ITPB2/415-858/12/MU - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, wydatkowanego na cele mieszkaniowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB2/415-858/12/MU Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, wydatkowanego na cele mieszkaniowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość mieszkalną (mieszkanie) w 2009 r. w drodze spadku. We wrześniu 2010 r. Wnioskodawczyni sprzedała powyższą nieruchomość. Część środków otrzymanych ze zbycia powyższej nieruchomości Wnioskodawczyni wydatkowała na remont własnego budynku mieszkalnego. Pozostałą część przychodów z tytułu zbycia ww. nieruchomości mieszkalnej nabytej w drodze spadku w 2009 r. Wnioskodawczyni zamierza do końca 2012 r. wydatkować na własne cele mieszkaniowe i nabyć, w szczególności udział w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość wraz z udziałem w gruncie albo prawie użytkowania wieczystego związanych z tym lokalem.

Wnioskodawczyni rozważa nabycie udziału w lokalu mieszkalnym swojej córki. Ze względu na różnice pomiędzy wartością nabywanego udziału, a kwotą przychodów otrzymanych ze zbycia nieruchomości spadkowej, Wnioskodawczyni będzie w stanie nabyć udział w takim lokalu nie większy niż 20%. W wyniku nabycia udziału w lokalu mieszkalnym, Wnioskodawczyni będzie współwłaścicielem tego lokalu mieszkalnego.

Wnioskodawczyni dysponuje tytułem prawnym (jest współwłaścicielem) do innego budynku mieszkalnego, w którym aktualnie zamieszkuje.

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, w tym działalności gospodarczej, której przedmiotem byłoby nabywanie/zbywanie nieruchomości lub wynajem nieruchomości. Sprzedaż ww. nieruchomości otrzymanej w drodze spadku w 2009 r. nie nastąpiła w ramach działalności gospodarczej i sprzedana nieruchomość nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej. Nieruchomość, która zostanie nabyta ze środków pieniężnych pochodzących ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku w 2009 r. nie będzie wynajmowana w ramach działalności gospodarczej, a zostanie przeznaczona na własne cele mieszkaniowe. Nie wykluczone, że w nabytym na własne cele mieszkaniowe lokalu mieszkalnym Wnioskodawczyni będzie mieszkała przez określony czas, a w dalszej przyszłości - w zależności od sytuacji życiowej Wnioskodawczyni (w związku ze zmianą sytuacji życiowej, której nie jest w stanie przewidzieć na dzień nabywania udziału w lokalu mieszkalnym) - udział w lokalu mieszkalnym zostanie wynajęty lub w inny sposób zadysponowany przez Wnioskodawczynię (żeby nie stał pusty w tej części, np. wynajęty, zbyty lub przekazany córce w formie darowizny).

Wobec powyższego zadano następujące pytania:

1.

Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu zbycia w 2010 r. ww. nieruchomości otrzymanej w drodze spadku w 2009 r., który zostanie do 31 grudnia 2012 r. przeznaczony na własne cele mieszkaniowe, tj. w szczególności na nabycie udziału w lokalu mieszkalnym córki, w wyniku czego Wnioskodawczyni zostanie współwłaścicielem tego lokalu i w którym będzie zamieszkiwała, będzie objęty zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w wysokości wyliczonej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy).

2.

Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca to czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana skorygować deklarację podatkową i zapłacić podatek od osób fizycznych z tytułu zbycia w 2010 r. ww. nieruchomości otrzymanej w drodze spadku w 2009 r., w sytuacji gdy uzyskany przychód przeznaczy na własne cele mieszkaniowe tj. w szczególności na nabycie udziału w lokalu mieszkalnym córki, w wyniku czego Wnioskodawczyni zostanie współwłaścicielem tego lokalu, i w którym będzie zamieszkiwała, jeżeli w dalszej przyszłości - w zależności od swojej sytuacji życiowej (której nie jest w stanie przewidzieć na dzień nabywania udziału w lokalu mieszkalnym) - zadysponuje swoim udziałem w lokalu mieszkalnym (np. wynajmie, sprzeda lub przekaże córce w formie darowizny).

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochód uzyskany ze zbycia nieruchomości w 2010 r., który zostanie wydatkowany do 31 grudnia 2012 r. na własne cele mieszkaniowe, tj. w szczególności na nabycie udziału w lokalu mieszkalnym córki, w wyniku czego Wnioskodawczyni zostanie współwłaścicielem tego lokalu i w którym będzie zamieszkiwała, będzie objęty zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w wysokości wyliczonej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy).

Wnioskodawczyni uważa, że dochód uzyskany ze zbycia nieruchomości w 2010 r., który zostanie wydatkowany do 31 grudnia 2012 r. na własne cele mieszkaniowe, tj. w szczególności na nabycie udziału w lokalu mieszkalnym córki, w wyniku czego Wnioskodawczyni zostanie współwłaścicielem tego lokalu i w którym będzie zamieszkiwała, będzie objęty zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w wysokości wyliczonej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy) również w sytuacji gdy po pewnym okresie zamieszkiwania w nabytym lokalu mieszkalnym Wnioskodawczyni w zależności od swojej sytuacji życiowej (której nie jest w stanie przewidzieć na dzień nabywania udziału w lokalu mieszkalnym) - zadysponuje swoim udziałem w lokalu mieszkalnym (np. wynajmie, sprzeda lub przekaże córce w formie darowizny). W konsekwencji Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do korekty deklaracji oraz zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w tym zakresie.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawczyni wskazuje, iż sprzedaż nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w powiązaniu z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W myśl art. 30e powołanej powyżej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. podatek od dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Jednakże stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się w szczególności wydatki poniesione na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem. Z kolei z treści art. 21 ust. 26 ww. ustawy wynika, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika.

Wnioskodawczyni uważa, iż powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania wyłącznie z faktem przeznaczenia - w warunkach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych - uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu na cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 tej ustawy. Jej zdaniem podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycia) dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw - w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych - na wskazane w art. 21 ust. 25 ustawy cele mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż zamierza dochód uzyskany ze zbycia nieruchomości wydatkować do końca 2012 r. na własne cele mieszkaniowe, tj. w szczególności na nabycie udziału w lokalu mieszkalnym córki, w wyniku czego Wnioskodawczyni zostanie współwłaścicielem tego lokalu (stosownie do dyspozycji art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i w którym będzie zamieszkiwała.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w konsekwencji, dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w wysokości wyliczonej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy). Wnioskodawczyni uważa, że bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, iż środki ze zbycia nieruchomości spadkowej pozwolą Jej na nabycie udziału w lokalu mieszalnym w wysokości poniżej 20%, skoro w wyniku tego nabycia lokal ten będzie współwłasnością Wnioskodawczyni stosownie do art. 21 ust. 26 ww. ustawy.

Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że ustawodawca nie uzależnia zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy od tego czy podatnik nabytą nieruchomość mieszkalną będzie zamieszkiwał do końca życia. W ocenie Wnioskodawczyni warunkiem koniecznym jest - jak wynika z przytoczonych przepisów ustawy - aby środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyła na cele mieszkaniowe wskazane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. O możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy nie może w szczególności decydować zmiana okoliczności życiowych, głównie dlatego, że co do zasady nie jest możliwe jej przewidzenie i zazwyczaj jest niezależna od woli podatnika. Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na Nią - jako warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy - konieczności nieprzerwanego zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym (od daty jego nabycia do daty zbycia). Co - uwzględniając realia życiowe - byłoby z zasady warunkiem nie możliwym do spełnienia. Wnioskodawczyni zauważa, że możliwość skorzystania ze zwolnienia, daje sam fakt poniesienia wydatków na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazuje, iż stanowisko prezentowane przez Nią znajduje potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych w analogicznych stanach faktycznych i prawnych, jako przykład może wskazać interpretację wydaną w dniu 4 sierpnia 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie o sygn. akt IPPB2/415-504/11-4/MS1 oraz interpretację wydaną w dniu 20 lipca 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie o sygn. akt IPPB4/415-335/12-5/JK2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

We wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że we wrześniu 2010 r. sprzedała nieruchomość mieszkalna, nabytą w drodze spadku w 2009 r.

Z uwagi na fakt, iż nabycie sprzedanej nieruchomości nastąpiło w 2009 r., dla oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia znajdują zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z zapisem art. 30e ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (m.in. sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) rzeczy lub praw nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 cytowanej ustawy).

Na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

* położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

Z treści art. 21 ust. 26 ww. ustawy wynika, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

* przeznaczonych na cele rekreacyjne

Uwzględniając treść zacytowanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie otrzymanego przychodu w ustawowym terminie i wyłącznie na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania, ma bowiem charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż część środków otrzymanych ze zbycia w 2010 r. nieruchomości mieszkalnej, nabytej w drodze spadku w 2009 r. Wnioskodawczyni wydatkowała na remont własnego budynku mieszkalnego. Pozostałą część przychodów z tytułu zbycia ww. nieruchomości Wnioskodawczyni zamierza do końca 2012 r. wydatkować na własne cele mieszkaniowe i nabyć, w szczególności udział w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość wraz z udziałem w gruncie albo prawie użytkowania wieczystego związanych z tym lokalem.

Wnioskodawczyni rozważa nabycie udziału w lokalu mieszkalnym swojej córki. Ze względu na różnice pomiędzy wartością nabywanego udziału, a kwotą przychodów otrzymanych ze zbycia nieruchomości spadkowej, Wnioskodawczyni będzie w stanie nabyć udział w takim lokalu nie większy niż 20%. W wyniku nabycia udziału w lokalu mieszkalnym, Wnioskodawczyni będzie współwłaścicielem tego lokalu mieszkalnego.

Wnioskodawczyni dysponuje tytułem prawnym (jest współwłaścicielem) do innego budynku mieszkalnego, w którym aktualnie zamieszkuje.

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, w tym działalności gospodarczej, której przedmiotem byłoby nabywanie/zbywanie nieruchomości lub wynajem nieruchomości. Sprzedaż ww. nieruchomości otrzymanej w drodze spadku w 2009 r. nie nastąpiła w ramach działalności gospodarczej i sprzedana nieruchomość nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej. Nieruchomość, która zostanie nabyta ze środków pieniężnych pochodzących ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku w 2009 r. nie będzie wynajmowana w ramach działalności gospodarczej, a zostanie przeznaczona na własne cele mieszkaniowe. Nie wykluczone, że w nabytym na własne cele mieszkaniowe lokalu mieszkalnym Wnioskodawczyni będzie mieszkała przez określony czas, a w dalszej przyszłości - w zależności od sytuacji życiowej Wnioskodawczyni (w związku ze zmianą sytuacji życiowej, której nie jest w stanie przewidzieć na dzień nabywania udziału w lokalu mieszkalnym) - udział w lokalu mieszkalnym zostanie wynajęty lub w inny sposób zadysponowany przez Wnioskodawczynię (żeby nie stał pusty w tej części, np. wynajęty, zbyty lub przekazany córce w formie darowizny).

Biorąc pod uwagę zacytowane wyżej przepisy oraz opisany we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że warunkiem koniecznym, którego spełnienie powoduje możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania zawartego w analizowanym art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest przeznaczenie, w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychodu ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej m.in. na remont własnego budynku mieszkalnego oraz zakup udziału w lokalu mieszkalnym.

Zatem dochód ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej, nabytej w 2009 r. w drodze spadku w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków na zakup udziału w lokalu mieszkalnym od córki - w wyniku czego Wnioskodawczyni stanie się współwłaścicielem tego lokalu i w którym będzie zamieszkiwała - w przychodzie z odpłatnego zbycia, poniesionych nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. Bez wpływu na przedmiotowe zwolnienie pozostaje natomiast fakt, iż w przyszłości udział ten Wnioskodawczyni np. sprzeda czy daruje. W związku z tym, od dochodu korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego jak również do korygowania zeznania podatkowego PIT-39.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl