ITPB2/415-946/09/ENB - Opodatkowanie kwoty wypłaconej żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-946/09/ENB Opodatkowanie kwoty wypłaconej żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan żołnierzem zawodowym. Zgodnie z art. 69 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych ma Pan prawo do zakwaterowania na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP (Dz. U. z 2005 r., Nr 41, poz. 398 z późn. zm.). Po przeniesieniu służbowym decyzją Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w dniu 29 kwietnia 2009 r. przydzielono Panu lokal mieszkalny. Mieszkanie było zniszczone, wszystkie urządzenia techniczne w mieszkaniu były wyeksploatowane lub niesprawne, podłoga w 1 pokoju zniszczona, okna nieszczelne i spróchniałe.

Przedstawiciel WAM poinformował Pana podczas proponowania lokalu mieszkalnego, że Agencja nie wykonuje remontów lokali i wymiany urządzeń, a praktyką jest, że wykonuje je żołnierz na podstawie umowy i określonego w niej kosztorysu, co reguluje § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową gospodarowanie to polega na "wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych". Na podstawie § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia przekazanie lokalu mieszkalnego żołnierzowi następuje po wykonaniu napraw obciążających Agencję tj. wymienionych w § 9 ust. 1 tegoż rozporządzenia oraz § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 października 2004 r. w sprawie zasiedlania lokali mieszkalnych, wnoszenia opłat za używanie lokalu mieszkalnego i opłat pośrednich w okresie wykonywania prac remontowych oraz normatywów zużycia wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalach mieszkalnych.

Reasumując powinien Pan otrzymać od WAM mieszkanie zdatne do użytku, po dokonanych remontach i wymianach urządzeń i elementów wyposażenia określonych przepisami (wymienione podłogi, okna, urządzenia sanitarne itp.) i wprowadzić się do niego. Przed zasiedleniem powinien Pan otrzymać tylko ryczałt remontowy zgodnie z art. 32a ustawy o zakwaterowaniu SZRP, z którego powinien wykonać już tylko poprawki, konserwacje oraz malowanie lokalu i elementów. W związku z koniecznością sprowadzenia rodziny z odległej o 500 km miejscowości przyjął Pan to mieszkanie i zgodził się na podpisanie umowy na wykonanie prac obejmujących naprawę, wymianę zużytych elementów budynku oraz urządzeń technicznych znajdujących się w lokalu mieszkalnym, a obciążających Agencję.

Wojskowa Agencja Mieszkaniowa przygotowała kosztorys robót do wykonania w mieszkaniu, w którym ujęte były kwoty zakupu wymienianych urządzeń i elementów, uwzględniające podatek VAT oraz poinformował o wysokości świadczeń przysługujących Panu na wykonanie remontu, tj.:

1.

ryczałt remontowy (art. 32a ustawy o zakwaterowaniu SZRP);

2.

zwrot kosztów za wymianę zużytych w procesie normalnej eksploatacji elementów budynku oraz urządzeń technicznych znajdujących się w lokalu mieszkalnym, a obciążające Agencję (kuchnia gazowa, gazowy grzejnik wody przepływowej z rurą kwasoodporną, zlewozmywak emaliowany, bateria kuchenna, bateria umywalkowa, bateria wannowa, misa klozetowa, zbiornik płuczący, wymiana paneli podłogowych w pokoju).

Wszystkie świadczenia opisane powyżej zostały Panu pomniejszone o podatek dochodowy oraz został Pan poinformowany o tym, że w późniejszym terminie zostanie przysłany PIT-11, w którym w rubryce "Inne źródła" zostanie uwzględniona cała kwota potraktowana jako Pana przychód.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych (wskazana w poz. 2), które obciążają w całości Wojskową Agencję Mieszkaniową, stanowi przychód żołnierza i powinna być opodatkowana...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wypłacana żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych (wskazana w poz. 2) nie stanowi przychodu, gdyż zakres prac w całości obciąża Wojskową Agencję Mieszkaniową i to ona, zgodnie z przepisami, powinna wykonać remont mieszkania. Przekazana przez WAM kwota na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie stanowi przysporzenia w majątku Wnioskodawcy, nie wystąpiły więc po jego z tego tytułu żadne korzyści majątkowe, i jego majątek nie został powiększony.

Mieszkanie i całość znajdującego się w nim wyposażenia stanowi własność Skarbu Państwa (WAM), dlaczego więc Wnioskodawca ma płacić podatek dochodowy od czegoś, co nie jest jego własnością... Wykonując naprawy, które obciążały Agencję, wyposażył Pan lokal w nowe urządzenia i elementy, wyręczając jednocześnie WAM w tym zakresie.

Inny żołnierz wprowadzając się do mieszkania zdatnego do użytku nie płaci podatku od urządzeń i elementów znajdujących się w lokalu. Żołnierz, który wprowadziłby się do mieszkania wyremontowanego i wyposażonego przez WAM również nie płaci podatku od urządzeń i elementów lokalu, a WAM kupiłaby je po cenach naliczonych w kosztorysie. Wnioskodawca natomiast, wprowadza się do mieszkania zdatnego do użytku, po wykonanym przez siebie remoncie i ma zapłacić podatek od wszystkich urządzeń i elementów (od ich wartości).

W 2008 r. po wykonaniu remontu mieszkania służbowego przydzielonego w innej miejscowości, na podstawie umowy z Oddziałem WAM, Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 11 marca 2009 r. potwierdzającą stanowisko, że kwota wymieniona w pozycji 2 nie jest przychodem i nie powinna być opodatkowana, gdyż po stronie Wnioskodawcy nie następuje przysporzenie majątkowe i nie ma z tego tytułu żadnych korzyści, a wręcz przeciwnie - własnymi siłami i staraniem wyręcza organ do tego powołany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie natomiast z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę na wykonanie prac obejmujących naprawę, wymianę zużytych elementów budynku oraz urządzeń technicznych znajdujących się w lokalu mieszkalnym. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa przygotowała kosztorys robót do wykonania w mieszkaniu, w którym ujęte były kwoty zakupu wymienianych urządzeń i elementów, uwzględniające podatek VAT oraz poinformowała o wysokości świadczeń przysługujących na wykonanie remontu, tj.

1.

ryczałtu remontowego (art. 32a ustawy o zakwaterowaniu SZRP), oraz

2.

zwrotu kosztów za wymianę zużytych w procesie normalnej eksploatacji elementów budynku oraz urządzeń technicznych znajdujących się w lokalu mieszkalnym, a obciążających Agencję (kuchnia gazowa, gazowy grzejnik wody przepływowej z rurą kwasoodpomą, zlewozmywak emaliowany, bateria kuchenna, bateria umywalkowa, bateria wannowa, misa klozetowa, zbiornik płuczący, wymiana paneli podłogowych w pokoju).

Świadczenia te zostały wypłacone pomniejszone o podatek dochodowy. Ponadto Wnioskodawca został poinformowany o tym, że w późniejszym terminie zostanie przysłany PIT-11, w którym w rubryce "inne źródła" zostanie uwzględniona cała kwota potraktowana jako przychód Wnioskodawcy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

1.

stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej

2.

pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;

3.

pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;

4.

pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5 gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4 oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu mieszkania służbowego, w postaci zwrotu kosztów wymiany zużytych elementów budynku oraz urządzeń technicznych znajdujących się w lokalu mieszkalnym nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko bowiem w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku, ponieważ mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawcy.

Reasumując, w związku z faktem, iż kwota przekazana Wnioskodawcy jako zwrot kosztów wymiany zużytych elementów budynku oraz urządzeń technicznych znajdujących się w lokalu mieszkalnym należącym do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, nie jest dla Wnioskodawcy przychodem "z innych źródeł", i tym samym nie jest on zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl