590 z późn. zm.).

Wobec powyższego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem jest gmina, działa w obrocie prawnym jako podmiot odrębny, posiadający osobowość prawną, i jako taka nie wchodzi w zakres pojęcia "jednostka samorządu terytorialnego".

Stąd też zmiana umowy spółki rozumiana jako podwyższenie jej kapitału zakładowego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu ciąży na Spółce.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl