ITPB2/415-95/08/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-95/08/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków funduszu "T." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków funduszu "T.".

Wezwaniem z dnia 18 marca 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się do Spółki o uzupełnienie wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 27 marca 2008 r. uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka w 2006 r. złożyła do Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej wniosek grantowy o dofinansowanie projektu transgranicznego w ramach Programu Sąsiedztwa - "I."/ "TC." współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z funduszu "TC." (bez udziału środków z funduszu "I.") oraz środków własnych. Partnerami w projekcie jest strona polska czyli Partner Odpowiedzialny "T." - tj. Spółka oraz dwóch partnerów ze strony rosyjskiej czyli Uniwersytet i Ministerstwo ds. Rozwoju Terytorialnego i Współpracy Rządu. W projekcie nie występuje strona litewska. W dniu 3 października 2007 r. podpisana została umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Przedstawicielstwem Komisji Europejskiej, a Spółką i do następnego dnia zgodnie z zapisami umowy grantowej koszty projektu zaliczane zostały jako koszty kwalifikowane. W dniu 19 listopada 2007 r. na wydzielone konto Spółki z konta Komisji Europejskiej wpłynęła zaliczka w walucie obcej (Euro) na finansowanie projektu. Zgodnie z zapisami umowy koszty projektu przeliczane są na złote, po oficjalnym kursie przeliczeniowym ogłaszanym przez Komisję Europejską na dany miesiąc realizacji projektu. W ramach projektu strony polskiej ze środków Unii Europejskiej finansowane są m.in. części etatów trzech pracowników - Menadżera Projektu (18 m-cy x 0,5 etatu x 800 Euro), Menadżera Finansowego (18 m-cy x 0,5 etatu x 600 Euro) i Asystenta Projektu (18 m-cy x 0,5 etatu x 600 Euro). Zgodnie z opisem rozdziałów etatów wynagrodzenia tych osób pokrywane są w całości ze środków funduszu "T.". W budżecie projektu ujęto zatrudnienie również polskich ekspertów na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło.

Środki funduszu "T." otrzymane przez Spółkę są środkami przekazanymi bezpośrednio przez Wspólnotę Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską działającą na rzecz Rządu Federacji Rosyjskiej. Środki te strona umowy przekazała w ramach Programu Sąsiedztwa tj. Inicjatywy Wspólnotowej mającej na celu wspieranie współpracy przygranicznej zarówno na wewnętrznych, jak i na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej. Przyznano je na podstawie umowy - zawartej ze Spółką. Środki te nie zostały więc przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innym państwem, organizacją międzynarodową lub międzynarodową instytucją finansową przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencję rządową. Środki przeznaczone na finansowanie programu z funduszu "T." pochodzą z Unii Europejskiej, są przyznane 4 października 2007 r. a więc po 1 maja 2004 r. i nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu " § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia".

Wypłata wynagrodzenia polskim ekspertom realizowana jest z rachunku walutowego euro, ze środków otrzymywanych bezpośrednio z "C." otrzymanych w dniu 19 listopada 2007 r. jako pierwsza transza. Taka sytuacja wyraźnie wskazuje, że wynagrodzenia polskich ekspertów wypłacane są ze środków unijnych. Są to środki funduszu "T." wydatkowane w ramach Programu Sąsiedztwa tj. Inicjatywy Wspólnotowej. Program ten jest finansowany przez kraje członkowskie oraz Unię Europejską w formie dopłat bezzwrotnych.

Wszystkie wynagrodzenia, o których mowa we wniosku o interpretację indywidualną w części F poz. 51 wypłacane pracownikom projektu, jak i ekspertom na podstawie umów zleceń i umów o dzieło są bezpośrednio wypłacane z funduszu "T.". Nie występuje w tym przypadku finansowanie z innych funduszy Unii Europejskiej i nie ma refundacji z innych środków krajowych. Faktycznym źródłem finansowania wynagrodzeń projektu w całości są środki otrzymane bezpośrednio z "C." na realizację projektu w dniu 19 listopada 2007 r.

Sposób finansowania wynagrodzeń zespołu pracowników uczestniczących w projekcie i wymienionych w załączniku do umowy został ustalony na podstawie zapisów zawartych w umowie o dofinansowanie wraz z późniejszą zmianą dotycząca menadżera finansowego, która zaakceptowana była przez kuratora projektu ze strony Komisji Europejskiej.

Wysokość wynagrodzeń pracowników projektu oraz ekspertów zatrudnionych przez Spółkę na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło, sposób finansowania, okres objęty finansowaniem zostały wyraźnie wskazane w umowie grantowej.

Z imienia i nazwiska wymienieni są pracownicy etatowi projektu - Koordynator Projektu i Menadżer Finansowy. Jeżeli chodzi o ekspertów zewnętrznych nie będących pracownikami etatowymi zatrudniani są oni przez Koordynatora Projektu - Prezesa Zarządu na podstawie umów zgodnie z posiadanymi kompetencjami dotyczącymi zagadnień jakimi zajmuje się projekt wymienionymi w celach projektu. Dokumenty Programu nie określają kryteriów doboru projektu, gdyż takie wskazanie powinien zawierać konkretny projekt zatwierdzony do finansowania przez Delegację Komisji Europejskiej.

Wynagrodzenia wypłacane pracownikom etatowym projektu są bezpośrednio związane z wykonywanymi przez te osoby czynnościami, co potwierdzić mogą Karty Pracy przekazywane do Delegacji Komisji Europejskiej i poświadczone przez Zarząd Spółki. W przypadku umów z ekspertami zewnętrznymi na podstawie umów zleceń i umów o dzieło, zakres czynności zawarty jest bezpośrednio w umowie, zaś poświadczenie wykonania określonej pracy zawarte jest w podpisanym protokole odbioru - przekazania. Powstałe prace i wykonywane czynności służą bezpośrednio realizacji określonego w projekcie celu. Projekt nie przewiduje zatrudnienia ekspertów wewnętrznych - tzn. pracowników etatowych Spółki wykonujących określone w projekcie czynności na podstawie umów zleceń i umów o dzieło.

Celem realizacji programu jest przekazanie przez polskie samorządy i ich jednostki organizacyjne stronie rosyjskiej swoich doświadczeń i zasobu wiedzy w zakresie wprowadzania reformy samorządowej, które to reformy wprowadzane są obecnie na terenie Federacji Rosyjskiej. Realizacja projektu odbywa się poprzez organizację konferencji, prowadzenie szkoleń oraz wizyt studyjnych z udziałem polskich ekspertów. Efektem projektu będzie powstanie opracowania w formie książkowej dystrybuowanego na terenie Federacji Rosyjskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w okresie realizacji projektu część wynagrodzeń pracowników Spółki zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, pokrywana ze środków funduszu "T." jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz czy z tego podatku zwolnione są również wynagrodzenia wypłacane ekspertom na podstawie umów zleceń i umów o dzieło.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, część wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę i umów zlecenia i umów o dzieło, która jest bezpośrednio otrzymana i finansowana ze środków Unii Europejskiej podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie realizacji projektu tj. w okresie 18 m-cy od dnia 4 października 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka realizuje projekt w ramach Programu Sąsiedztwa -"I."/ "TC.".

W związku z przystąpieniem nowych państw do Unii Europejskiej uruchomiono programy mające na celu spójność obszarów przygranicznych Unii i nowych sąsiadów na wschodzie oraz południu. Programy te nazwano Programami Sąsiedztwa. Jest to inicjatywa Wspólnotowa mająca na celu wspieranie współpracy przygranicznej zarówno na zewnętrznych jak i wewnętrznych granicach Unii Europejskiej. Program ten jest finansowany przez kraje członkowskie oraz Unię Europejską w formie dopłat bezzwrotnych za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z uwagi na fakt, iż środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze względów formalnych i proceduralnych przeznaczone są wyłącznie dla krajów Unii Europejskiej, wsparcie w ramach programów na obszarze krajów poza Wspólnotą odbywa się między innymi przy pomocy funduszu "T."

"T." jest to wspólnotowy program pomocy dla niektórych byłych republik radzieckich i Mongolii. Fundusz ten przeznaczony jest między innymi dla Federacji Rosyjskiej, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii. Program Sąsiedztwa jest finansowany po stronie polskiej i litewskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), zaś po stronie rosyjskiej, ukraińskiej i białoruskiej ze środków programu "T.". Fundusze te są zarządzane odmiennie niż fundusze strukturalne na terenie Unii Europejskiej.

W przedmiotowej sprawie część programu w ramach "I." jest zarządzana przez Litwę i Polskę, a projekty finansowane ze środków "T." są zarządzane przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Federacji Rosyjskiej. Komisja Europejska reprezentowana przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Federacji Rosyjskiej pełni też rolę Instytucji Kontraktującej i Płatniczej, m.in. zatwierdza zbiór dokumentów aplikacyjnych oraz zawiera umowy z Wiodącym Partnerem Finansowym w ramach "T." (występującym też jako Partner Odpowiedzialny "T.").

Środki finansowe przeznaczone na finansowanie programu pochodzą z Unii Europejskiej. Projekty lub części projektów finansowane z "T." są dotowane w formie grantów. W przypadku projektu transgranicznego przedstawionego we wniosku, Spółka podpisała umowę grantową z Przedstawicielstwem Komisji Europejskiej i na tej podstawie otrzymała środki z funduszu "T.". Jak wynika z uzupełnienia wniosku, ww. środki otrzymywane przez Spółkę są środkami przekazanymi bezpośrednio przez Wspólnotę Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską działającą na rzecz Rządu Federacji Rosyjskiej.

Środki te nie zostały przyznane zatem na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innym państwem przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencję rządową.

Powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga natomiast, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowej sprawie nie jest więc spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie.

W przedmiotowej sprawie brak jest również podstaw do zastosowania zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ust. 1 pkt 47c i pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenia osób zatrudnionych przez Spółkę przy realizacji programu nie stanowią bowiem kwot otrzymanych bezpośrednio od agencji rządowej, jak również nie stanowią dla tych osób dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej we wniosku część wynagrodzeń pracowników oraz wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło przy realizacji projektu finansowane ze środków funduszu "T." nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl