ITPB2/415-861/10/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-861/10/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 16 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu u członków spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu u członków spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 9 grudnia 1992 r. Spółdzielnia nabyła niezabudowaną działkę rekreacyjną nr 1321 o pow. 493 m2, na podstawie umowy kupna-sprzedaży (akt notarialny z dnia 9 grudnia 1992 r.). Koszty nabycia działki zdecydowali się pokryć czterej członkowie Spółdzielni z zamiarem korzystania z tej nieruchomości. Spółdzielnia wystawiła im pokwitowania wpłaconych kwot oraz sporządziła zaświadczenia każdemu z nich nazywając je "przydziałami", jednej czwartej (1/4), hipotetycznej, powierzchni działki do wyłącznego użytkowania.

Od tego momentu ww. czterej członkowie formalnie użytkowali działkę pokrywając stosowne koszty, głównie podatki od nieruchomości, do kasy Spółdzielni, a Spółdzielnia przekazywała je dalej na konto Gminy. Po kilku latach od momentu "przydziału" działki członkom Spółdzielni okazało się, że te "przydziały" nie mają mocy prawnej i żadna instytucja, w tym ówczesny Urząd Rejonowy, nie respektują tych zaświadczeń. Na tej podstawie nie można było uznać użytkowników za właścicieli działki, a w związku z tym nie mogą ubiegać się np. o pozwolenie na budowę.

Spółdzielnia (już w składzie nowego Zarządu) zaproponowała sporządzenie poprawnej, notarialnej, umowy sprzedaży działki na rzecz obecnych użytkowników ale po cenach aktualnych (było to w latach 1996-1998). Niestety, wiązało się to z dopłatą sporej kwoty przez zainteresowanych do wartości rynkowej działki. Członkowie nie wyrazili zgody na dopłatę i powstała sytuacja "patowa", która trwała przez następne kilka lat. W międzyczasie jeden z użytkowników zmarł i jego małżonka oświadczyła, że nie jest zainteresowana dalszym użytkowaniem tej działki i nie będzie dalej pokrywać kosztów utrzymania przedmiotowej nieruchomości. Ostatecznie, podobnie postąpili dwaj inni użytkownicy.

W związku z powyższym Zarząd postanowił zwrócić się do Zebrania Przedstawicieli (najwyższy organ Spółdzielni), aby sprzedać tę nieruchomość w ramach nieograniczonego przetargu ustnego. Działka w dalszym ciągu jest niezabudowana.

Zebranie Przedstawicieli podjęło stosowną uchwałę w dniu 21 czerwca 2007 r. Zatem, Zarząd Spółdzielni sporządził wycenę działki przez biegłego i ogłosił przetarg na dzień 17 sierpnia 2010 r. Przetarg odbył się w wyznaczonym czasie i działka została sprzedana, żaden z dotychczasowych użytkowników nie przystąpił do przetargu. Do wylicytowanej kwoty został doliczony VAT w wysokości 22%.

Biorą pod uwagę wyżej wymienione okoliczności, Zarząd po konsultacji z Radą Nadzorczą postanowił rozliczyć się z członkami - użytkownikami działki wypłacając im całą kwotę uzyskaną z przetargu po odjęciu kosztów organizacji przetargu oraz należnych zobowiązań podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółdzielnia powinna zapłacić podatek dochodowy w wysokości 19% od kwoty uzyskanej z przetargu stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

2.

Czy całą kwotę netto (po odjęciu CIT) Spółdzielnia powinna wypłacić członkom-użytkownikom działki i wystawić każdemu z nich informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, zgodnie z art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy z kwoty netto, która pozostanie do wypłaty dla członków-użytkowników działki, Spółdzielnia powinna potrącić podatek PIT w wysokości 18% i odprowadzić go do Urzędu Skarbowego, a resztę kwoty wypłacić według przepisów jak w pytaniu nr 2.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna wypłacić członkom - użytkownikom działki całą kwotę netto (po odjęciu podatku CIT) i wystawić każdemu z nich dokument PIT-8C o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony);

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c);

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

e.

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

* inne źródła.

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa w dniu 9 grudnia 1992 r. nabyła niezabudowaną działkę rekreacyjną na podstawie umowy kupna - sprzedaży (akt notarialny z dnia 9 grudnia 1992 r.). Koszty nabycia działki pokryli czterej członkowie Spółdzielni z zamiarem korzystania z tej nieruchomości. W dniu 21 czerwca 2007 r. Zebranie Przedstawicieli podjęło natomiast stosowną uchwałę w zakresie sprzedaży tej nieruchomości w ramach nieograniczonego przetargu ustnego, która w dalszym ciągu była niezabudowana. Zarząd Spółdzielni sporządził wycenę działki przez biegłego i ogłosił przetarg na dzień 17 sierpnia 2010 r. Przetarg odbył się w wyznaczonym czasie i działka została sprzedana. Żaden z dotychczasowych użytkowników nie przystąpił do przetargu. Spółdzielnia (Zarząd po konsultacji z Radą Nadzorczą) postanowiła rozliczyć się z członkami - użytkownikami przedmiotowej działki (w związku z faktem wcześniejszego użytkowania przez nich tej działki oraz ponoszeniem określonych wydatków z tym związanych), wypłacając im całą kwotę uzyskaną z przetargu po odjęciu kosztów organizacji przetargu oraz należnych zobowiązań podatkowych.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, iż kwoty wypłacone przez Spółdzielnię członkom Spółdzielni - użytkownikom działki stanowią dla nich przychód z innych źródeł. Spółdzielnia nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek, natomiast powinna wystawić tym osobom informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Jednocześnie w przedmiotowej sprawie zaznaczyć należy, iż tut. organ jest upoważniony do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych i ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową. W postępowaniu w sprawie wydania interpretacji indywidualnej nie może podlegać zatem ocenie zasadność czy wysokość wypłat dokonywanych przez Spółdzielnię na rzecz Jej członków.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych - w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl