ITPB2/415-88/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-88/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2013 r. (data wpływu - 21 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

Wniosek uzupełniono w dniu 17 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 12 lipca 2010 r. otrzymał Pan od swojego ojca w darowiźnie gospodarstwo rolne. Darczyńca zdecydował się na ten akt, gdyż sam już nie mógł prowadzić gospodarstwa z powodu podeszłego wieku oraz orzeczonego inwalidztwa I grupy na skutek urazu kręgosłupa (czerwiec 2005 r.). Ponad 2,5 roku wcześniej przed dokonaniem ww. czynności prawnej, tj. w dniu 19 grudnia 2007 r. ojciec (ówczesny właściciel działki) wyraził zgodę na zaprojektowanie promenady - chodnika prowadzącego na plażę miejską, która miałaby przebiegać przez działki nr 180/4 oraz 182/3 (grunty rolne), tj. na terenie przedmiotowego gospodarstwa rolnego. Sam zaś projekt inwestycji powstał w dniu 31 stycznia 2008 r. Po paru latach gmina przy pomocy dotacji unijnej zdecydowała się na realizację tego przedsięwzięcia. W konsekwencji wcześniej podjętych już rozmów z jej przedstawicielami, w dniu 12 grudnia 2012 r. w kancelarii notarialnej podpisał Pan wstępną umowę sprzedaży części działek pod wyżej wymienioną inwestycję. Zgodnie z dokumentacją po wykonaniu robót budowlanych zawarta zostanie umowa sprzedaży ww. części działek 180/4 oraz 182/3 po wcześniejszym podziale geodezyjnym, którą wstępnie ustalono do dnia 30 czerwca 2013 r.

Zbycie opisanych części działek nastąpi na cele uzasadniające ich wywłaszczenie stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako aktualny właściciel będzie Pan zobowiązany do zapłaty 19% podatku dochodowego z tytułu sprzedaży wydzielonych części działek nr 180/4 i 182/3, przeznaczonych na realizację inwestycji celu publicznego - chodnika, który został zaprojektowany ok. 6 lat temu.

Zdaniem Pana, sprzedaż części działek pod inwestycję celu publicznego nie będzie obarczona podatkiem dochodowym, a tym samym nie powstanie zobowiązanie do zapłaty 19% podatku dochodowego z tytułu tejże transakcji. Powyższe przedsięwzięcie gminy jest realizowane już od prawie 6 lat, a pierwotne rozmowy i ustalenia z jej przedstawicielami były przeprowadzane jeszcze z Pana ojcem, ówczesnym właścicielem nieruchomości rolnej, który z powodu choroby i podeszłego wieku nie dokończył ww. transakcji i przekazał Panu gospodarstwo. W konsekwencji, jako już niespełna 3-letni właściciel przedmiotowej nieruchomości rolnej pragnie Pan sfinalizować opisaną inwestycję zgodnie z wolą ojca.

Ponadto, jeśli nie doszedłby Pan do porozumienia z gminą i nie zgodziłby się na ww. sprzedaż najprawdopodobniej działki zostałyby i tak "wchłonięte" do jednostki samorządu terytorialnego poprzez wywłaszczenie. Stąd też Państwa decyzja o sprzedaży przyspieszyła realizację tego zadania, które ma służyć nie tylko mieszkańcom gminy, ale i również turystom spędzającym czas nad jeziorem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Z analizy wniosku wynika, iż w dniu 12 lipca 2010 r. otrzymał Pan od swojego ojca w darowiźnie gospodarstwo rolne, w skład którego wchodzą działki nr 180/4 oraz 182/3 (grunty rolne), przez część których przebiegać ma realizowana przez gminę inwestycja w postaci promenady - chodnika prowadzącego na plażę miejską. W konsekwencji wcześniej podjętych już rozmów z przedstawicielami gminy, w dniu 12 grudnia 2012 r. w kancelarii notarialnej podpisał Pan wstępną umowę sprzedaży części działek pod wyżej wymienioną inwestycję. Zgodnie z dokumentacją po wykonaniu robót budowlanych zawarta zostanie umowa sprzedaży ww. części działek 180/4 oraz 182/3 po wcześniejszym podziale geodezyjnym, którą wstępnie ustalono do dnia 30 czerwca 2013 r. Zbycie opisanych części działek nastąpi na cele uzasadniające ich wywłaszczenie stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Mając więc na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że sprzedaż gminie części działek 180/4 oraz 182/3 nastąpi przed upływem 5 lat, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a zatem stanowić będzie źródło przychodu w rozumieniu tego przepisu.

Do należnego Panu przychodu z planowanej sprzedaży części opisanych we wniosku działek zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2).

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest zaś ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio (art. 19 ust. 1 ustawy).

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Treść zacytowanego przepisu wskazuje, że pomimo odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie zwolnienie w nim przewidziane nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1.

nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed odpłatnym zbyciem,

2.

cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo niespełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym odpłatne przeniesienie własności części działek nr 180/4 oraz 182/3 nastąpi po upływie dwóch lat od ich nabycia (w dniu 12 lipca 2010 r. nabył Pan od swojego ojca w darowiźnie gospodarstwo rolne, w skład którego wchodzą ww. działki), a ponadto w przypadku nabycia w drodze darowizny brak jest ceny nabycia nieruchomości, wobec tego nie zostanie spełniony żaden z warunków wyłączających przedmiotowe zwolnienie.

Reasumując, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez Pana z tytułu odpłatnego zbycia części działek na cele uzasadniające ich wywłaszczenie, tj. budowę promenady - chodnika prowadzącego na plażę miejską, korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl