ITPB2/436-117/08/PS - Opodatkowanie oprocentowanej umowy pożyczki od podmiotu krajowego będącego podatnikiem podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/436-117/08/PS Opodatkowanie oprocentowanej umowy pożyczki od podmiotu krajowego będącego podatnikiem podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 14 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania oprocentowanej umowy pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania oprocentowanej umowy pożyczki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, podmiot krajowy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza zawrzeć umowę pożyczki, w której będzie potencjalnym pożyczkobiorcą z podmiotem krajowym (potencjalnym pożyczkodawcą - spółką akcyjną). Miejscem zawarcia i wykonania umowy jest terytorium RP. Pożyczka udzielona zostanie w złotych polskich. Strony zawieranej umowy pożyczki są podatnikami podatku od towarów i usług, nie są powiązane kapitałowo. Żadna ze spółek będących stronami umowy pożyczki nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług klasyfikowanych w PKWiU 65.22.10-00.00 - "pozostałe formy udzielania kredytów" (kategoria obejmująca udzielanie pożyczek poza systemem bankowym wymieniona w załączniku Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług pozycja 3 sekcja J - usługi pośrednictwa finansowego). Środki pochodzące z umowy pożyczki zostaną przeznaczone na finansowanie działalności inwestycyjnej Wnioskodawcy. Zgodnie z zawieraną umową Spółka jako pożyczkobiorca zobowiązana będzie do płacenia na rzecz pożyczkodawcy określonych w umowie odsetek od pożyczki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymanie oprocentowanej pożyczki od podmiotu krajowego będącego podatnikiem podatku od towarów i usług będzie usługą zwolnioną od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Czy zawarcie takiej umowy pożyczki zaliczanej do PKWiU "pozostałe formy udzielania kredytów" nie będzie podlegało podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana, planowana umowa pożyczki klasyfikowana według PKWiU 65.22.10-00.00 jako "usługa udzielania pożyczek świadczona poza systemem bankowym" nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku o czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z treścią przywołanego przepisu tej ustawy, nie podlegają opodatkowaniu czynności, w których jedna ze stron jest opodatkowana lub zwolniona z podatku od towarów i usług. W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, świadczona usługa podlega zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu w Polsce wówczas, gdy:

a.

świadczenie ma charakter odpłatny oraz

b.

miejsce świadczenia usługi przypada na terytorium kraju (Rzeczpospolitej Polskiej) oraz

c.

świadczenie jest wykonywane na rzecz innego podmiotu (pożyczkobiorcy) - osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej oraz

d.

świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka wskazuje, iż przesłanki te łącznie wypełnia.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana pożyczka stanowić będzie usługę korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z pozycją 3 załącznika Nr 4 do ustawy. Załącznik Nr 4 zawiera wykaz usług zwolnionych od podatku od towarów i usług w Polsce odnosząc się do symbolu PKWiU poszczególnych usług. W pozycji 3 tego załącznika jako zwolnione z opodatkowania od podatku od towarów i usług wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU sekcja J ex (65-67). Udzielanie pożyczek sklasyfikowane jako usługi pośrednictwa finansowego pod symbolem PKWiU 65.22.10-00.00 objęte jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 3 załącznika Nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, umowy pożyczki podlegają opodatkowaniu w Polsce. Obowiązek w tym podatku ciąży na pożyczkobiorcy.

Na podstawie art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano wyjątek, że nie podlegają temu podatkowi "czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług" z wyjątkiem, nie znajdującym zastosowania w opisanym stanie, który ma zaistnieć w przyszłości.

Przyszła umowa pożyczki stanowić będzie transakcję zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Z tego też względu, zdaniem Wnioskodawcy pożyczka ta też nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Spółka uważa, iż w konsekwencji odpłatności za zaciągniętą pożyczkę w postaci odsetek, powinna otrzymać fakturę VAT na kwotę zapłaconych od tej pożyczki odsetek, ze stawką "zwolnione".

Spółka wskazała, iż zasadność prezentowanego stanowiska na podstawie którego umowy pożyczki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, znajduje odzwierciedlenie w licznych pismach organów podatkowych (np. decyzja Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 19 września 2007 r. sygn. Nr PU/43611-0008/07/P, postanowienie Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 25 października 2006 r. sygn. Nr ZP/436-17/06).

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska, iż zaciągnięcie przez nią pożyczki (pożyczka udzielona poza systemem bankowym) będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja niniejsza dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Wniosek Spółki w zakresie podatku od towarów i usług stanowi przedmiot odrębnej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), umowa pożyczki podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

*

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

*

umowy spółki i jej zmiany,

*

umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

W interpretacji indywidualnej Nr ITPP1/443-925/08/BS z dnia 31 grudnia 2008 r. dotyczącej podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Zatem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym pożyczkodawca będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z tym, mając na uwadze wyżej wskazane przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych uznać należy, że pożyczka udzielona Spółce, stosownie do art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę pism organów podatkowych, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto zauważa się, że umowa pożyczki podlega opodatkowaniu na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a nie jak zawarto we wniosku na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) tej ustawy. Wskazać również należy, że ww. ustawa nie zawiera art. 2 ust. 4 lit. b). Jednakże mając na uwadze kontekst zawartych informacji tut. organ uznał, iż Wnioskodawca określając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego miał na uwadze przepis art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl