ITPB2/415-944/13/IL - Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-944/13/IL Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 9 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie tzw. ulgi prorodzinnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi tzw. ulgi prorodzinnej.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz z żoną złożył zeznanie PIT-36 za 2012 r., w którym małżonkowie odliczyli od podatku dochodowego ulgę wysokości 834 zł 03 gr (za 9 miesięcy) z tytułu wychowywania dziecka tj. pełnoletniego 23-letniego syna, studenta Uniwersytetu w P.

Syn w zeznaniu PIT-37 wykazał:

Przychód 4.463,25 zł.

Koszty uzyskania przychodu 892,65 zł

Dochód 3.570,60 zł.

Odliczenia od dochodu z tyt. ulgi internetowej 760,00 zł.

Dochód po odliczeniach (do opodatkowania) 2.810,60 zł.

Należny podatek 0,00 zł.

Kwota dochodu do opodatkowania nie przekroczyła kwoty 3.089,00 zł, więc Wnioskodawca mógł jako rodzic skorzystać z ulgi z tytułu wychowywania dziecka. To od tej kwoty zależy wysokość należnego podatku dochodowego oraz czy dziecko będzie w ogóle zobowiązane do uiszczenia podatku.

Urząd Skarbowy wezwał Wnioskodawcę wraz z żoną do skorygowania PIT-36 z uwagi na okoliczność, że syn uzyskał dochód podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w łącznej wysokości przekraczającej 3.089,00 zł tj. kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej, co skutkuje niemożliwością skorzystania przez rodzica z ulgi prorodzinnej (podstawa prawna art. 27f ust. 6 w związku z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W odpowiedzi na ww. pismo Wnioskodawca wraz z żoną złożył wyjaśnienie do Urzędu Skarbowego, iż przy określeniu kwoty uprawniającej do zastosowania ulgi z tytułu wychowywania pełnoletniego syna uwzględnił kwotę odpowiadającą podstawie obliczenia podatku, do której odwołuje się art. 27 i art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy dochód dziecka, według przedstawionego stanu faktycznego uprawnia rodziców do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dzieci tj. ulgi prorodzinnej, jeżeli w zeznaniu rocznym dziecka podatek należny nie występuje.

Wnioskodawca uważa, iż ma prawo wraz z żoną do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dziecka - syna. Zgodnie z zapisem art. 27f ust. 6 w związku z art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiących, iż od podatku dochodowego podatnik ma prawo odliczyć kwotę na każde dziecko w stosunku do którego w roku podatkowym wykonywał władze rodzicielską (ust. 6 stanowi, iż przepisy te stosuje się również do podatników utrzymujących dzieci pełnoletnie, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy), jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej. W tym przypadku chodzi o ustalenie podatku na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sposób wyliczenia podatku został określony w art. 26 i zgodnie z tym przepisem podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a - 4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25 po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika (pkt 2), wydatków na cele rehabilitacyjne (pkt 6), wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet (pkt 6a) czy też darowizn (pkt 9). Dopiero w ten sposób wyliczony dochód pozwala na określenie czy należny podatek w ogóle wystąpi i ewentualnie w jakiej wysokości.

Syn Wnioskodawcy w 2012 r. osiągnął dochód obliczony na podstawie art. 26 ww. ustawy, niepowodujący powstania zobowiązania podatkowego z uwagi na odliczenie ulgi internetowej. Zdaniem Wnioskodawcy faktyczny dochód jego syna wyniósł 2810 zł 60 gr, czyli mniej niż kwota wolna od podatku tj. 3089 zł zł. W związku z tym w ocenie Wnioskodawcy ma prawo wraz z małżonką do odliczenia ulgi z tytułu wychowywania syna.

W opinii Wnioskodawcy należy zwrócić uwagę na cel (prorodzinny), jakim kierował się ustawodawca wprowadzając ulgę z tytułu wychowywania dziecka.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 września 2011 r. sygn. akt II FSK 546/10, zgodnie z którym uregulowanie w przepisach art. 27f ust. 1-7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. ulga z tytułu wychowywania dziecka stanowi realizację wyrażonej w art. 71 Konstytucji RP zasady ochrony rodziny i małżeństwa, zgodnie z którą, państwo w swojej polityce gospodarczej i społecznej uwzględnia dobro rodziny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady korzystania z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu za 2012 r. określa art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2012 r.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 powołanej ustawy, od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską,

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2.

wstąpiło w związek małżeński.

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej (art. 27f ust. 4 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka,

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast art. 27f ust. 6 powyższej ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej. Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7 powołanej ustawy).

Treść art. 27f ust. 6 w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 wskazuje, że odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje podatnikowi, który utrzymywał dzieci pełnoletnie:

* bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

* do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej,

* w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego lub sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wraz z żoną złożył zeznanie PIT-36 za 2012 r., w którym małżonkowie odliczyli od podatku dochodowego ulgę wysokości 834 zł 03 gr (za 9 miesięcy) z tytułu wychowywania dziecka tj. pełnoletniego 23-letniego syna, studenta Uniwersytetu w P. Syn Wnioskodawcy w zeznaniu PIT-37 wykazał:

Przychód 4.463,25 zł

Koszty uzyskania przychodu 892,65 zł

Dochód 3.570,60 zł

Odliczenia od dochodu z tyt. ulgi internetowej 760,00 zł

Dochód po odliczeniach (do opodatkowania) 2.810,60 zł

Należny podatek 0,00 zł.

Mając na uwadze zacytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż aby skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy m.in. utrzymywać, w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego, dzieci własne lub przysposobione do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, które w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

W 2012 r. wysokość ww. dochodu wynosiła 3.089 zł, co wynika z wyliczenia ilorazu kwoty zmniejszającej podatek, tj. kwoty 556 zł 02 gr oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 18%.

Przy czym wskazać należy, że stosownie do treści art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z kolei w myśl art. 26 ust. 1 pkt 6a ww. ustawy, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów ustawodawca jednoznacznie w treści analizowanej ustawy zdefiniował pojęcie dochodu, który stanowi różnicę pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania, odróżniając je jednocześnie od podstawy obliczenia podatku, która stanowi dochód po odliczeniu kwot wymienionych w art. 26 ust. 1 ww. ustawy, w tym m.in. wydatków z tytułu użytkowania sieci Internet.

W związku z tym oceniając spełnienie przesłanki, warunkującej prawo do ulgi prorodzinnej w postaci wysokości dochodu uzyskanego w roku podatkowym przez pełnoletnie dziecko należy dochód ten ustalić zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy, jako różnicę pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania przychodu. Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy syn Wnioskodawcy w 2012 r. uzyskał dochód w łącznej kwocie 3.570 zł 60 gr, tj. przekraczający określony przez ustawodawcę limit w wysokości 3.089 zł, nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących prawo do omawianej ulgi, a tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia od podatku na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyjaśnić przy tym należy, że dla zastosowania ww. odliczenia nie jest istotny fakt, że w zeznaniu rocznym syna Wnioskodawcy podatek należny nie wystąpił, bowiem dla ustalenia prawa do ulgi prorodzinnej, jak wyżej wskazano, Wnioskodawca powinien uwzględnić dochód syna, stanowiący przychód pomniejszony jedynie o koszty jego uzyskania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl