ITPB2/436-159/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-159/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości. Z uwagi na braki formalne wniosku tut. organ pismem z dnia 10 marca 2009 r. wezwał o uzupełnienie wniosku. Pismem z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) uzupełniono wniosek w wymaganym zakresie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sprzedał Pan w 2008 r. nieruchomość składającą się z trzech działek (działka rolna, droga i działka rolna przeznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod przemysł i usługi) o powierzchni łącznej 1 ha - jednym aktem notarialnym. Nieruchomość nabył Pan w 2006 r. Nie był Pan jej właścicielem w okresie 5 lat od kupna, tak więc uważa Pan, że jest obowiązany do uiszczenia podatku w wysokości 10% od sprzedaży na mocy poprzednich przepisów. Opłacał Pan podatek rolny. Ma Pan swoje konie, inne nieruchomości rolne, ale prowadzi działalność gospodarczą i opłaca składki ZUS. Złożył Pan oświadczenie, że w ciągu 2 lat pieniądze pochodzące ze sprzedaży przeznaczy na cele mieszkaniowe (zakup nieruchomości budowlanej). Uzyskał Pan zaświadczenie z Urzędu Gminy o interesującej Pana nieruchomości, że w studium uwarunkowań przeznaczona jest pod budownictwo jednorodzinne, gmina uchwałą Rady Gminy przystąpiła do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (stary plan wygasł, nowy przeznaczy ją w ciągu kilku miesięcy pod budownictwo jednorodzinne), obecnie do czasu wejścia w życie nowego planu nieruchomość, którą chce Pan nabyć jest w Rejestrze Gruntów wykazana jako rola "R". Podpisał Pan z właścicielem ww. nieruchomości umowę zadatku i zaliczki na jej zakup. Musicie podpisać warunkową umowę sprzedaży i wysłać zapytanie do Agencji Rolnej Skarbu Państwa, czy nie skorzysta z prawa pierwokupu. Po uzyskaniu odpowiedzi z ARSP zawrzecie umowę przeniesienia własności i stanie się Pan właścicielem wpisanym do ksiąg wieczystych. Nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wejdzie w życie w czasie pomiędzy tymi umowami notarialnymi (warunkową umowy sprzedaży, a umową przeniesienia własności). Mimo, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie będzie obowiązywał w czasie podpisania warunkowej umowy sprzedaży, to chce być Pan zwolniony od płacenia 10% podatku od sprzedaży, gdyż w czasie notarialnej umowy przeniesienia własności nabywanej nowej nieruchomości będzie ona już nie tylko w studium uwarunkowań, ale i w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona pod budownictwa jednorodzinne. W uzupełnieniu wniosku podał Pan natomiast, że w grudniu 2006 r. nabył grunty rolne, po uzyskaniu oświadczenia Agencji Nieruchomości Rolnych, że nie skorzysta z prawa pierwokupu. Grunty rolne, będące Pana własnością, wchodzące w skład gospodarstwa rolnego (hoduje Pan konie) stanowiły działki 2/4 i 2/6 sklasyfikowane jako R oraz działka 2/5 sklasyfikowana jako pastwisko Ps, ujawnione o takiej klasyfikacji w księgach wieczystych o łącznej powierzchni 1,0019 ha, jak wynika z decyzji o wymiarze podatku rolnego. Z tytułu posiadania tych gruntów był Pan podatnikiem podatku rolnego. W dniu 25 listopada 2008 r. sprzedał Pan część gospodarstwa rolnego, stanowiącą ww. grunty rolne o pow. 1,0019 ha i kupił inną ziemię też rolną. Sprzedaż mogła być zrealizowana pod warunkiem oświadczenia, że Agencja Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa nie skorzysta z prawa pierwokupu. W związku ze sprzedażą sprzedane grunty rolne o powierzchni 1.0019 ha nie straciły charakteru rolnego, co wynika z kopii załączonych dokumentów z 2009 r., dotyczących nowego właściciela.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy za sprzedaną nieruchomość Wnioskodawca obowiązany jest płacić podatek od czynności cywilnoprawnych (sprzedaż) w wysokości 10% ceny zbycia, jeżeli nieruchomość sprzedana była nieruchomością rolną, płacił za nią podatek rolny, użytkował ją jako rolę (łąkę), gdyż posiada trzy konie zarejestrowane. Wnioskodawca nadmienia, że kiedyś płacił ubezpieczenie KRUS, a od kilku lat prowadzi działalność gospodarczą i opłaca składki ZUS.

2.

Która umowa ważna jest do rozliczenia przed Urzędem Skarbowym, tzn. do zwolnienia z opłaty w wysokości 10% od ceny sprzedaży. Czy warunkowa umowa sprzedaży (wcześniejsza od uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego). Czy umowa przeniesienia własności (zawarta po wejściu w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał zaś, że jego pytanie dotyczy zwolnienia z podatku uzyskanych przychodów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28, tj. sprzedaży gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, w sytuacji braku zmiany ich przeznaczenia w związku z dokonaną sprzedażą.

Zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości wzbudza fakt płacenia podatku od sprzedaży nieruchomości użytkowanej jako rola i od której płacił podatek rolny. Wnioskodawca podaje, że telefonicznie w Krajowym Biurze Informacji Podatkowej uzyskał informację, że właścicielem nabytej nieruchomości staje się w momencie umowy przeniesienia własności, gdy ustaną warunki mogące podważyć fakt posiadania na podstawie umowy sprzedaży warunkowej. Wnioskodawca uważa, że w przypadku zaistnienia obowiązku podatkowego od sprzedanej nieruchomości, za moment rozliczania i ewentualnego zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych liczy się data zawarcia notarialnej umowy przeniesienia własności, a nie data wcześniej zawartej warunkowej umowy sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podaje, że z informacji jakie uzyskał u notariusza, w biurze rachunkowym, u księgowego, jak również z bardzo enigmatycznych wypowiedzi w Urzędzie Skarbowym wynika, że kupione w 2006 r. grunty rolne o pow. 1,0019 ha i sprzedane w 2008 r., a które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego, nie podlegają - ich sprzedaż - opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z uwagi na to, że grunty rolne zostały nabyte w 2006 r. do ustalenia skutków podatkowych zbycia tych gruntów należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

W myśl bowiem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy wymienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedaż utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dn. 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest jednak od wystąpienia następujących przesłanek:

* grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak już wyżej wskazano jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest także konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel ten może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w grudniu 2006 r. nabył Pan grunty rolne o łącznej powierzchni 1,0019 ha wchodzące w skład gospodarstwa rolnego. W dniu 25 listopada 2008 r. zawarta została umowa sprzedaży przedmiotowych gruntów, które w wyniku tej sprzedaży nie straciły charakteru rolnego.

W świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, iż spełnione zostały przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem przychód uzyskany ze sprzedaży gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia podatkowego.

Reasumując, przychód z dokonanego przez Wnioskodawcę odpłatnego zbycia gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku i jego uzupełnienia nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Złożenie przez Wnioskodawczynię fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl